Annonce
Ugeavisen Svendborg

Kommentar: Kvickly leverer en flot håndsrækning til detailhandlen

Caspar Troest Jørgensen, redaktionschef. Foto: Katrine Becher Damkjær
Annonce

Hvis man vil, kan man sikkert godt finde argumenter for og ironiske bemærkninger om, at de jo bare gør det for reklamens skyld. Kvickly, som på landsplan lader det overskud, som dagligvarekæden har tjent på non-food-varerne, gå til markedsføring af deres konkurrenter, der har måtte holde lukket de seneste måneder.

Men i stedet for at holde den flotte gestus – og de op mod 10 millioner kroner - ud i strakt arm, er det egentlig bare at give dem en high-five. Virtuelt selvfølgelig, ikke i virkeligheden.

Her i Svendborg løber det op i cirka 200.000 kroner samlet fra de to varehuse i midtbyen og Svendborg Storcenter, og selvom det næppe redder en kriseramt butik på den korte bane, så har det stor værdi for den enkelte, at de nu kan få et boost og forhåbentlig en flyvende start til deres webshop eller når der igen må åbnes for dørene. Men det er også et stort plus for hele Svendborg, at det handelsliv og den gågade, som vi er så glade for, nu har bedre forudsætninger for at komme sig igen.

Selv i en krise som denne, hvor der er økonomiske panderynker både på makro- og mikroniveau, er der jo folk og virksomheder, der klarer sig bedre end sædvanligt. Der er de initiativrige iværksættere, som finder nye huller i markedet. Men der er også de store virksomheder med solidt fundament og store muskler, hvor pilen peger opad på trods af og på grund af coronakrisen. I den forgangne uge er det væltet ind med historier om årsregnskaber fra de store virksomheder på nyhedsbureauet Ritzau. Nogen har selvfølgelig klaret sig dårligere end normalt, men der er også transportvirksomheden DSV, der har hævet overskuddet med 15 procent, og mejerigiganten Arla, som har løftet omsætningen, fordi vi laver mere mad derhjemme.

Uden at vide hvordan de to ovenstående forvalter deres gode 2020 eller dømme dem for, hvad de nu end måtte gøre, så er det nemmeste jo at samle de penge op, man finder på gaden. Men det Kvickly her gør er at dele pengene ud, så de kan komme konkurrenter, som ikke har været i den samme økonomisk heldige situation, til gode.

I Svendborg er vi glade og stolte over vores handelsliv, og det har også skabt debat, at man lukker for gågaden, men stadig lader folk gå i Føtex eller Kvickly og købe legetøj, bøger eller nyt tøj. Vores alle sammens forbrug har selvfølgelig hjemme på meget større og global skala, for mange har selvfølgelig flyttet strøgturen lørdag formiddag online, og her har de nedlukkede butikker også et ansvar for byde sig til.

Men det ændrer ikke på, at hele byen og området har kæmpe gavn af et aktivt handelsliv med fysiske butikker på den anden side af coronakrisen. Kvickly kridter generøst banen op til det. Snart er det op til alle os andre at følge op.


Det er også et stort plus for hele Svendborg, at det handelsliv og den gågade, som vi er så glade for, nu har bedre forudsætninger for at komme sig igen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce