Annonce
Ugeavisen Struer

Åben invitation: Kom hid til havn og by og få bilen ladet op

Struer Energi kommer selv på strøm, og bestyrelsesformanden, Mads Jakobsen, henter her energi fra den nye ladestander på havnen til batterierne på den nye bil i selskabets flåde af køretøjer Foto: Struer Energi
Struer Energi støtter den lokale handel med et håb om, at både turister og andre med batterikraft under motorhjelmen vil benytte sig af de nye muligheder for at lægge lidt penge i byen, mens de lader bilen op ved de nye ladestandere på både havnen og inde i midtbyen ved alle butikkerne.
Annonce

Struer: Struer Energi fik i 2018 sat en ladestander til elbiler op på lystbådehavnens parkeringsplads.

- Et rigtig godt initiativ, mente Kenneth Urban, og da han lige havde skiftet familiens Skoda Fabia ud med en elbil - en splinterny Hyundai Ionic - satte han sig straks bag rattet og satte kurs mod havneterrænet for at inspicere det nye vidunder.

Men hans begejstring blegnede, da han fandt ud af, at den både var alt for langsom og så ovenikøbet fra en udbyder, som kun har to ladestandere i hele Danmark: Den nye i Struer og en enkelt i Meløse midt på Sjælland.

Så Kenneth Urban havde et klart budskab.

Han undrede sig gevaldigt over, at Struer Energi havde set bort fra de to største udbydere, som har et mere finmasket netværk af ladestandere placeret på strategiske steder over hele landet og for den sags skyld også i udlandet.

Struer Energi har betalt for opsætning af den nye stander på havnen, og vi får også en ladestander sat i drift på parkeringspladsen ved byens helt nye åbne plads mellem rådhuset og Smedegade. Her får brugerne endnu nemmere adgang til butikkerne.

Claus Bøgeskov Mogensen, direktør, Struer Energi

Annonce

Nem at finde

Nu har Struer Energi så erkendt, at det var lidt af en fejlinvestering at satse på en fuldstændig ukendt udbyder, da den første ladestander blev sat op.

- Den er udskiftet med en ny, fortæller direktøren for Struer Energi, Claus Bøgeskov Mogensen.

En ny, som er både hurtigere og ikke mindst nemmere at finde for både turister, som passerer gennem byen, og alle andre med batterikraft under motorhjelmen.

- Det er jo dem, vi meget gerne vil have ind til byen, konstaterer Claus Bøgeskov Mogensen.

- Turisterne, som kommer op gennem Struer på vejen op til Thy. Når de skal have tanket strøm på bilen, skal de da have mulighed for at gøre det i Struer, så de samtidig kan bruge tiden på at få handlet ind og måske brugt nogle penge på enten en af byens restauranter eller en times tid på en café. Den er den mulighed, vi gerne vil give dem, understreger han.

Den nye ladestander er derfor indkøbt, så den automatisk dukker op på elbilejernes display i bilen eller på deres telefon, hvis de har abonnement på strøm fra selskabet Clever.

- Struer Energi har betalt for opsætning af den nye stander på havnen, og vi får også en ladestander sat i drift på parkeringspladsen ved byens helt nye åbne plads mellem rådhuset og Smedegade. Her får brugerne endnu nemmere adgang til butikkerne, konstaterer Claus Bøgeskov Mogensen.

Annonce

En time eller to

Den nye ladestander på havnen er etableret med stik til to elbiler, og en fuld opladning vil tage et sted mellem to og fire timer. Den, vi får etableret i midtbyen og inde ved butikkerne bliver med en lidt større effekt, så det går hurtigere. Her vil en fuld opladning kunne klares på et sted mellem en time eller to, forklarer Claus Bøgeskov Mogensen efter at have vurderet de forskellige mulighed ud fra både pris og behov.

- Dem vi har købt koster et sted mellem 100.000 og 150.000 kroner per styk. Motorvejsmodellerne, som kan klare en fuld opladning på cirka 20 minutter, ville koste det dobbelte, fortæller han.

- Så vi valgte en mellemløsning, men der er etableret mulighed for en udvidelse, hvis behovet senere viser sig. Det gælder både med flere ladestandere og større effekt, hvis det bliver aktuelt, forsikrer han.

Valget af Clever som leverandør var nemmere:

- Det er efter vores mening den virksomhed, der er størst i dag på elladestandere i Danmark. Helt praktisk kan de, der tegner et abonnement, "logge sig på" og herefter lade. Alle andre vil have muligheden for at lade op via en sms-løsning, forklarer han om teknikken.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce