Ugeavisen Svendborg

Fyn er en gave af smukke naturoplevelser

Solopgang i Skårupsund på første etape af togtet rundt om Fyn. - Der findes ikke noget smukkere end solopgange over vandet, siger Lasse A. Bøgh. Foto: Lasse A. Bøgh
Kajak-Lasse fra Thurø har netop taget turen rundt om Fyn i havkajak
Annonce

Svendborg: Lasse A. Bøgh, bedre kendt som Kajak-Lasse fra Thurø, har netop roet rundt og Fyn - et togt på 246 kilometer, som han gennemførte på blot fem dage. Togtet bød på alt fra en grundstødning, surf i store bølger og de flotteste solopgange. Kajakken lagde fra tirsdag den 28. april med afgang fra Sodemaskoven på det nordvestlige Thurø. Kajak-Lasse gik på vandet kl. 05.45 og tog kursen øst om Fyn. Fra Thurø roede Lasse derfor mod Nyborg, Fyns Hoved, Bogense, Middelfart, Assens og retur til Thurø.

- Flere af dagene bød på regn, modvind og store bølger, men det er netop en af de fede ting ved at rejse på vandet. Naturen bestemmer præmisserne, men når jeg har udstyret og teknikken i orden, så kan jeg komme frem i de meste vejr og nyde alt slags vejr. Heldigvis fik jeg også nogle dejlige timer i solskin, medstrøm og medvind, fortæller Lasse A. Bøgh i en pressemeddelelse.

- Det kan være utrolig hårdt at ro i modvind og modstrømmen, men når vind og strøm hjælper på vej, så er det et fantastisk kick, jeg får ud af at surfe på bølgerne og sætte fart i havkajakken, siger han.

Når Lasse A. Bøgh er på tur, har han 60-70 kilos oppakning med i kajakken - udover sin egen vægt på +80 kg i kajakken. Det er altså mange kilo, kajakken skal løfte og armene få fremad.

- Typisk ror jeg med en fart på 5-7 km/t, men på dette togt nåede jeg på sidste dagen i det Sydfynske Øhav med kurs mod Svendborgsund helt op på 16,7 km/t. Det er virkelig sjovt at sidde i en kajak når det går så hurtigt, men jeg var også hjulpet godt på vej af strøm og god vind lige ryggen, fortæller Lasse A. Bøgh.

Rundt om Danmark

Det er ikke første gang, at Lasse A. Bøgh, der er 26 år, er på længere togter i havkajak.

Kajak-Lasse har tidligere i år været både Langeland rundt og rundt om Amager, men i vinteren 2019 roede han faktisk hele Danmark rundt i havkajak. Et togt på 1333 kilometer, som tog 44 dage at gennemføre.

Dermed er Kajak-Lasse den yngste til at ro Danmark rundt i havkajak.

Undervejs på sine ture blogger han om sine oplevelser på hjemmesiden kajak-lasse.dk og deler billeder og updates på Facebook og Instagram.

Lasse A. Bøgh har altid haft en forkærlighed for havet. Han er vokset op på Thurø, hvor han har dyrket vindsurfing og lidt sejlads.

Stødte på grund

Togtet bød altså på varieret vejr og på mange forskellige naturoplevelser.

- Mange af mine timer på vandet roede jeg i regnvejr med god vind og med lavsigtbarhed. Det krævede mit fokus for at holde kurs og samtidig krævede det både mentale og fysiske kræfter at holde farten oppe. Andre gange stod på høj sol og rolig sejlads, hvor jeg bare hyggede mig og nød at være på vandet. Når solen skinner, og der er roligt vejr, så er det altså bare fantastisk at bruge sin tid på vandet. Det giver en indre ro, og jeg glemmer fuldstændigt det daglige trummerum, siger Lasse A. Bøgh.

En havkajak stikker ikke særlig dybt i vandet, så derfor er det også svært at gå på grund.

- Jeg foretrækker at have et par meters vand under kajakken, men nogle gange bliver jeg nødt til at ro på lavt vand. Da jeg kom til Æbelø, besluttede jeg at ro syd om øen, da det giver en del ekstra kilometer at ro nord om.

- Æbelø ligger lige nord for Fyn, og man kan faktisk gå ud til øen, når det er lavvande, en helt klar anbefaling til alle, der kan lide at være i naturen. Vandet var dog lidt lavere, end jeg havde regnet med, så pludseligt sidder jeg fast og rykker mig ingen steder. Heldigvis var det en sandbund, jeg havde ramt, og kajakken kom derfor ikke til skade.

- Hvis det havde været stenbund, kunne jeg have slået hul på kajakkens glasfiber. Jeg måtte ud af kajakken og trække den over sandet og det kun ti centimeter lave vand i 200-300 meter, før jeg igen fik vand nok til at fortsætte turen med pagaj.

Gæstfrihed

Når Kajak-Lasse er på nationale rejser, så er det på ægte outdoor manér.

- De fleste dage sover jeg i telt og laver mad på stormblus - og bruger alle døgnets timer i naturen. En gang i mellem er jeg dog så heldig at møde nogle meget venlige og gæstfrie mennesker, som byder mig ind i deres hjem til mad og overnatning. Her var det tilfældet, da jeg ankom til Ebberup, syd for Assens.

- Helt tilfældigt gik jeg i land lige foran Aa Strand Camping og gik derfor ind for at spørge, om jeg kunne købe en teltplads. Vi fik en hyggelig snak om min tur, og de var så søde at tilbyde mig en hytte, så jeg kunne få tørret mit tøj og en god nats søvn. Det er jo helt fantastisk at folk er så søde og hjælpsomme, og det er absolut en campingplads, jeg kan anbefale til alle, der vil tæt på natur og kyst, fortæller Lasse A. Bøgh, hvis næste projekt er en kajaktur til hovedstaden.

- I løbet af maj skal jeg ro fra Sydfyn til København. Det bliver en ny og krævende tur med flere store kryds på åbent vand, men også et togt, som går forbi en masse smuk natur, både på Sydfyn og Sydsjælland, så den tur ser jeg frem til, slutter Lasse A. Bøgh.

Lasse Bøgh under sin tur rundt om Danmark i 2019 - nu har han så taget turen rundt om Fyn. Arkivfoto: Martin Ziemer
- Massiv regn, men selvom det regner synes jeg det er fedt at være vandet. Om jeg bliver våd af saltvand eller af regn, det er hip som hap, fortæller Lasse A. Bøgh. Foto: Lasse A. Bøgh
Her er Lasse A. Bøgh gået i land for at spise frokost i solen. Foto: Lasse A. Bøgh
Når han er på vandet, medbringer Lasse A. Bøgh en del udstyr, som både har til formål at give ham sikkerhed og komfort. Som det anes ror han i tørdragt, med redningsvest, neoprenhandsker og neoprenhætte. Derudover har han bl.a. redningsvest, VHF-radio, nødsender og kniv med på sine ture. Foto: Lasse A. Bøgh