Annonce
Ugeavisen Svendborg

Brevkassen: - Jeg er slidt, stresset og irritabel - hvad skal jeg gøre?

Christina Flyger
Annonce

Kære Christina

Jeg skriver til dig i håb om at få hjælp.

På grund af Covid-19 er jeg hjemsendt fra arbejde, og vores tre børn er også hjemme fra skole.

Min mand arbejder ude, så det hele har hængt på mine skuldre. Det er gået okay i en periode, men nu er jeg ved at være slidt. Jeg er stresset, irritabel og skælder mere ud, og mine tanker flakser rundt.

Det er svært at overskue hverdagen og holde fokus på mine opgaver, og mit humør er ved at være i bund.

Kan du hjælpe mig?

Hilsen L.

Kære L.

Tak for dit brev, og hvor er det godt du beder om hjælp.

Jeg kan godt forstå, du føler dig slidt – det er vi mange, der gør i denne tid. Stress er en hormonel ubalance, der opstår, når vi har ydet over evne forlænge. I min praksis arbejder jeg med fire grader af stress: Grøn, gul, rød og sort zone. I din situation, hvor du ikke er hårdt ramt af akut stress, men kan mærke tidlige signaler (grøn og gul zone), vil jeg anbefale dig at fokusere på tre ting: Motion, meditation og fefleksion.


Annonce

Motion

Mange af os tror, at vi får nok motion i hverdagen, når vi har gået bare en lille tur. Jeg vil anbefale dig at gå en lang tur, gerne op til 10.000 skridt eller 6-7 kilometer i rask tempo. Brug gerne en time om dagen på at komme ud - gerne i de lyse timer, hvis det er muligt. Der sker virkeligt noget både i krop og sind, når vi prioriterer bevægelse.

Forskning fra Karolinska Instituttet (Sverige) viser, at du kan forebygge stress ved at motionere. Fysisk træning gør, at musklerne (sammen med lever og nyrer) renser blodet for et stof (kynurenin), der ellers ophobes i kroppen under stress og kan udløse stressrelateret depression. Daglig motion giver en stærk krop, som er med til at holde dit stressniveau lavt og dermed forebygge, at du kommer i rød eller sort zone. Sørg for at få bevæget dig noget mere, især nu hvor du arbejder hjemmefra.

Annonce

Meditation

For at få ro og balance i dit nervesystem, kan du få glæde af at give dig tid til mindfulness meditation. Sæt tid af til dig selv og læg eller sæt dig godt til rette og brug 3, 5, 10 eller 20 minutter på at fokusere på dit åndedræt. Du kan lægge høre hånd på maven og venstre hånd på hjertet og mærke åndedrættet under dine hænder. Forsøg at holde fokus på dette. Sandsynligvis vil dine tanker vandre i alle mulige retninger, det er helt naturligt, men vend fokus tilbage til åndedrættet igen og igen.

Hvis du har lyst til at lære at meditere, så kan du hente app'en ”Christina Flyger - Mindfulness”. Her er forskellige øvelser, der guider dig til ro og nærvær. Når du praktiserer mindfulness, bliver du bedre til at være til stede i nuet, og det kan hjælpe dig med at slutte fred med det, der er - med accept.

Annonce

Refleksion

Når du har svært ved at holde fokus, så kan du notere ned, hvor dine tanker bevæger sig hen, så du kan reflektere over det senere. Du kan skrive ned, hvad der er i dine tanker under en meditationsøvelse. Det kan vise et mønster. Giv dig efterfølgende tid til at tænke tankerne til ende. På samme måde som du kan sætte tid af til motion og meditation, kan du sætte dig i din sofa med en kop kaffe eller the og reflekter over, hvad handler dine tanker om?

Måske er der nogle ting i jeres familie, der frustrerer dig, som I skal tale om. Måske er der nogle opgaver på jobbet, der er svære at løse, når du arbejder hjemmefra. Kan du tale med din chef om det? Er der noget, du kan justere i dit liv? Hold fokus på det, du KAN gøre noget ved; det, der er indenfor din kontrol. Tal med dine nærmeste om, hvordan du har det, så de kan hjælpe dig med at komme i balance igen.

Det er vigtigt at bede om hjælp, og vi har et fælles ansvar om at komme godt igennem denne tid. Måske kan I fordele, hvem der laver aftensmad og gør rent derhjemme. Uddeleger nogle opgaver, så der kommer luft til at gå ture og tid til hygge. I en periode kan I arbejde med at skabe mere struktur og planlægning, som jeg håber, vil give dig mere overskud i hverdagen.

Pas godt på dig selv!

Kærlig hilsen

Christina Flyger

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce