Annonce
Ugeavisen Struer

Museum får stor bevilling - bliver førende inden for museumslyd

Buchholtz' Hus får sat lyd til, og Struer Museum bliver en af de førende spillere inden for museumslyd med ny bevilling fra VELUX-fonden. Arkivfoto: Morten Stricker
Struer Museum har i samarbejde med en række aktører fået 4,3 millioner kroner til at bruge lyd til at gøre oplevelsen af Buchholtz' Hus helt speciel
Annonce

Struer: Onsdag (27. maj) slog Struer Museum dørene op for besøgende igen efter corona-nedlukningen, og det kunne fejres med en nyhed af de helt store: Struer Museum har, i samarbejde med Skanderborg Museum, Museum Midtjylland og Aarhus Universitet, fået bevilget 4,3 millioner kroner fra VELUX-fonden, som skal bruges til et storstilet projekt om såkaldte soundscapes.

Soundscape kan oversættes til lydlandskab og betyder lydbilleder, som opfattes af mennesker i sammenhæng, altså øjeblikke af lyde, der skaber associationer og billeder for mennesker.

Og på Struer Museum vil de gøre brug af soundscapes til at kortlægge historien om Johannes Buchholtz' Hus, og derefter designe og implementere disse soundscapes i selve huset, der i dag allerede fungerer som museum.

Men med soundscapes og teknologien bag dem kan oplevelsen af den danske forfatters tidligere hjem i Struer blive en langt mere indlevende oplevelse for gæsterne, som i højere grad vil kunne opleve Struer, som Johannes og Olga Buchholtz så det i 1920'erne og 1930'erne.

- Vi glæder os helt vildt til at komme i gang, siger museumsleder Jesper Bækgaard om udvidelsen af udstillingen Buchholtz Hus, der går i gang til september.

Det er deres opfattelse af huset fra dengang, vi gerne vil have, folk skal opleve.

Jesper Bækgaard, museumsleder, Struer Museum

Annonce

Så autentisk som muligt

Arbejdet står til at blive færdigt i 2022, og til den tid vil de besøgende kunne opleve parrets døgnrytme, høre deres hund bevæge sig fra rum til rum, lyden af Johannes Buchholtz, der arbejder ved skrivemaskinen, lyde fra køkkenet, stuen, fra vejen, hvor hestevogne og automobiler kørte forbi og meget mere.

Altsammen grundigt researchet og historisk godkendt af Struer Museums omfattende kilder og udført i samarbejde med Centre for Advanced Visualization and Interaction på Aarhus Universitet, der skal producere lydene og også hjælpe med forskningsdelen.

- Det hele skal være så autentisk, som det nu kan være, for lyd er en flygtig ting, og den lyd, vi kommer til at høre, kan aldrig blive den samme, som Johannes og Olga hørte dengang. Men vi kan give et indblik i, hvordan lyden af Struer var i 1930'erne og fra vores kilder, hvoraf nogle er helt nede på samtaleniveau, så ved vi eksempelvis, at violinen, der hænger på væggen, ikke blev brugt, men at det blev klaveret til gengæld, siger Jesper Bækgaard.

De nye soundscapes kommer dermed til at underbygge oplevelsen i Buchholtz' Hus og fungere som baggrundslyd og et narrativ, der fortæller historien om huset og dets beboere.

- Buchholtz' Hus står fuldstændig urørt, da Olga forlod huset som sidste beboer. Hvis man satte hende ned i huset i dag, så ville alt det fysiske være, som hun huskede det, men hun ville nok instinktivt føle, at noget var galt, fordi lydene var anderledes, fordi Struer har ændret sig. Og det er deres opfattelse af huset fra dengang, vi gerne vil have folk skal opleve, forklarer Jesper Bækgaard.

Og Buchholtz' Hus var glad for gæster, og blandt de mere kendte af slagsen, der har været forbi gennem årene, er Jeppe Aakjær, Thøger Larsen, Johannes V. Jensen, Piet Hein og Liva Weel, vidner gæstebogen i huset om.

- Og nu kan vi gøre, så det i endnu højere grad bliver, som det var, siger Jesper Bækgaard.

Bevillingen fra VELUX-fonden gør også Struer Museum, med forskningen bag og selve projektet, der ligger foran dem, til et af de førende museer inden for museumslyd.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Struer

Grums i drikkevandet

Ugeavisen Struer

Det er ikke så ringe endda

Annonce