Annonce
Ugeavisen Svendborg

Elever udvikler computerspil

Lokale skoleelever har netop deltaget i de sydfynske mesterskaber i udvikling af computerspil. Privatfoto

Lokale mesterskaber skal motivere elever til at arbejde med programmering og kodning af computerpspil.

Annonce

Svendborg: De sydfynske mesterskaber i udvikling af computerspil er for anden gang blevet afholdt i Svendborg, og ligesom sidste år var det et hold elever fra Haahrs Skole, der løb med førstepladsen.

I alt seks 7. klasser fra Rantzausminde Skole og Haahrs Skole deltog i konkurrencen, hvis forløb startede med to workshops på Handelsgymnasiet, hvor eleverne bl.a. skulle programmere et computerspil på egen hånd, udarbejde en skriftlig rapport og lave en lille video til spillet som reklame.

- Der er offentlig fokus på programmering og kodning og politiske ønsker om, at det skal ind i undervisningen i såvel grundskole som på gymnasiet. Idéen bag projektet i Svendborg er at forsøge at motivere elever til at arbejde med programmering og kodning, og der er i dette projekt særligt fokus på elev-til-elev undervisning. Det er således HHX-elever, der har været tilknyttet som mentorer og undervisere, og til hver af de 36 grupper med 7. klasseselever har der været tilknyttet 2-3 HHX-elever, forklarer Jan Nielsen, lærer på HHX og medarrangør af konkurrencen.

Det var udvalgsformand Lars Erik Hornemann, der bød velkommen til finaledagen i de lokale mesterskaber i udvikling af computerspil. I baggrunden ses de ti dommere. Privatfoto
Annonce

Struktur og planlægning

- Det er også intentionen, at eleverne skal opnå en forståelse for, hvordan man laver et computerspil, og hvordan man helt konkret programmere et computerspil. Eleverne er i dagligdagen storforbrugere af computerspil, og i dette projekt er det tanken, at eleverne får en forståelse for, hvor enkelt og hvor svært det rent faktisk er at programmere sådanne spil, supplerer medarrangør Jens Michelsen, lærer på Haarhs Skole.

- Forløbet har været ekstremt kort og vildt intenst, og at man så hurtigt kan se spillene er faktisk ret fantastisk. Det er kun to dages arbejde - og der har været stort pres på eleverne, og der har været en del frustrationer, når spillene ikke har virket, som man synes, det skulle virke, siger Jens Michelsen.

Marie Nysted, afdelingsleder på Rantzausminde Skole og medarrangør:

- Det er jo ikke fordi, at alle elever skal være programmører, at vi laver dette forløb. Vi laver også forløbet, fordi man gennem programmering og kodning lærer en masse om struktur og planlægning. Samtidigt vil en grundlæggende forståelse af programmering gøre eleverne mere kompetente i deres fremtidige arbejde, så de har endnu bedre kompetencer til at indgå i temaorienteret arbejde i danske virksomheder - til glæde for den danske konkurrenceevne, dansk produktion, beskæftigelse og vækst.

Eleverne var også til foredrag med nogle professionelle spiludviklere. Privatfoto
Annonce

Flere skoler skal med

På sigt er det intentionen at udvikle projektet og inddrage endnu flere skoler i kommunen, så de mange positive effekter af projektet kan gives ud til så mange unge mennesker som muligt.

Konkurrencen blev afsluttet med foredrag med en af Danmarks nye internationale stjerne på computerspilshimlen, virksomheden Through Line, der fortalte om det at arbejde med udvikling af computerspil i "virkeligheden". Through Line har udviklet computerspillet "Forgotten Anne", der har været nomineret til og vundet et stort antal internationale priser.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Svendborg

Ny bykunst i gaderne

Annonce