Annonce
Ugeavisen Svendborg

Brevkassen om hjemmearbejde: Dårlig ryg og sjove øvelser til børnene

Spiderman squat: Spiderman squat med elastikspindelvæv: Stå med en skulderbreddes afstand mellem fødderne. Bøj i knæene – udover fødderne og kom ned til ”skov-skiderstilling” med vægten på hælene. Ret ryg/brystet opad – send en elastik afsted til dit barn. Fortsæt med squat, mens dit barn henter elastikken og får den sendt retur. Privatfoto

Hej Metteemilia

Jeg arbejder ligesom mange andre også hjemme i disse coronatider, og med to børn, der også er hjemme fra skole, giver det selvfølgelig visse udfordringer. Jeg savner mit hæve-sænkebord og får ondt i ryggen, når jeg sidder med min computer over længere tid ved vores spisebord og arbejder. Børnene keder sig og får ikke rørt sig. Har du nogle gode til min ryg, og hvad jeg kan lave af små øvelser med børnene – og nogle pædagogiske fif til at få dem i gang og motiveret.

Venlig hilsen

Annonce

Den hjemmearbejdende

Kære hjemmearbejdende

Inaktivitet og dårlige siddestillinger er en af vores største udfordringer i forhold til corona og hjemmearbejde. Mange oplever smerter, fordi de bevæger sig mindre, end de plejer og sidder dårligt.

Det er vigtigt at skifte mellem siddestillinger. Man kan sidde på kanten af stolen, man kan tage en pude i lænden eller under enden sådan, at man kan sidde med lidt lændesvaj, og lårene hælder nedad.

En anden god idé er, at man en gang i mellem stiller sig op ved sit højere køkkenbord med en papkasse ol. under pc'en. Og har man mulighed for en gang i mellem at ligge på maven på gulvet, er det faktisk rigtig godt for lænden.

Spiderman forlæns og baglæns: Forlæns kravl frem på gulvet så langt du kan. Samme sides knæ føres frem til samme sides albue. Hold enden nede. Baglæns føres benene skiftevis bagud. Det kræver også hjernearbejde. Vær tålmodig – det er hårdt i starten, men kan læres. Privatfoto

Med hensyn til at få sig selv og sine børn aktiveret, er den nemme løsning at cykle eller gå en tur sammen.

Skal børnene indimellem aktiveres alene kan de fx finde ting/tage billeder af ting i haven/ i naturen. Små børn kan krydse af på en hjemmelavet bankoplade, hvor man har tegnet et blad, et græsstrå, en sten osv. Større børn kan få point for at tage et billede af en bil, købmandsbutikken etc. Kun fantasien, og hvor langt væk du vil sende børnene, sætter grænser for ideerne.

Spiderman walk-outs: Stå foroverbøjet med hænderne til gulvet. Hold overkroppen lige og kravl roligt fremad på armene, så langt som du kan. Kom kontrolleret tilbage til startposition. Gentag 10 gange. Privatfoto

Lykkedes det at aktivere sig selv og sine børn i disse coronatider, er man i mine øjne en superhelt. Det er en hård kamp at vinde over skærmene, men med beslutsomhed og en snak med børnene forinden, så kan det lade sig gøre. Pædagogisk er det smart at give børnene to valgmuligheder...vil du cykle eller vil du gå?

Batman: Den voksne bruger spisebordet og barnet en stol. Brug en pude til at aflaste knæet. Sæt en hånd i gulvet og sæt modsatte sides knæ op på bordet/stolen. Ret godt op i kroppen og før det modsatte ben op til det øverste. Hold stillingen så længe du kan. På sigt er målet 30 sek. x 3 til hver side. Sørg for at rette op i kroppen, skyd hoften frem som hvis du skulle stå ret. Privatfoto

Er man til lidt mere træningsagtige øvelser, der tilgodeser hele kroppen – er der her nogle bud på daglige superhelt-challenge som leg for hele familien.

De fleste af øvelserne kan googles for grundigere instruktion.

Og husk, at en pudekamp, ”Just dance” og Wii Sport ikke kun er for børn – de vil elske, hvis du er med.

Har man svært ved at motivere sig selv kan gratis app'en ”Circle timer” indstilles til intervaltræning: 45 sek arbejde, 15 sek. pause  og 3 runder. Så er det ”Circle timer”, der bestemmer skiftene og ikke antallet af gentagelser.

Held og lykke med superhelte træningen.

Venlig hilsen

Metteemilia Nørregaard

Fysioterapeut

Superman: Lig i et X. Løft overkroppen og benene op fra gulvet, så højt du kan. Hold stillingen et par sekunder og sænk ned igen. Gentag 10 gange. Privatfoto

Yderligere inspiration

Covid-19 hjemmetræning fra Trygfonden:

https://aktivsundhed.dk/da/fysisk-aktivitet/cov19

Til den yngre generation er der et væld af ideer at finde på:

www.Legedatabasen.dk

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn mellem 5-17 år er fysisk aktive 60 min. om dagen med aktivitet der er moderat til høj. Dette må gerne være delt op i 10 min. sessioner. Udover dette anbefales det,  at børn mindst tre gange om ugen skal have fysisk aktivitet med høj intensitet.

Annonce
Annonce
Ugeavisen Svendborg

Musikværtshus med ny ejer: Rasmus overtager Rasmus

Annonce
Annonce
Ugeavisen Svendborg

Giant Steps klar med sæsonens første koncert

Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Svendborg

Ugens kommentar: Hundetræning giver pote

Ugeavisen Svendborg

SIMAC slår rekord: Martime aspiranter flokkes til Svendborg

Ugeavisen Svendborg

Tapas, tango og fortælling: Broholm forvandles til Buenos Aires

Ugeavisen Svendborg

Arier i vandkanten og under åben himmel

Ugeavisen Svendborg

Nye film i Scala: Film om Blixen efter Afrika - historien om en mester og hendes lærling

Ugeavisen Svendborg

Ung frisør i ny rolle

Ugeavisen Svendborg

Inkluderende fællesskab i varme skær af byens lygtepæle

Ugeavisen Svendborg

Musikskole står klar til ny sæson: Peder Most Garden opruster med tre nye undervisere

Ugeavisen Svendborg

Brevkassen: - Jeg falder for spændende mænd - men det ender med psykisk og fysisk vold

Ugeavisen Svendborg

Hesselager sportsuge klar med program

Ugeavisen Svendborg

Fællesklang: Væk byen til live med sang

Ugeavisen Svendborg

Havnens frie fugle: Udstilling går bag om drømme i et råt miljø

Ugeavisen Svendborg

300 hektar skov skal øge biodiversiteten i Svendborg Kommune

Ugeavisen Svendborg

Verdensmester i badminton spiller nu tennis i Svendborg

Ugeavisen Svendborg

Verdensmål lokalt og globalt

Ugeavisen Svendborg

Bjæf og knurren i hundeforening: Instruktører kapper hundesnoren og danner ny forening

Ugeavisen Svendborg

Indvielse af ny skolebygning

Ugeavisen Svendborg

Familie realiserer drøm om egen café

Ugeavisen Svendborg

Tillykke med de to år

Ugeavisen Svendborg

Brætspilscafé på biblioteket

Ugeavisen Svendborg

Klokkemusik over byen

Annonce