Annonce
Ugeavisen Struer

85 tons historie løftet på plads

De tre lokomotiver, i alt 85 tons, blev torsdag løftet på plads på skinnerne ved Midt- og Vestjyllands Jernbanemuseum. Foto: Morten Stricker
Det store grej måtte i sving torsdag, da Midt- og Vestjysk Jernbanemuseum fik tre lokomotiver på sporene ved museet
Annonce
Struer: Første kran  begyndte at trække omtrent klokken 7. Siden gik det torsdag morgen og formiddag slag i slag med at få læsset tre tunge lokomotiver på i alt 84 tons op på blokvogne og køre dem cirka halvanden kilometer ad veje i Struer by. Helt frem til museet i og ved DSB´s tidligere godsbygning.
Selve løftet og placeringen af de tunge arbejdsheste tog ikke mange minutter. Men forud for transporten var gået et halvt års planlægning, fortæller formanden for støtteforeningen bag museet, Kaj Rasmussen.
For første gang i mange år fik de tre lokomotiver luft under hjulene, da de torsdag blev løftet på plads ved Midt- og Vestjyllands Jernbanemuseum. Foto: Morten Stricker
- Det her er kulminationen på masser af frivilliges mange timer. Helt indtil placeringen er der blandt andet blevet bygget spor i vildskab, så de tre lokomotiver kunne stedes til hvile på en passende plads, siger Kaj Rasmussen.
Annonce

Et paradoks

At lokomotiver, der for mange år siden blev bygget til at slide skinnerne tynde, skal løftes op, sættes på blokvogn og køres ad offentlig vej til museet for så siden at løftes på plads igen på skinnerne her, kan virke paradoksalt. Det ville have været nemmere at bruge sporene på jernbanen.
Stille og roligt og med kyndig vejledning blev de tre lokomotiver sat på skinnerne, som museets frivillige havde gjort klar. Foto: Morten Stricker
Det er dog forbundet med en hel del udfordringer at få plads og lov til at køre på skinnerne med de strikse regler, der i dag håndhæves for trafik på jernbanenettet. I stedet valgte museet populært talt at bruge den store hammer i værktøjskassen.
- Det er selvfølgelig en udgift for museet, men de firmaer, der har deltaget i arbejdet, har gjort arbejdet til absolut fornuftige priser og er særdeles fleksible at arbejde sammen med, siger Kaj Rasmussen.
Annonce

- Vi støtter gerne

Tre lokale transportfirmaer hjalp med transporten: BMS Krangården med to mobilkraner, og Østermark Entreprenørforretning og Hvidberg Nedbrydning, der stillede med hver deres blokvogn.
Østermark Entreprenørforretning hentede og bragte tidligere på året det fire tons tunge Pedershaab Maskinfabriks byggenummer 446-lokomotiv fra 1951 til museet. Kvit og frit. - Vi støtter gerne, fordi vi står bag den attraktion som jernbanemuseet er for Struer. Vi har også hjulpet i dag for en beskeden betaling, fortæller John Henriksen, der er medindehaver af Østermark Entreprenørforretning.
Annonce

For en sikkerheds skyld

Museet havde med vilje holdt transporten i en sluttet kreds.
- Alt for megen offentlighed omkring flytningen af lokomotiverne kunne have fået en masse mennesker til at stimle sammen. Det kunne dels betyde, at folk kunne komme i fare, og dels at de kunne komme til at stå i vejen for transporten eller kranerne, siger Kaj Rasmussen.
Jernbanemuseet flytter tre gamle lokomotiver med kran og blokvogn på fast banet vej hen til museet, hvor kolosserne blev læsset af på skinnerne foran museet i Struer. Foto: Morten Stricker
Om det var hemmelighedskræmmeriet eller god planlægning, så gik den store flytteoperation over forventning og uden problemer af nogen slags.
De tre lokomotiver kom således alle sikkert på plads på deres nye skinner. Kaj Rasmussen glæder sig over, at alle museets effekter nu er samlet i og ved museet.
- Nu har vi det hele på plads. Det næste store trin bliver at sætte gang i arbejdet med at bygge nyt. Det sker forhåbentlig i det tidlige efterår, siger Kaj Rasmussen.

De tre lokomotiver

Midt- og Vestjyllands Jernbanemuseum fik torsdag hentet tre lokomotiver "hjem" til sin samling.

DSB MH 302, der vejer 40 tons, er bygget af Frichs i Aarhus i 1960. Museet har udlånt lokomotivet til Struer Jernbaneklub, som nu returnerer den til Jernbanemuseet. Den har rangeret i Struer i flere perioder.

DSB Traktor 121 er bygget af Frichs i Aarhus i 1955. Den vejer 28 tons, og har blandt andet rangeret i Struer i flere perioder i 1950'erne.

Köf 6280, der vejer 16 tons, blev bygget af fabrikken Gmeinder i Mosbach i Baden-Württemberg i 1957 til Deutsche Bundesbahn. De brugte den til rangering frem til 1987. Den blev så købt af Odsherreds Jernbane med hovedkvarter i Holbæk, og de brugte den til rangering frem til 2008, hvor Struer Jernbaneklub overtog den.De frivillige i Støtteforeningen for Jernbanemuseet i Struer skal nu i gang med at renovere lokomotivet.

Annonce
Annonce
Ugeavisen Struer

Det er ikke så ringe endda

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

Mange indbrud i varebiler

Ugeavisen Struer

Struer Fri Fagskole udvider

Annonce