Annonce
Ugeavisen Svendborg

Lad dig ikke lokke af falske mails

I takt med den øgede digitalisering flytter mange kriminelle deres handlinger over på nettet. Det skal man ikke blive paranoid af, men man skal derimod vænne sig til at opføre sig på nettet, ligesom man ville gøre i den virkelige verden og lade være med at svare på mærkelige henvendelser. Arkivfoto: Heike Brauer
Annonce

Tillykke, du har vundet 10 millioner kroner – oplys venligst dit fulde navn, adresse, telefonnummer og pasnummer, eller klik på linket for at få pengene.

Mange af os har prøvet at modtage en mail, hvor det hele lyder lidt for godt til at være sandt. Og heldigvis kan de fleste af os godt gennemskue, at ovenstående ordlyd er et tegn på fup og svindel. Alligevel er der igennem en længere periode sket en kraftig stigning i omfanget af svindel primært over mail, men senest også over telefon, sms og sociale medier.

For godt nok bliver vi bedre og bedre til at opdage svindlen i tide. Vi hopper ikke i samme grad som tidligere i den klassiske fælde, hvor vi svarer den nødstedte nigerianer, der på et dårligt formuleret sprog giver udtryk for, at han skal bruge lige netop vores hjælp til at få udbetalt en millionarv, som vi efterfølgende kan dele mellem os.

Men svindlerne bliver desværre også bedre og bedre til at få henvendelsen til at virke meget troværdig og derved skjule, at der er tale om svindel.

Tal fra Finans Danmark viser, at denne type svindel er vokset markant de seneste år og medførte et samlet tab på 52 mio. kr. i 2019.

Anita Fald Hansen er filialdirektør hos Danske Bank i Svendborg og Ringe.Pr-foto

Særligt svindelformen phishing er meget udbredt og kan være svær at gennemskue. Ved phishing forsøger svindlerne at lokke dig til at udlevere personlige oplysninger, som svindlerne i sidste ende kan bruge til at få en økonomisk gevinst. I mailen, der ofte ser ud til at komme fra din bank, Nets, SKAT eller en anden troværdig afsender, får du som regel en besked om, at der er et problem med din konto eller dit betalingskort. Det kan også være en besked om, at du skal have penge tilbage i skat, eller at du har en uafhentet pakke.

På den baggrund vil du blive bedt om at sende en række personlige oplysninger, eller du kan blive bedt om at klikke på et link, som fører dig til en falsk hjemmeside, hvor svindlerne vil have dig til at oplyse kodeord, NemID-oplysninger eller kreditkortoplysninger.

Ofte vil der også være et vis element af tidspres – ’svar med det samme, ellers spærres dit kort’ – hvilket selvfølgelig skal forhindre dig i at nå at tænke dig om og opdage svindlen.


Blandt rådene er, at når du får en uventet mail, skal du aldrig trykke på links eller åbne filer uden at have læst mailen grundigt igennem.

Anita Fald Hansen


I Danske Bank mener vi, at øget oplysning er en vigtig del af at bekæmpe svindlen med falske mails. Derfor har jeg skrevet denne klumme, og derfor har vi lavet en dedikeret webside, der hedder ”Keep it safe”, hvor vi giver råd og vejledning til at undgå IT-svindel.

Blandt rådene er, at når du får en uventet mail, skal du aldrig trykke på links eller åbne filer uden at have læst mailen grundigt igennem. Sproget i falske mails kan være knudret og upersonligt, og der kan være små afvigelser i afsenderens domænenavn - eksempelvis danskkebank.dk i stedet for danskebank.dk. Dygtige svindlere kan dog sende en falsk mail eller sms med et tilsyneladende helt korrekt afsendernavn.

Og husk aldrig at dele dine kodeord og NemID-oplysningerne med nogen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Svendborg

Ny bykunst i gaderne

Annonce