Annonce
Ugeavisen Svendborg

Brevkassen: - Jeg kan ikke sove. Hvordan får jeg min nattesøvn tilbage?

Yoga-øvelsen, hvor du ligger på gulvet med benene op ad en væg i 5-10 minutter, kan berolige dit nervesystem. Pr-foto

Kære Christina

Jeg er sygemeldt med stress og i proces med at få det bedre. Jeg får gået nogle ture, men mit største problem er, at jeg har svært ved at sove.

Nogle gange falder jeg omkuld på sofaen kl. 21 og vågner et par timer senere, hvorefter jeg har svært ved at falde i søvn igen.

Annonce

Andre gange holder jeg mig vågen og går i seng omkring kl. 23, men vågner ofte mellem kl. 02-04 og ligger vågen i flere timer med tankemylder.

Det er hårdt, når vækkeuret ringer kl. 06.30, og vi skal op og i gang. Jeg er så træt og uoplagt, og har næsten ingen energi.

Hvad kan jeg gøre for at få en bedre nattesøvn?

Hilsen S.

Kære S.

Tak for dit spørgsmål. Du er ikke alene om at have søvnproblemer i forbindelse med en stress-sygemelding. Mange, der er i forløb hos mig, har samme udfordringer som dig. Søvnproblemer kan både være en årsag til stress og et symptom på stress, som bør tages alvorligt. Her har du nogle gode råd, som du kan afprøve:

1) Gå i seng og stå op samme tid hver dag (fx kl. 22.00-06.30). Det kan hjælpe dit nervesystem og din hormonbalance at følge den samme rytme, også i weekenderne i en periode med stress. Sov i et rum, der er mørkt og køligt.

2) Dyrk motion hver dag, dog ikke lige før sengetid. Når du er sygemeldt med stress, er det vigtigt, at du kun får let eller moderat motion. Hvis du anstrenger dig for meget og bliver forpustet, så er det for hård motion, og det vil give dig flere stresshormoner, som du ikke har brug for pt.

3) Yoga-øvelsen, hvor du ligger på gulvet med benene op ad en væg i 5-10 minutter, kan berolige dit nervesystem (se foto). Du kan også lægge benene på en stol/sofa/seng, hvis du hellere vil have bøjede ben. Ret opmærksomheden mod dit åndedræt. Du kan evt. tælle dit åndedræt: Tæl til 4 på indånding, tæl til 8 på udånding. Mærk efter om denne rytme føles rar for dig, ellers må du justere, så rytmen passer til dig.

4) Undgå the, kaffe, cola og andre koffein- og sukkerholdige drikke og fødevarer efter kl. 15. Selvom det kan være fristende med lidt hurtig energi, så har din krop har ikke brug for det. Sørg for at spise jævnt, så dit blodsukker er i balance.

5) Sluk for TV, computer og telefon 1 – 2 timer før sengetid. I stedet kan du fx læse, lave krydsord, puslespil, lave blid yoga, hækle/strikke, lytte til lydbog eller musik. Brug aftenen på noget hyggeligt, der nærer og beroliger dig.

6) Tøm hovedet, før du går i seng ved at skrive alle dine tanker ned. Hvis du gør det i en uge, så vil du se, at dine tanker ofte er gentagelser, og du vil spotte, hvis der er noget du skal handle på.  Du kan afrunde med at skrive taknemmelighedsdagbog, for at have fokus på noget rart.

Dette er et anerkendt værktøj fra Positiv Psykologi, som fremmer din mentale sundhed. Stress kan øge følelser som frustration, tristhed og modløshed, og taknemmelighed er en god ”modgift”.  Det kan være svært at komme i gang, men jeg vil anbefale dig at finde tre små konkrete ting, du har værdsat i løbet af din dag, fx at mærke solens varmende stråler i mit ansigt; at jeg tog mig sammen og gik en dejlig tur; at jeg hørte smuk fuglesang og fik øje på små knopper på træerne, som minder mig om, at foråret er på vej.

7) Sov ikke mere end 30 minutter om eftermiddagen, hvis du ikke kan sove om natten. Du skal gemme den dybe søvn til nattetimerne, så selvom det er fristende at tage en lang lur, så kan det forhindre dig i at få skabt en god søvnrytme. Hvis du er ved at segne om af træthed, så sov evt. 1 – 2 timer om formiddagen, mens du er sygemeldt.

8) Lyt til en soveøvelse eller guidet meditation, hvis du har svært ved at falde til ro. Hvis du lærer at meditere, så vil din krop restituere næsten lige så godt under meditation som under søvn. Med den viden kan du måske slippe den natlige krig, der kan foregå indeni hovedet med alle de kritiske tanker: ”SOV NU!”, ”Hvis ikke jeg falder i søvn om fem minutter, så er jeg intet værd i morgen”, ”Jeg klarer det aldrig!” og ”Hvorfor kan jeg ikke sove, når alle andre sover?”

Disse tanker aktiverer sympatikus (dit aktive nervesystem), og gør det endnu sværere for dig at sove. Prøv i stedet at tænke: ”Det kan godt være, at jeg ikke kan sove lige nu, men så hviler jeg mig, og det er også ok.”

Jeg håber, at disse råd vil hjælpe dig med at sove bedre.

Kærlig hilsen

Christina Flyger

Annonce
Annonce
Ugeavisen Svendborg

Biodiversitet og trafiksikkerhed cykler side om side

Annonce
Annonce
Ugeavisen Svendborg

Musikværtshus med ny ejer: Rasmus overtager Rasmus

Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Svendborg

Gyldne dråber: Guld til Holm

Ugeavisen Svendborg

Giant Steps klar med sæsonens første koncert

Ugeavisen Svendborg

SIMAC slår rekord: Martime aspiranter flokkes til Svendborg

Ugeavisen Svendborg

Ugens kommentar: Hundetræning giver pote

Ugeavisen Svendborg

Tapas, tango og fortælling: Broholm forvandles til Buenos Aires

Ugeavisen Svendborg

Arier i vandkanten og under åben himmel

Ugeavisen Svendborg

Nye film i Scala: Film om Blixen efter Afrika - historien om en mester og hendes lærling

Ugeavisen Svendborg

Inkluderende fællesskab i varme skær af byens lygtepæle

Ugeavisen Svendborg

Ung frisør i ny rolle

Ugeavisen Svendborg

Brevkassen: - Jeg falder for spændende mænd - men det ender med psykisk og fysisk vold

Ugeavisen Svendborg

Musikskole står klar til ny sæson: Peder Most Garden opruster med tre nye undervisere

Ugeavisen Svendborg

Hesselager sportsuge klar med program

Ugeavisen Svendborg

Fællesklang: Væk byen til live med sang

Ugeavisen Svendborg

Havnens frie fugle: Udstilling går bag om drømme i et råt miljø

Ugeavisen Svendborg

300 hektar skov skal øge biodiversiteten i Svendborg Kommune

Ugeavisen Svendborg

Verdensmål lokalt og globalt

Ugeavisen Svendborg

Indvielse af ny skolebygning

Ugeavisen Svendborg

Verdensmester i badminton spiller nu tennis i Svendborg

Ugeavisen Svendborg

Tillykke med de to år

Ugeavisen Svendborg

Brætspilscafé på biblioteket

Ugeavisen Svendborg

Bjæf og knurren i hundeforening: Instruktører kapper hundesnoren og danner ny forening

Annonce