Annonce
Ugeavisen Svendborg

Malerier peger på livets lethed og tyngde

Et af Beth Mohrs værker fra udstillingen. Pr-foto
Maleren Beth Mohr og keramiker Lisbeth Glud udstiller på SAK fra den 19. januar, hvis der altså igen åbnes op for kulturinstitutionerne.
Annonce

Svendborg: SAK, kunstbygning i Vestergade, begynder 2021 med en udstilling af maleren og tekstilkunstneren Beth Mohr med titlen ”Bare en ting”, samt en udstilling med værker af keramiker Lisbeth Glud.

Udstillingerne kan ses fra den 19. januar til 21. februar, hvis Danmark åbner op for kulturinstitutionerne igen til den tid.

- Eventuelle ændringer i udstillingsperioderne kan ses på SAK Kunstbygnings hjemmeside, og grundet Covid-19 afholdes der ingen fernisering, oplyser SAK i en pressemeddelelse.

Beth Mohr har vedholdende arbejdet med maleriets muligheder og begrænsninger. Hun udforsker nye teknikker og metoder inden for akrylmaleriet og skaber ofte billeder, som har en flygtighed gemt i sig, der giver associationer til film og snapshots. Billeder, der i en malerisk silende form, peger på livets lethed og tyngde.

Annonce

Et alsidigt kludetæppe

Maleren og tekstilkunstneren Beth Mohr er fra den 19. januar - og hvis det tillades på grund af Covid-19, aktuel med udstillingen ”Bare en ting”. Pr-foto

Beth Mohr fortæller selv i pressemeddelelsen om udstillingen:

- ”Bare en ting” handler om erindringer i relation til tab og adskillelse, særligt med fokus på efterladte ting. En genstand, der har tilhørt et nærtstående menneske, mister en dimension, når døden adskiller os. Genstanden står tilbage uden besjælingen fra den elskede - og er nu ”bare en ting”. Tilbage står erindringen. Et alsidigt kludetæppe, der spænder fra hjerteskærende nærvær til fuldstændig tomhed.

- Erindringer er ikke blot hukommelse, men involverer en følelse af at rejse i tid. En begivenhed kan huskes ”til punkt og prikke” uden, at man derfor erindrer den. Erindring kræver indlevelse, genoplevelse og skaber identitet. Omdrejningspunktet i mit arbejde med kunsten er erindringer. Spontane erindringer og kollektive erindringer. Begge typer har indflydelse på hvordan vi forstår os selv og andre, familien, samfundet, verden....

- Spontane erindringer er en genvej til vores fortid. De kommer uanmeldt og har ofte stærk evne til at påvirke os følelsesmæssigt. Spontane erindringer fremkaldes som regel af associationer i forbindelse med et sanseindtryk, hvor der er et overlap mellem den aktuelle situation og erindringen.


Beth Mohr udforsker nye teknikker og metoder inden for akrylmaleriet og skaber ofte billeder, som har en flygtighed gemt i sig, der giver associationer til film og snapshots.

Fra artiklen


- Kollektive erindringer er erindringer, som vi deler med et kulturelt fællesskab. De afspejles i et samfunds kultur og normer. Det er en slags fælles meltalt fortrængt erindringsstof, der ligger som geologiske lag under vores liv. Vi har fortrængt lagenes oprindelse og omdannet dem til værdier og normer.

Beth Mohr har atelier på Ærø og er uddannet på Gerrit Rietveld Academie i Amsterdam i Arts & Design. Hun arbejder med maleri, collage, foto, tekstil og installation, og hun debuterede på Kunstnernes Efterårsudstilling i 2011.

Annonce

Keramik i Privaten

Keramiker og kunstner Lisbeth Glud viser i Privaten i SAK udstillingen "Herfra min verden går" med hendes arbejder i stentøjsler fra alle årene.

Et af keramiker Lisbeth Gluds flotte skåle. Pr-foto

Hun har arbejdet trofast med keramikken siden 1973. Hendes første værksted opbyggede hun i 1981 i Værløse. I 1987 fik hun base i Ollerup, hvor hun kom med i flere kunstner-sammenhænge og i 1992 flyttede hun til Svendborg.

Lisbeth Glud har udstillet mange steder og har siden 1998 solgt store og små ting på Keramikmuseet CLAY i 2015.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce