Annonce
Ugeavisen Struer

En god morgenrutine er healing til hele din dag – del 3

Ugens yogaøvelse er Kobraen. Privatfoto
Annonce

Struer: Jeg har gennem de sidste uger skrevet om vigtigheden af at have en god morgenrutine med fx yoga og meditation.

Din krop og dit sind vil nyde effekten af, at du giver dig selv disse ekstra minutter hver morgen til dit helt eget morgenritual, og du vil mærke det resten af dagen.

Det første, du sikkert gør, er et lille besøg på toilettet med morgentis. Og gerne på det større toilet også.

I Indien bliver børn trænet i at gå på toilettet, så snart de vågner.

Herefter tungeskrab. Skrab din tunge med en tungeskraber eller blot ved at skrabe en ske henover tungen.

Det fjerner bakterier og belægninger, som din krop har udskilt og renset ud i løbet af natten.

Børst dine tænder, det giver frisk mund. Og så giver det meget god mening at sørge for at komme af med mundbakterierne med tungeskrab og tandbørstning, før du gør noget andet.

Drik et glas lunket vand. Din mave har ikke godt af at blive ramt af koldt vand som det første om morgenen - det slår knuder på fordøjelsen.

Et glas lunkent vand, gerne tilsat ingefær og en økologisk citron skyller din krop fri for affaldsstoffer, hjælper din fordøjelse på vej og sørger samtidig for en god ph-værdi i kroppen.

Jeg gør selv det, at jeg om aftenen skærer to centimeter frisk ingefær i skiver, lægger det i et glas og tilsætter kogt vand.

Om morgenen presser jeg en citron i vandet og drikker det, som det allerførste der rammer min mave.

Allerede nu har du en fantastisk god vane, som din krop vil elske dig for.

Annonce

Morgen-yoga rutine

Morgenen er et optimalt tidspunkt på dagen at lave yoga.

Du er stiv i kroppen efter en hel nat på langs, hvor blodet hovedsagligt har strømmet rundt inde ved dine indre organer for at rense ud og lade op til næste dag.

Dine muskler, sener og led har ikke brug for megen blodcirkulation i løbet af natten, for at du kan vende og bevæge dig.

Yogaens lange, smidiggørende stræk, vækker kroppen på en skøn måde. At få kontakt til dit åndedræt med en enkelt åndedrætsøvelse vil få en positiv effekt på resten af din dag.

Du skal lære at udnytte den helt særlige tilstand af ro og indadvendt opmærksomhed, der hersker i din krop, når du vågner om morgenen.

Lige præcis her har du nemlig det bedst tænkelige udgangspunkt for yoga og meditation.

Desværre udnytter de færreste denne unikke mulighed for at starte dagen på en energigivende og rolig måde.

I stedet gør alt for mange nærmest vold på både krop, sind og sjæl ved at vælte ud af sengen og skynde sig ud af døren med stiv lænd og kort overfladisk åndedræt.

Det behøver jo langt fra at være en times intensivt program, ti minutter hver morgen har en magisk effekt på krop, sind og sjæl.

Mere om det i næste uge.

Annonce

Ugens yogaøvelse = Kobra

Læg dig på maven med let adskilte ben. Tæerne skal være i måtten, så fødderne hviler på vristen.

Sæt håndfladerne i måtten lige ud for brystet. Fingrene peger fremad, armene ligger ind til kroppen, og albuerne peger bagud.

Svaj op i ryggen, hold kroppen i måtten fra navlen og nedefter, nakken i forlængelse af rygsøjlen og hovedet fremefter.

Hold stillingen i 5-10 dybe og rolige åndedræt. Holder rygsøjlen smidig, brystkassen udvides og skuldrene strækkes, rygmusklerne styrkes og løsner for spændinger i hele ryggen og brystet.

Annonce
Annonce
Ugeavisen Struer

Det er ikke så ringe endda

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

Mange indbrud i varebiler

Ugeavisen Struer

Struer Fri Fagskole udvider

Annonce