Annonce
Ugeavisen Struer

Ostemesteren i personalemangel: - Det er så frustrerende

Charlotte Hviid Christensen, indehaver af Ostemesteren i Struer og Herning, har brugt lang tid på at finde de rette medarbejdere til begge butikker. Nu er hun ved at være træt af det. Foto: Morten Stricker
Charlotte Hviid Christensen fra Ostemesteren har siden november søgt to daglige ledere til butikkerne i henholdsvis Struer og Herning. I Struer er det ikke lykkedes at finde et match endnu, og det er ikke første gang hun løber hovedet mod en mur, når hun søger medarbejdere
Annonce

Struer: Charlotte Hviid Christensen, der er indehaver af Ostemesteren i Struer og i Herning, søgte for nylig to nye medarbejdere. Begge til stillinger som daglig leder, en til hver af butikkerne.

Ansøgninger kom der nok af - mellem 90 og 100 til dem begge sammenlagt.

- Og jeg sidder jo og kigger dem alle igennem. Det er en lang proces, som man bruger oceaner af tid på, fordi man vil gerne finde den rigtige, siger Charlotte Hviid Christensen, der selv fordeler sin tid mellem de to butikker.

Men ud af de mange ansøgninger er der indtil videre kun kommet én ny medarbejder til. I Struer blev det til en ansættelse - men medarbejderen sagde selv op efter en uge på grund af helbredsmæssige problemer.

- Jeg har virkelig svært ved at finde gode medarbejdere, og det har jeg haft siden jeg udvidede forretningen til Herning for tre år siden og behovet for ansatte steg. Det er som om, at ansøgerne ikke har sat sig ind i, hvilke krav man stiller til en ansat, og hvad der rent faktisk skal til for at stå i butik. Folk er arbejdsmæssigt virkelig blevet magelige, ufleksible og ikke mindst urealistiske, siger Charlotte Hviid Christensen.

Annonce

Elev dukkede aldrig op

Hun ved godt, at hun bevæger sig ind på et område, hvor hun risikerer, at folk bliver stødt.

- Men jeg føler virkelig ikke, at folk tager det seriøst, når jeg kigger i mange af de ansøgninger jeg har fået. Om det er fordi folk ikke kigger krav og forventninger til den ansatte ordentligt igennem, det ved jeg ikke.

Til stillingen i Struer fik Charlotte Hviid Christensen eksempelvis cirka 12 ansøgninger fra unge mennesker, der lige var gået ud af gymnasiet.

- Tænker de virkelig, at man kan være daglig leder af en travl butik med personaleansvar og vagtplanlægning uden nogen erfaring fra branchen? Og der var endda nogle af de unge, som søgte stillingen med det formål at tage et sabbatår. Det er så frustrerende, siger Charlotte Hviid Christensen.

Erfaringerne fra det nuværende jobopslag er ikke de eneste trælse, hun har haft. Tidligere har butikken også haft elever, men det vil indehaveren ikke længere.


Folk er arbejdsmæssigt virkelig blevet magelige, ufleksible og ikke mindst urealistiske.

Charlotte Hviid Christensen, Ostemesteren


- Jeg har tidligere haft tre elever inde omkring én elevplads. Den ene dukkede aldrig op, den anden var her kun en uge, da det alligevel ikke var den uddannelse man ville, og den tredje var her i to uger, inden der kom en langtidssygemelding. Jeg har også forsøgt med fleksjobbere, men også der kommer sygemeldingerne nærmest oveni hinanden. Og det er penge ud af min kasse, og det er ikke sjovt, når man er en lille virksomhed, at ens surt optjente penge skal gå til det, siger Charlotte Hviid Christensen.

Da den første medarbejder i Struer faldt fra til stillingen som daglig leder, kaldte Charlotte Hviid Christensen flere af de andre ansøgere ind med det håb, at en anden så ville kunne indgå i stillingen. Men der mangler simpelthen selverkendelse fra ansøgerne, mener indehaveren af Ostemesteren, der kommer med flere eksempler på, at ansøgerne enten havde forventet et 8-16 job eller ansøgte uden nogen form for branchekendskab – på trods af det var et konkret krav, oplyser Charlotte Hviid Christensen.

- Vi bliver nødt til at være til stede, når kunderne er der – og det er altså også efter klokken 16. Jeg får også ansøgere som pædagoger, fabriksmedarbejdere og andre, der ingen erfaring har fra branchen. Og nogen, der har 150 kilometer til arbejdet. Nogle gange får man næsten på fornemmelsen, at folk tror, det ikke er et rigtigt job, de søger, at de tror, at de bare kan gå herinde i vores lille butik og hygge, siger Charlotte Hviid Christensen.

Annonce

Ud af dagpengesystemet

Hun har spurgt sig selv, om det er hende som chef, der er noget galt med. Eller om hun efterspørger de forkerte kvaliteter i jobopslagene.

Begge dele mener hun ikke selv er problemet.

- Jeg forventer meget af mine medarbejdere, ja. Men det synes jeg også, at man skal. Jeg har naturligvis en forventning om, at mine medarbejdere kan arbejde selvstændigt og ikke skal overvåges og hjælpes igennem arbejdsdagen. Hvilket firma i dag har råd til at have medarbejdere, der ikke tænker selvstændigt, tager ansvar og deltager aktivt i jobbet?

Arbejdsløsheden steg jo på grund af coronakrisen, og man skal søge et vist antal jobs om ugen, også selvom der ikke lige er noget, der er helt relevant for ens erfaring. Er det ikke ok, at folk forsøger at komme ud på arbejdsmarkedet?

- Jeg synes også, det er helt forfejlet, at folk skal tvinges til at søge jobs, som de ikke ønsker. Det er jo tydeligt for mig at mærke, når jeg så indkalder dem til samtale. Jeg forstår sagtens, at nogen er desperate for at komme ud af dagpengesystemet - men det skal de ikke bruge mig til. Jeg har brug for stabile medarbejdere, der vil det her job, ellers påvirker det min virksomheds omdømme.

Charlotte Hviid Christensen oplever, at nyansatte ofte bliver overraskede over, hvor meget arbejde der ligger i at være ansat i en detailbutik. At stå bag disken og servicere kunder med et smil er blot en lille del, fortæller indehaveren. Der er et enormt bagvedliggende arbejde, som kunderne ikke ser.

- Jeg har opfattelse af, at mange af dem, der søger hos mig, synes det kunne være et hyggeligt sted at arbejde. Og det der "hyggeligt" giver mig gåsehud. Ja, vi har det hyggeligt med hinanden, men vi arbejder faktisk. Det kræver for eksempel en god fysik at kunne stå op otte timer dagligt og samtidig give kunderne et smil og en god betjening. Det er ikke et hyggejob,  når man som minimum runder 12.000 skridt dagligt, understreger Charlotte Hviid Christensen med et smil.

Annonce

Personalet er vigtigt

Problemet med ustabile medarbejdere er, ifølge indehaveren, at de tilbageværende medarbejdere så må knokle det hårdere. Og hver gang en ny starter, starter der samtidig en lang periode med en grundig oplæring, som tilsidesætter andre opgaver, der så skal gøres på et andet tidspunkt.

Og nu er Charlotte Hviid Christensen ved at give op. Stillingen som daglig leder i Ostemesteren i Struer, der skulle frigive mere tid til andre opgaver, er endnu ubesat.

- Uanset om man har succes eller ej, så er man ikke bedre end det personale, man kan få. Så er der ikke noget godt personale at få, er muligheden der heller ikke for at bibeholde succesen. Det er synd og skam, når grundlaget og potentialet er tilstede for en detailbutik, som min i vores dejlige by, slutter Charlotte Hviid Christensen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce