Annonce
Ugeavisen Ringkøbing

Vi går ikke specielt efter økologi

Linda og Finn Vang i Superbrugsen i Skjern. Foto: Kaj Poulsgaard
Annonce

Ringkøbing:  Når Linda og Finn Vang fra Tarm handler ind, går de ikke specielt efter økologi. På den måde ligner de den typiske vestjyske forbruger meget godt.

I følge Landbrug og Fødevarer er Danmark det land i verden, hvor der bruges flest kroner pr. indbygger på økologiske varer. Men procentdelen af det samlede salg af fødevarer ligger på cirka 13 procent. 87 procent af varerne i indkøbskurven stammer altså fra konventionelt landbrug, og da indbyggerne i København og Nordsjælland køber væsentligt flere økologiske varer, er gennemsnittet i Vestjylland under 10 procent.

- Det overrasker mig lidt. Jeg troede faktisk at procentdelen var højere. Men der skal nok et generationsskifte til, før tallet for alvor rykker sig. Vi kan i hvert fald se, at vores børn køber væsentligt flere økologiske varer, end vi gør, siger Finn Vang.

- Økologiske citroner er faktisk det eneste, vi konsekvent køber økologisk. Ellers ser vi mest på, hvor friske og lækre grøntsagerne ser ud, samt naturligvis også på prisen og hvor meget, der er i posen, siger Linda Vang.

Annonce

Saml gerne øko-varer

Nickie Andersen, Ringkøbing, er parat til at give fem kroner ekstra for en pose økologiske gulerødder, for de smager bare bedre, siger hun.

Nickie Andersen, Ringkøbing, med børnene Amanda og Anton-Emil. Foto: Kaj Poulsgaard

- Efter at vi har fået børn, er jeg begyndt at handle væsentligt flere økologiske varer, især appelsiner, frugt og grønt, og jeg kigger efter, når der er specielle tilbud og kampagner på økologiske varer, for prisen betyder selvfølgelig noget. Den slags tilbud må butikkerne gerne markedsføre bedre. Det ville også være rigtig dejligt, hvis de økologiske varer var lidt mere samlet i butikkerne, for når man handler med børn, er der ikke altid tid til at kigge på alle hylder, siger Nickie Andersen med et smil.

Det kommer ikke bag på, Nickie Andersen, at det "kun" er 13 procent af de fødevarer, der bliver solgt i Danmark, der er økologiske.

Det passer meget godt med det jeg ser i butikkerne, siger hun.

Annonce

Prisen spiller en rolle

Samme fornemmelse har Rikke Kÿhlmeier, Ringkøbing:

Rikke Kÿhlmeier fra Ringkøbing køber primært dansk eller økologisk, men ikke hvis prisen er tre gange højere. Foto: Kaj Poulsgaard

Det passer nok meget godt med mine egne indkøb, og det som jeg ser andre gøre. Vi er fem i husstanden, så prisen spiller en rolle, især i den periode, hvor jeg læste videre. Nu er vi lidt mere tilbage til normalen. Men når man står og kigger på prisen og kan se, at man kan få en hel  konventionel kylling for den samme pris som to økologiske kyllingelår, så fravælger man nogle gange den økologiske kylling, siger Rikke Kühlmeier.

- Men helt generelt forsøger jeg at vælge enten økologisk eller dansk. Jeg vil gerne give lidt ekstra for økologiske varer, og jeg tænker også, at når man vælger økologisk, så er der styr på dyrevelfærden, siger Rikke Kühlmeier.

Annonce

Økologisk kød smager bedre

Katja Karsten, Tarm, er i Superbrugsen i Skjern sammen med sin familie og Ulla Bertelsen, Tarm.

De to kvinder, der er i husstande med henholdsvis fire og tre personer, går heller ikke udpræget efter økologiske varer.

- Nogle gange er det prisen, der er afgørende. Andre gange er det hvor friske og lækre grønsagerne ser ud. Ved mælk er jeg ligeglad. Der kan jeg ikke smage forskel. Men jeg kan godt lide at handle kød på Økogården. Økologisk kød smager bare bedre, synes jeg. Og så kan jeg godt lide tanken om at de dyr, som vi spiser, har gået og hygget sig. Der kommer helt klart også noget dyrevelfærd ind over, siger Katja Karsten.

- Helt generelt ville jeg nok gerne være lidt mere overbevist om, at det biodynamiske og økologiske var meget bedre end konventionelt landbrug, hvis jeg skulle købe flere økologiske varer, siger Katja Karsten.

Katja Karsten og Niels samt Ulla Bertelsen i Superbrugsen i Skjern. Foto: Kaj Poulsgaard
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Ringkøbing

Som ung var Jesper Märcher Larsen professionel fodboldspiller. Nu bruger han sin energi på at drive Skousen Invita-butik i Ringkøbing

Ugeavisen Ringkøbing

René Lagoni har været en af hovedkræfterne bag surf-eventyret på Ringkøbing Fjord. Han fik gjort en forretning ud af sin hobby.

Annonce