Annonce
Ugeavisen Struer

De Fem Tibetanere - del 3

Ugens yoga øvelse = Øvelse nr. 3 af De Fem Tibetanere. Stå på begge knæ med kroppen lodret og underbøjede tæer. Stræk armene ned langs kroppen og grib om lårene med hænderne. Bøj hagen mod brystet. På en indånding bøjer du overkroppen og hovedet så langt bagover som du kan mod underbenene. På en udånding kommer du tilbage til udgangsstillingen. Lav 7 gentagelser. PR-foto
Annonce

Struer: Jeg håber, at du gennem de seneste par uger er kommet godt i gang med øvelse eller Rite nr. 1 + 2 af de tibetanske øvelser.

Hvis du har lavet Rite nr. 1 i to uger, så tænker jeg slet ikke, at du bliver svimmel længere og alt efter hvor stærke mavemuskler du har, så har du måske været lidt øm den sidste uge i dine mavemuskler.

Annonce

Hvor mange gange af hver øvelse og hvordan?

Lav de fem tibetanere en gang om dagen – for eksempel om morgenen, når du står op, eller om aftenen, inden du går i seng. Nogle mennesker sover godt oven på øvelserne, mens andre bliver for friske til at sove, så find selv ud af, hvad der passer dig bedst.

De gamle forskrifter siger, at de fem øvelser hver skal laves 21 gange hver dag. Det er bedre at lave dem for eksempel 3 gange dagligt end slet ikke, hvis du en dag har lyst til at springe over eller ikke føler, at du har tid til at lave alle øvelser. 3 gentagelser af tibetanerne tager ikke 5 minutter. I begyndelsen skal du ikke regne med, at du kan lave 21 gentagelser af hver øvelse og burde heller ikke gøre det, da tibetanerne kan fremme udrensning af giftstoffer fra kroppen og deraf følgende udrensningssymptomer.

Start med at lave 3 gentagelser af hver øvelse og trap så langsomt op med 2 hver uge, så du når op til 21 gentagelser i løbet af et par måneder. Find dit eget tempo til hver af øvelserne – det handler ikke om at kunne gøre dem hurtigt; men om at føle dig godt tilpas med øvelserne. Selvom du er i god fysisk form, skal du kun gentage øvelserne det foreskrevne antal gange.

Når du først er begyndt, vil du muligvis opleve, at din urin får en mørkere farve eller en anden lugt, du vil måske opleve, at din sved lugter anderledes, du kan få lettere infektioner i de øvre luftveje og ømme led og muskler er heller ikke ualmindeligt. Alle disse symptomer er helt normale, midlertidige og ligefrem ønskværdige. Det er tegn på, at de giftstoffer og andre former for forurening, som findes i kroppen udskilles fra organer, led og slimhinder. Du skal selvfølgelig henvende dig til din behandler, hvis du føler, det kan skyldes andre ting.

Er du derimod sikker på, at symptomerne skyldes afgiftningsprocessen, så giv dem en uge til at gå over og lad være med at tage medicin. Drik mere vand end normalt, så organismen bliver skyllet godt igennem.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce