Annonce
Ugeavisen Svendborg

Bo banker rusten af

Bo Sørensen står bag BSO Svendborg, som hjælper rederier med rustbehandling på skibe i drift. Pr-foto
Den maritime iværksætter Bo Sørensen hjælper rederier med rustbehandling på skibe i drift, og der er fremdrift i virksomheden.
Annonce

Svendborg: Efter tre år som iværksætter er der nu så god gang i forretningen i at rådgive om rust på tankskibe, at Bo Sørensen har nye planer for sin virksomhed BSO Svendborg.

BSO Svendborg hjælper rederier med rustbehandling på skibe i drift. Det sker med enkle, praktiske løsninger på, hvordan søfolk udbedrer rustangreb og vedligeholder skibene, mens de sejler.

Det har ifølge Bo Sørensen vist sig, at der på skibene ofte mangler viden om praktisk vedligehold, som gør, at det store arbejde for at forebygge og nedbringe rust ofte fejler.

- Det er dyrt for rederierne, når de ikke får vedligeholdt deres skibe i tide, og det koster ekstra, når de står tilbage med en reparation, der viser sig at være spildt arbejde, siger Bo Sørensen i en pressemeddelelse.

- Der er ikke altid sørget for, at der ved behandlingen på skibene er det rigtige værktøj og den rette mængde maling til stede samt den nødvendige viden om at anvende materialerne, siger Bo Sørensen, som to gange selv har taget hyre på et skib for at få forretningen til at køre rundt. Begge gange har han ikke alene fået den aftalte hyre, men også rederiet som ny kunde i sin virksomhed.

Annonce

Sprang ud som iværksætter uden kunder

Bo Sørensen er oprindeligt styrmand. Efter godt 25 år på søen og på rederikontor havde han lyst til at prøve noget nyt. Da han med tiden havde oparbejdet en solid viden om vedligehold af stålskibe, lå det næsten lige for. Rustbehandling havde tidligt i karrieren fanget hans interesse, og han havde arbejdet under dygtige og kompetente folk, så han efterhånden havde en del erfaring. Derfor sprang han ud som selvstændig.

- Fordi jeg selv har sejlet, kan jeg jo sige til søfolk, at jeg har stået præcis i samme situation som dem, og alle de fejl, de begår, har jeg selv oplevet, siger han.

Kunder var der ingen af i starten. Set i hans optik hang de på træerne lige til at plukke. Men det skulle vise sig, at de ikke kom ned af sig selv.

Han stiftede sit firma i sommeren 2017 med opsparing fra sine år som søfarende. Men da december nærmede sig, kunne han se ned i en næsten tom pengekasse. Derfor tog han hyre som styrmand på et skib hos et dansk rederi.

- Jeg gik i gang med overstyrmandsarbejdet, som også omfatter rustvedligehold. Men nu havde jeg jo BSO Svendborg, så jeg lavede også en rapport om, hvor det kunne være fornuftigt at sætte ind for at spare penge i årene fremover, fortæller han.

Annonce

Rapport gav kontrakt på 14 skibe

Da rederiets ledelse fik rapporten i hånden, gik der ikke mange uger, før den første kontrakt var i hus. Det lød på en abonnementsordning med løbende rådgivning om maling- og rustbehandling på de 14 skibe, uddannelse og løbende opfølgning.


Fordi jeg selv har sejlet, kan jeg jo sige til søfolk, at jeg har stået præcis i samme situation som dem, og alle de fejl, de begår, har jeg selv oplevet.

Bo Sørensen


- Kontrakten lød på 14 skibe, og den er netop blev fornyet på tredje år, nu med 17 skibe, fordi rederiet har trukket yderligere tre skibe hjem til sig selv, siger Bo Sørensen.

Nu var han i gang. Men efter et halvt år var der ikke kommet flere nye kunder til, og ordrebeholdningen var til at overse. Han tog atter hyre som styrmand på et skib, denne gang hos et andet rederi.

- Jeg gjorde det samme igen; gik skibet efter og udarbejdede en rapport, og også denne gang resulterede det i en kontrakt, det var på to skibe, som jeg fortsat arbejder for, fortæller han.

Annonce

Gennembrud

Det store gennembrud kom i april 2019.

- De ringede fra et større internationalt rederi og ville have mig til at lave en skriftlig guide. Jeg tænkte, at det ikke gav mening, for den ville mandskabet næppe rette sig efter alene. Jeg lavede en kort guide alligevel, men forklarede, at der skulle mere til. Det endte med, at ledelsen hev mig ind til møde for at høre om mine ideer, og efter noget tid kom min hidtil største kontrakt i hus, siger han.

Kontrakten, som blev indgået i april 2019, lød på over 40 skibe

I dag har BSO Svendborg 112 skibe i abonnement, heraf er de fleste tankskibe, hvor der, med vetting-inspektioner, er er særlige kundekrav om, at skibene skal være i god stand.

- De øgede krav om sikre og vedligeholde skibe i god stand styrker jo min forretning, men der er også behov for forbedre rustvedligeholdelse på andre skibstyper, siger han.

Annonce

Ambitioner om vækst

Ambitionerne er vokset med selvtilliden. Hvor det i starten var et spørgsmål om at få en forretning, der kunne løbe rundt og give en levevej, har Bo Sørensen nu indledt samarbejde med en strategikonsulent om at få virksomheden til at vokse yderligere.

- Der er ro på økonomien nu. Men vi skal gerne udvide for at blive mere rentable. Jeg har lyst til at gøre mere, netop fordi rust og vedligehold jo er min passion, og jeg kan se, der er et behov, og at rederne bliver glade, siger han.

Kort om BSO Svendborg

Leverer rådgivning og undervisning i rutiner vedrørende vedligehold og behandling af rust på store skibe.

Det sker som en abonnementsordning med fast pris, hvor rederiet kan trække på råd og vejledning.

BSO Svendborg har en håndfuld rederier som kunder med i alt 112 skibe, hovedsageligt tankskibe.

BSO Svendborg består af Bo Sørensen og hustruen Lise samt en række freelancere.

Det er indtil videre fire freelancere tilknyttet som samarbejdspartnere, heriblandt Manfred, som tager ud på skibene og står for noget af den praktiske supervision. Herudover er Bo’s hustru  blevet ansat her i 2020.

- Hun er god til data og til kontakten med skibene og rederierne, og så tager hun sig af bestilling af værktøj til rigtig mange af skibene. Og det er netop systematikken og digitalisering af vores processer, som gør os i stand til at vokse. Populært sagt kan jeg ene person med papir og blyant styre omkring 100 skibe, men ved at finde gode medarbejdere og arbejde systematisk med at opgøre det meste digitalt, kan vi hjælpe mange flere skibe, forklarer han.

Som et mål for vækst har Bo Sørensen foreløbig sat, at han gerne skal runde 150 skibe i abonnement inden for det næste år.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Svendborg

Gudstjenester

Annonce