Annonce
Ugeavisen Svendborg

Mulig game changer for C.C. Jensen: Sikker dataanalyse beskytter mod cyberangreb

C.C. Jensen har i Made Digital udviklet digitalt opkoblede produkter, der sikkert sender data i realtid fra oliefiltre på bl.a. Maersk-skibe og fra toppen af vindmøller til hovedkvarteret i Danmark. Foto: MADE/C.C. Jensen
C.C. Jensen i Svendborg har udviklet digitalt opkoblede produkter, der sikkert sender data i realtid fra oliefiltre på bl.a. Maersk-skibe og fra toppen af vindmøller til hovedkvarteret i Danmark. Den nye løsning sætter en stopper for, at maskiner bliver hacket eller forretningsideer kopieret og hjælper samtidig med at sikre rettidig vedligehold. Løsningen testes i disse uger og kan blive en gamechanger for C.C. Jensen.

Svendborg: Det er en stor opgave at vedligeholde hundrede meter lange containerskibe, tilsvarende høje vindmøller og maskiner i kilometerdybe miner. Oliesystemerne skal nemlig spille, så maskineriet fungerer optimalt. Olien er ren og fin, når man fylder den på en motor, men den bliver fyldt med partikler over tid og kan på sigt nedslide selvsamme motor, hvis ikke den bliver renset.

Og her kommer C.C. Jensen ind i billedet. Virksomheden i Svendborg producerer oliefiltre, der sikrer, at systemer, for eksempel, en skibsmotor kører upåklageligt og giver besked, når vedligehold er påkrævet. Ved hjælp af sensorer på filtrene kan oliens tilstand analyseres og holde både kunder og C. C. Jensen orienteret om, hvornår maskiner skal vedligeholdes eller oliefiltre skal skiftes.

Virksomheder som Maersk og Vestas, der er blandt C.C. Jensens kunder, ønskede at modtage data i realtid - og på en sikker måde, da cyberangreb kan gøre utrolig stor skade, når man har med skibe, der koster omkring 12 mia. kr.

Annonce

C.C Jensen fik derfor brug for mere end en simpel dataopsamling og -transmission, så kunderne ikke også påtager sig nogle risici i deres systemer, der potentielt kan give hackere et angrebspunkt, fortælles det i en pressemeddelelse.

For at udvikle en cloudbaseret løsning, der kunne kobles på oliefiltrene, blev C.C. Jensen alllerede i 2014  en del af forsknings- og innovationsplatformen Made Digital i i samarbejde med Alexandra Instituttet.

For C. C. Jensen, som for mange andre produktionsvirksomheder, kræver det nemlig grundige overvejelser og et stort arbejde at skabe en cybersikker produktion.

En hackerbeskyttet platform

- Made gav os mulighed for at udvikle en sikker datalogger, hvor vi kunne placere vores IP omkring sensordata og samtidig levere en hackerbeskyttet platform. Vores arbejde begyndte inden det famøse hackerangreb på et Maersk skib, så vi var faktisk proaktive og ramte plet med den plan, forklarer Morten Henneberg fra C.C. Jensen, hvor han arbejder med digitalisering og produkt- og dataudvikling.

Han refererer til et stort hackerangreb i 2017, der gav afsæt til et markant skifte, hvor alle C.C. Jensens kunder fik oprettet meget stærke firewalls. Nu fik man ikke længere lov til at hente data ud af skibene, uden at kunne garantere for sikkerheden. Derfor var C.C. Jensen nødt til at tænke i nye baner for at udvikle en brugbar løsning til opsamle og anvende data på en sikker måde, der kan bevæge sig ind og ud af firewallen.

C.C. Jensen måtte tænke i nye baner efter et stort hackerangreb i 2017 ramte et Maersk skib. Nu fik alle C.C. Jensens kunder oprettet meget stærke firewalls, der stillede nye krav til sikker dataopsamling. Foto: MADE/C.C. Jensen

- Det var fint at samle rådata op, men næste skridt var at rense og modellere dataene. Vi fik bygget en model, så vi kunne databehandle vores sensordata og sige noget om kundernes systemer på en måde, som man ikke bare nemt kan kopiere eller gøre med almindelig databehandling. Det har vi bygget ind i en cloud-løsning, der kører i dag, og som kan tolke på de data, forklarer Morten Henneberg.

Annonce

Pilottest i disse uger

Allerede i dag anvender omkring 200 enheder verden over C.C. Jensens cloudbaserede løsning, der blev lanceret i anden halvdel af 2020, men virksomheden er ikke færdig: De vil videreudvikle den smarte software-tilføjelse til oliefiltrene og foretage pilottests i netop disse uger.

- På sigt kan vi godt se, at vores kunder gerne vil have lokal databehandling – eller måske har de ikke internetforbindelse, hvis skibet er udenfor rækkevidde. Det giver mening at tage vores produkter og placere lokalt, men det er vores kerne-IP. Vi vil gerne undgå at vores intelligente modeller på vores data bliver kopieret, hvorved vores forretningsmodel vil få det svært, vurderer C.C. Jensens innovationsleder.

Det er altså C.C. Jensens patenterede viden på de smarte enheder, som virksomheden søger at beskytte.

Annonce

Umuligt uden hjælp fra eksperter

C.C. Jensens involvering i Made Digital var afgørende for det videre forløb:

- Ekspertviden og sparring definerede rammen for, hvor vi ville hen. Vi blev koblet på andre danske virksomheder, så vi i fællesskab kunne løse opgaven. Vi tog en opgave, som vi normalt ikke ville være i stand til at løfte, og vi fik det løst. Mit bud er, at vi har fået løst noget, som var umuligt uden Made Digital, pointerer Morten Henneberg.

C.C. Jensens oliefiltre renser olien for partikler og andet snavs, så olien går fra sort til klar. Sådan et filter sidder både i vindmøller og tungt maskineri på motor, gearkasser, kraftanlæg og miner. Ved hjælp af sensorer giver systemet besked til virksomhederne om, hvorvidt behandling eller vedligehold er nødvendigt. Foto: MADE/C.C. Jensen

Alexandra Instituttet er også glade for de opnåede resultater i projektet:

- C.C. Jensen har udviklet nogle stærke dataanalyser, baseret på data fra deres oliefiltre, der hjælper kunderne med at få mere værdi ud af deres maskiner, siger Jakob Langdal Jensen fra Alexandra Instituttet i pressemeddelelsen.

Én af årsagerne til succesen var, at overliggeren blev sat højt, og der blev ramt "perfekt" på C.C Jensens markedsbehov.

- Det blev konceptbevist, at vi sikkert kan komme igennem kundernes firewalls og samtidig beskytte vores egen IP. Potentialet er stort: Vi leverer 20.000 filtre om året, og omkring 10-50 procent af de filtre bør få sensorpakker med til overvågning, fortæller Morten Henneber

C.C. Jensen og Alexandra Instituttet

C.C. Jensen producerer oliefiltre der renser olie i tungt maskineri og fjerner bl.a. partikler, vand og syre

Har hovedkontor i Svendborg og har datterselskaber i hele verden

Virksomheden har 60 års erfaring inden for olievedligeholdelse og har kunder inden for marine, vind, minedrift, kraft- varmeværker og industri

C.C. Jensen var blandt grundlæggerne af Made’s forsknings- og innovationsplatform Made Digital.

Alexandra Instituttet blev dannet i 1999 af virksomhedsledere, forskere og offentlige myndigheder, der ønskede at skabe vækst i danske virksomheder gennem samarbejde mellem it-forskere og erhvervslivet.

Instituttet er ejet af Aarhus Universitets Forskningsfond og arbejder på normale markedsvilkår. Som samfundsnyttig virksomhed investerer man sin indtjening i ny forskning, der skaber danske arbejdspladser, bæredygtige og fremtidssikre digitale løsninger og løser samfundsmæssige udfordringer.

Instituttet har hjulpet mere end 1000 offentlige og private virksomheder med avancerede, effektive, sikre og innovative it-løsninger, der er med til at skabe bæredygtig vækst og velfærd i Danmark.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Svendborg

Donation til flagallé

Ugeavisen Svendborg

Viser på vandet

Ugeavisen Svendborg

Tid til take-away teater

Annonce