Annonce
Ugeavisen Struer

"Gaia" fik helt nyt udseende

Så er Gaia pakket ind i ny folie, og ejeren er godt tilfreds med resultatet. Foto: Lars Kilt
Firmaet Yachtwrapping, der har et samarbejde med Sejlerbixen i Struer, har netop haft en større opgave med at pakke en stor sejlbåd ind i folie
Annonce

Struer: For et par år siden blev virksomheden Yachtwrapping etableret af Rasmus Fredin fra Kolding og partneren Thomas Flarup fra Struer. Wrapping er den engelske betegnelse for at pakke ind, og det er netop, hvad virksomheden beskæftiger sig med - både i Danmark og i udlandet: At pakke forskellige både ind i folie.

- Vi er kommet godt fra start med Yachtwrapping og har løst mange opgaver, fortæller Rasmus Fredin, mens han sammen med et par andre medarbejdere og et mobilt værksted forbereder opgaven med at give en stor sejlbåd et nyt look hos samarbejdspartneren Sejlerbixen i Struer - en opgave, hvor selve monteringen af folien vil vare et par arbejdsdage.

- Wrapping er jo afløseren for at male og polere sin sejlbåd. Når båden først er pakket ind, er det vedligeholdelsesfrit i en årrække, så bådejeren slipper for tidkrævende male- og polerarbejde. Samtidig er folien af meget høj kvalitet, og vi giver naturligvis garanti på vores produkter, fortæller Rasmus Fredin.

Medejeren Thomas Flarup opholder sig lige nu i Monaco i Sydfrankrig, hvor virksomheden også løser wrapping-opgaver.

- Når forarbejdet, der laves i tæt dialog med bådejeren, er lavet, og folien er fremstillet med diverse ekstra ting som "navneskilte", så venter opgaven med at pakke den konkrete sejlbåd ind. Udfordringen ved monteringen er vind og vejr, for vi arbejder jo med store folier, så der skal være helt styr på processen for at levere det ønskede slutresultat, understreger Rasmus Fredin.

Mange kender wrapping fra autobranchen, og det er samme princip, der anvendes på sejlbåde.

- Hvis man laver en fejl på en forskærm på en bil, er det overskueligt at udbedre fejlen med en ny folie. Det er mere kompliceret med en 15 meter lang folie, der desuden er halvanden meter høj, forklarer Rasmus Fredin.

Indtil videre overstiger resultatet af wrappingen klart mine forventninger. Båden bliver rigtig flot.

Lars Kilt, bådejer

Annonce

Resultatet er over forventning

Opgaven hos Sejlerbixen i Struer var at pakke Lars Kilts ny-indkøbte sejlbåd ind. Han investerede nemlig sidste år i en Nautor Swan 43 - som nogle betegner som havets Rolls Royce.

- Den er bygget i Finland i 1978 og er 43 fod lang - svarende til 12 meter. Jesper Andersen, der er sælger hos Yachtwrapping, var overbevisende i sin argumentation for, at jeg skulle vælge wrapping frem for at male min nye båd - og jeg fik samtidig et tilbud, der viste, at det endda ville blive billigere, fortæller Lars Kilt.

Han har solgt sit hus i Stjær ved Aarhus, og pensionisten vil fremover bo på sin sejlbåd, der er hjemmehørende i Skive, hvor Lars Kilts kæreste bor.

- Jeg har et stort netværk i sejlerverdenen og har altid sejlet i min fritid. Faktisk tilbyder jeg at lære andre at sejle de lidt større både som denne Swan 43. Nu har jeg så fået den sejlbåd, jeg har drømt om i mange år, så jeg glæder mig til virkelig at bruge båden på kortere og længere ture, siger Lars Kilt.

Han har valgt en rød folie til sejlbådens bund, så en hvid stribe ved vandlinien, mens den øverste del bliver blå.

- Indtil videre overstiger resultatet af wrappingen klart mine forventninger. Båden bliver rigtig flot, mener han.

I forbindelse med wrappingen fik sejlbåden også sit nye navn, og det blev Gaia.

- Navnet stammer jo fra den græske mytologi og refererer til Jordens Gudinde, der er moder til alt liv. Det passer godt til båden, siger Lars Kilt.

Rasmus Fredin, der står bag Yachtwrapping sammen med den lokale Thomas Flarup, er her i gang med de sidste detaljer på Gaia. Foto: A.P. Christensen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce