Annonce
Ugeavisen Struer

Ugens ord: Det bliver jul i år!

Thorkil Lundberg er sognepræst i Struer Kirke. Privatfoto
Med Covid-19 oplever mange, at vor verden ikke er så sikker, som de regnede med. Det kan skabe frygt og bekymringer for fremtiden. Midt i en foranderlig verden er juleevangeliet et uforanderligt glædeligt budskab til os alle, skriver sognepræst Thorkil Lundberg i sin klumme.
Annonce

Struer: Den 24. december – altså om godt en måned - er det jul. Om det bliver en hvid jul, ved jeg ikke. Jeg er dog sikker på, at det bliver jul i år.

Der kan dog være flere af vore mange gode juletraditioner, som bliver anderledes eller ligefrem må opgives i år. Men julens glæde skal ikke tages fra os.

Vi skriver 2020 efter Kristi fødsel. På forskellig vis i den kristne kirkes historie er Jesu fødsel blevet fejret ud over hele jorden.

Mange steder fejres julen ganske primitivt og enkelte i familiens hjem, hvor det vigtigste er den fred og glæde, som kom til den enkelte i juleevangeliet.

I stilhed og taknemlighed fandt mennesker trøst i det glædelige budskab fra juleevangeliet:

"Frygt ikke! Se, jeg forkynder jer en stor glæde, som skal være for hele folket: I dag er der født jer en frelser i Davids by; han er Kristus, Herren."


Den danske filosof og teolog, Søren Kierkegaard, siger, at Bibelen er Guds kærlighedsbrev til os mennesker. Det er et ganske godt synspunkt af Kierkegaard. Skal frygten overvindes, så må vi høre julens budskab fra Gud til os, så vi kan kende hans kærlighed til hver eneste af os.

Thorkil Lundberg, sognepræst


Med Covid-19 oplever mange, at vor verden ikke er så sikker, som de regnede med. Det kan skabe frygt og bekymringer for fremtiden.

Midt i en foranderlig verden er juleevangeliet et uforanderligt glædeligt budskab til os alle. Frygten behøver ikke få det sidste ord og tage juleglæden fra os.

Annonce

Et budskab om fred

"Og det skete i de dage." Sådan begynder juleevangeliet.

Fredsbudskabet lød første gang til hyrderne på Betlehems marker og er sidenhen blevet hørt i slægt efter slægt, fordi evangeliets budskab gav mennesker den fred i deres indre, som de længtes efter.

Den danske filosof og teolog, Søren Kierkegaard, siger, at Bibelen er Guds kærlighedsbrev til os mennesker. Det er et ganske godt synspunkt af Kierkegaard. Skal frygten overvindes, så må vi høre julens budskab fra Gud til os, så vi kan kende hans kærlighed til hver eneste af os.

Hvad er det for en glæde, som Gud i sin kærlighed giver til den enkelte julenat i Jesusbarnet? Der er født os en frelser. Han er Kristus. Han blev født for at hjælpe os ud af frygten, bekymringer og skylden, som plager os og kan tage livsglæden fra os.

Hvordan kan den store glæde i juleevangeliet blive min? Martin Luther svarer ganske enkelt sådan: "Tror du det, så har du det."

Glædelig advent!

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce