Annonce
Ugeavisen Svendborg

Noget på hjerte: Kulturen skal ind i butikkerne

Ugens klummeskribent efterlyser et større samarbejde mellem byens kunstnere og butikslivet, men nogle butikker har allerede gang i samarbejdet. Her er det f.eks. kunstner Lea Hulgaard (th), der udstiller sin kunst hos Lysdal Ramgaard, modebutik i Brogade. I baggrunden ses to af Lea Hulgaards værker. Arkivfoto: Michael Thorbjørnsen
Annonce

Kunst og kultur kan i høj grad være med til at understøtte og udbygge byens butiksliv. Jeg vil gerne komme med to eksempler på, at jo mere kunst og kultur, der mixes ind i byens butikker, des mere vækst kan der skabes. Måske kunne man kalde det for raffineret og bæredygtig vækst?

Det første eksempel er en kulturel event.

Baggårdteatret kontaktede mig og spurgte, om vi kunne arrangere en større kulturel japansk aften i min butik for 60 mennesker - det er sat til at løbe af stablen i januar 2021.

60 personer er mange, og det er der ikke plads til i min butik. Derfor splitter vi gruppen op og tilføjer en italiensk twist, fordi vi laver en rotationsordning med vinbaren Cassa del Mamma, også på Torvet. Ejeren her, han hedder Jesper, har boet i Italien og vil øse ud med anekdoter om vin og italienske vinbønder, der anser sig selv for at være kunstnere. Måske skabes der kontakter til denne event, der gør, at Jesper kommer til at levere sine vine til ferniseringer i Svendborgs kulturmiljø?

SushiStuen, også på Torvet, leverer råvarer til sushi, som vi efter planen på aftenen selv kreerer i min butiks tilknyttede køkken. Sushistuen har gennemsnitligt op mod 70 spisende gæster pr. dag, og måske får de nye kunder fra Baggårdteatrets publikum, som denne aften får mulighed for at nyde japansk madkultur.

Mens vi spiser står Nanna Takatomi for et indlæg om japansk keramikkunst. Nanna er japansk gift, har boet fem år i Japan og importerer selv keramik direkte fra landet. Nanna driver Seto, som er en butik/galleri over for Mølledammen i Møllergade. Hun kan fortælle baggrundshistorier om sine produkter, og man kan finde sjove, finurlige gaveideer. Den japanske æstetik er ypperlig og anderledes.

Jakob Bjerregaard, direktør for BaggårdTeatret, finder det kun naturligt, at teatret indgår i et aktivt samspil med byens erhvervsliv. Teatret får offentlige støttekroner og de penge geninvesterer teatret lokalt. Teatrets slogan er "bliv bevæget", og Jakob pointerer vigtigheden af, at vi bevæges sammen, f.eks. når de engagerer sig med en event i bymidten.

Så denne japanske aften kommer til at handler om fællesskab. At bruge byen. At danne relationer på kryds og tværs. At styrke sammenhængskræften. Baggårdteatret kommer med volume og engagement, 60 mennesker og det kobles til fire små erhvervsdrivende, der får omsætning, nye kontakter og forhåbentligt mere vind i sejlene.

Det andet eksempel er Svendborg – dér hvor butikkerne har kunst i vinduerne!

Inspirationen kommer fra Ærøskøbing. Lad os tænke på Ærøskøbing og deres mange smukke og gamle hoveddøre. Går man rundt i de hyggelige gader, dukker der flotte døre op her og der. Dørene fortæller historie, og turister tager billeder - og husker Ærøskøbing som noget specielt. Som besøgende til Ærøskøbing får man noget ekstra, noget uventet - og det er smukt.

Tænk, hvis Svendborg kunne blive kendt som byen, hvor der er kunst i butikkernes vinduer. Turister vil elske det, byens borgere får et interessant samtaleemne og skolebørn kunne få til opgave at foto-dokumentere forskellig kunst.

I min butik har jeg lokal kunst af Momlis (Linea Hansen) og Ann-Kerstina Nielsen. Folk stopper op og nikker genkendende og siger: "Arrh, ja, det er Ann-Kerstinas værk, det er jo hendes stil, ej hvor fedt” – og de nærlæser, skiltet der følger med til Momlis’ japanske fiske-tryk. De lader indtrykket af værket forplante sig og siger noget i stil med: "Det er godt nok flot lavet".

Det er sjovt at høre folks refleksioner over kunsten. Så det er triple win, folk synes det er interessant, kunstneren får et udstillingsmulighed - og butiksejeren får udsmykket sin butik.

Nicolai Hvidberg er lokal illustrator, der bl.a. er i vælten til "Svendborg Grafik". Nicolai kan omsætte virksomheders brand, historier og logo til en visuel illustration. Nicolais illustrationer kan uddybe den fortælling, som en butik eller et spisested/café gerne vil kommunikere til sine kunder.

Hvorfor ha’ kunst i sin butik?

Det spørgsmål har jeg stillet til Morten Wind, der er SMV-konsulent hos projekt "Styrket Erhverv i Gadeplan", der arbejder for at støtte detailhandlende på Sydfyn med bl.a. digitaliseringen.

Morten understreger, at butikker skal være synlige i en sådan grad, at de huskes. Butikken skal skille sig ud på en måde, der giver mening. Her kan kunst være effektivt, fordi det er visuelt og skaber samt understøtter butikkens identitet, som kunden kan relatere sig til.

Kunst fanger opmærksomheden, det åbner op for en dialog, så sælger og køber kan komme tættere på hinanden. Mennesket er nysgerrigt, og spændende kunst påvirker sanser og det understøtter køb af varer.

Svendborg er i godmodig konkurrence med andre mellemstore byer om at tiltrække nye borgere, nyt erhvervsliv, ny dynamik. Den konkurrence har Coronakrisen ikke ændret noget grundlæggende ved. Men noget nyt er, at Coronakrisen ser ud til at åbne op for nye veje, nye fortællinger, nye fortolkninger for byliv. Folk er rede til noget nyt! Hvad vil vi i Svendborg?

Svendborg står allerede stærkt med hensyn til kulturliv og dygtige kunstnere. Jeg ser gerne, at kunst og kultur yderligere mixes ind i butiks- og byliv. Det vil være godt for os alle sammen. Så vi må tage fat i hinanden og skabe win-win på kryds og tværs.

Svendborg kan blive endnu mere landskendt for sit dynamiske civilsamfund og levende kulturliv, eller som en af mine stamkunder fra Kalundborg med sommerhus på Sydfyn siger: "Der er så meget knald på Svendborg"

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Svendborg

Gudstjenester

Annonce