Annonce
Ugeavisen Struer

Laura er ordblind og går på HF: Jeg har lært at fokusere på mine styrker

Laura Overgaard fra Struer går på ordblinde-HF i Nr. Nissum. Foto: Johan Gadegaard
16-årige Laura Overgaard gik i 3. klasse, da hun blev konstateret ordblind. I dag er hun kommet langt alligevel, men det giver stadig udfordringer at have problemer med bogstaverne.

Struer/Lemvig: Da 16-årige Laura Overgaard fra Struer var lille og skulle lære at læse i skolen, havde hun svært ved det. Det gik ikke så nemt som for de andre. Der var nogle bogstaver, som hun havde svært ved at kende forskel på, for eksempel et lille "b" og et lille "d". Derfor blev hun, da hun gik i 3. klasse, testet for ordblindhed, og det viste sig, at hun var ordblind.

- Jeg havde gættet, at jeg var ordblind, så det var ikke så svær en besked at få. Det var jo bare sådan, det var, siger Laura.

Hun har faktisk aldrig været ked af, at hun var ordblind, og i dag går hun på ordblinde-HF i
Lemvig.

Annonce

Alligevel er der nogle udfordringer ved at være ordblind. Som du måske kan se, så ser teksten i den ene faktaboks her på siden en lille smule mærkelig ud. Det er, fordi den er skrevet i et bestemt program, som Laura og andre ordblinde bruger, når de går i skole. Det er et program, der skriver det, som du dikterer. Men som du kan se, så opfatter den det ikke altid helt korrekt.

Vi har valgt at skrive portrættet af Laura på denne måde for at vise nogle af de udfordringer, man har, når man er ordblind

Lauras ordblindhed blev opdaget tidligt, og hun fik ekstra læsehjælp i skolen. Hendes forældre pressede på for, at lærerne fik undervisning i at kunne undervise en ordblind, dengang hun gik på Bremdal Skole som lille.

- Mine forældre er aldrig blevet konstateret ordblinde, men det ligger i vores familie, og mine forældre har altid været meget støttende og hjulpet mig, siger Laura.

Aldrig mobbet

Selvom hun har været tidligt ude med hjælp, og hun blandt andet som lille fik en speciel computer, som kunne læse opgaver op og hjælpe hende med de svære skriveopgaver, så er der stadig dagligt udfordringer ved at være ordblind. For eksempel har Laura svært ved at læse et menukort, når hun er på restaurant. Vejskilte kan også være en udfordring, og bare sådan noget som at skrive eller modtage sms kan være svært.

Jeg er aldrig blevet mobbet med min ordblindhed, men jeg har tidligere oplevet, at det ikke er alle undervisningsinstitutioner, der har ressourcerne til elever som mig, der har brug for ekstra hjælp.

Når Laura bruger dette program til skoleopgaver og eksaminer, skal hun sidde i et stille rum og vide på forhånd, hvad hun skal diktere til computeren. På ordblinde-HF er der lærere, der er specielt uddannet at undervise ordblinde, og eleverne får ekstra tid og hjælp til opgaver. Og så tager uddannelsen på tre år i stedet for de sædvanlige to. Før Laura kom på ordblinde-HF gik hun på en ordblinde-efterskole, og den megen støttende undervisning har gjort, at ordblindheden ikke er et stort problem for Laura.

- Jeg er aldrig blevet set ned på, og jeg har heller ikke noget problem med at bede om hjælp. Jeg er aldrig blevet mobbet med min ordblindhed, men jeg har tidligere oplevet, at det ikke er alle undervisningsinstitutioner, der har ressourcerne til elever som mig, der har brug for ekstra hjælp.

Annonce

Styrker

Hjælpemidlerne gør, at Laura kan tage en uddannelse på lige fod med alle andre. De gør også, at hun kan gebærde sig i samfundet. Når Laura læser i dag, har hun lært sig selv at associere ord med billeder. Det vil eksempelvis sige, at hvis hun ser bogstaverne, der former ordet "pande", så omdanner hendes hjerne bogstaverne, der danner ordet "pande", til et billede af en pande. Det er altså en ekstra proces, som hun gennemgår for at kunne skrive og
læse. Og det kan godt tage lang tid.
 - Man er meget træt, når man er i skole og særligt træt, når man kommer hjem. Men det betyder også, at jeg kan det, jeg vil, lyder det fra Laura.

Annette Ravnborg er Lauras ordblindelærer på skolen, og hun fortæller, at nogen synes, det er snyd, at de ordblinde elever kan diktere deres arbejde ind på computeren. Journalisten her kan dog skrive under på, at det slet ikke er så nemt, som det kan lyde. Foto: Johan Gadegaard

Udover hjælpemidlerne fra skolen gør Laura blandt andet brug af Google Translate og Siri på sin telefon.

- Så jeg har ikke nogen grund til at se, at jeg skulle være dårligere stillet som ordblind generelt. Jeg ser det ikke som en svaghed, konstaterer hun.

Når Laura er færdig med sin HF om to år, vil hun først og fremmest have et sabbatår. Dernæst vil hun gerne enten være lærer eller arbejde i politiet. Det vil kræve, at hun skriver jobansøgninger.

- Men jeg har altid oplevet opbakning og støtte, og mine forældre har hjulpet mig med at
fokusere på mine styrker i stedet for mine svagheder.

Ordblindhed – også kaldet dysleksi

Som ordblind har man vedvarende og markante vanskeligheder med at læse og skrive. Man har svært ved at omsætte bogstaver til lyde og omvendt, og derfor bliver det også svært at stave sikkert.

De præcise årsager til ordblindhed kendes ikke. Det er dog påvist, at der er en genetisk betinget, arvelig forskel i den måde, hjernen behandler sprog på hos ordblinde. Konkret er der tale om nedsat aktivitet i en bestemt del af hjernen.

Man ved med sikkerhed, at der ikke er nogen sammenhæng mellem ordblindhed og intelligens.

Man regner med, at omkring syv til otte procent (knapt 400.000) af den danske befolkning er ordblinde.

Sådan skriver Laura og hendes kammerater opgaver på skolen

Dette er et uddrag af artiklen her på siden, men uddraget er dikteret til et specielt program, som Laura Overgaard og hendes klassekammerater bruger, når de skal skrive opgaver til skolen. Programmet fungerer ved, at man dikterer sin tekst til computeren, som så skriver den ind, og som du kan se er det ikke altid helt let.

"Test okay da 16 årige Laura var lille og kunne læse i skolen og havde hun svært ved det. Det gik det gik ikke så nemt som med de andre. Der var nogle bogstaver, som hun havde svært ved at kende forskel på, for eksempel et lille b og et lille d. Derfor blev hun, da hun gik i tredje klasse, testet for ordblindhed, og det viste sig, at hun var ordblind.

- Citat citat streg jeg havde gættet, at jeg opland svært at få det korrekte sted på så Det er jo teret, siger Laura.

Hun har aldrig været ked af, at hun var ordblind, og i dag går hun på ordblinde hfr i
Lemvig."

Annonce
Ugeavisen Struer

Hanne og Bent er imponerede over den opbakning, de har fået

Annonce
Holstebro Onsdag

Tag cyklen med i bussen

Annonce
Ugeavisen Struer

Bliver du også misundelig?

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Struer

Jens havde en hård start med elbil - men han fortryder ikke

Ugeavisen Struer

I Struer mangler byrådet noget helt essentielt: - Det er meget ærgerligt

Ugeavisen Struer

Skal Anders And & Co drage på eventyr i lokalområdet?

Ugeavisen Struer

Hvornår må vi komme på arbejde igen?

Ugeavisen Struer

Er der et godt, nyt år i vente?

Ugeavisen Struer

- Jeg gider ikke blive sat i bås - kun som 'hende SF'eren'

Annonce