Annonce
Ugeavisen Svendborg

Ugens fokus: Salget af elcykler i højt gear

Bjørn Smith, indehaver af Fri Bike Shop i Tved, sælger hver dag nye elcykler til kunder, der kommer fra det meste af Fyn. Foto: Michael Thorbjørnsen
Næsten halvdelen af omsætningen (på voksencykler) hos Fri Bike Shop i Tved kommer fra salg og service af elcykler
Annonce

Svendborg: Da Bjørn Smith for 11 år siden åbnede en lille cykelbutik i Tved, var der to ansatte, og elcykler var nogle kluntede størrelser, der var forbeholdt cyklister i en høj alder eller med dårligt helbred.

- Salget af elcykler var bestemt ikke prangende, men hold da op, hvor er der siden sket meget siden. Udviklingen kan vel bedst kan sammenlignes med tv-branchen, som for 20 år siden oplevede et kolosalt boom i sit salg på grund af de nye og smarte fladskærme, som kom på markedet.

- I dag består knap 50 procent af mit salg til voksne af elcykler, og pilen peger kun én vej, for efterspørgslen bare stiger og stiger, så elcyklerne har haft stor betydning for ikke blot mig, men for for cykelbranchen generelt, fortæller Bjørn Smith, 44 år, som i dag har 18 ansatte.

Bjørn Smith udvidede for to år siden sin forretning med en tilbygning på hele 700 kvadratmeter, og i dag er Fri Bike Shop på Tved Kirkevej den største cykelhandler på Fyn - og er den butik i Fri Bike Shop-kæden med knap 100 forretninger i hele landet, der klarer sig allerbedst.

- Da jeg fornemmede, at trenden mere og mere gik mod elcykler, besluttede jeg mig ret hurtigt for investere og udvikle afdelingen med elcykler, og det viser sig nu at have været en god og rigtig beslutning, siger Bjørn Smith.

Han kunne i april måned - midt i en coronatid - notere forretningens bedste resultat nogensinde.

- Det skyldes vel, at folk havde mere tid til at cykle, savnede motionen og gerne ville ud i naturen med familien i stedet for at sidde hjemme med børnene, fortæller Bjørn Smith.

Tre gode råd

Når først elcyklen er købt, er der også gode råd at følge, hvis du gerne vil have et langt og lykkeligt liv med elcyklen.

Bjørn Smtih fortæller, at det er vigtigt, at du overholder de foreskrevne serviceeftersyn, da elsystem og motor kræver ekstra omsorg for at fungere optimalt og forlænge elcyklens levetid.

Han peger på tre punkter, der er vigtige i hverdagen, som man selv kan gøre:

1: Pump cyklen med det rette dæktryk, da det hjælper batteriet til at holde længere, fordi belastningen bliver mindre. Det er en almindelig fejl at køre med for lavt dæktryk, selvom man lige har pumpet dækkene. Det gode råd er at få fat i en dæktryksmåler, fordi du så er sikker på korrekt tryk.

2: Vedligehold elcyklen ligesom en traditionel cykel ved at smøre og vaske den samt efterspænde forskellige dele.

3: Det er godt hele tiden at lade batteriet op, når cyklen holder stille. Du ødelægger det ikke. Tværtimod har battericellerne rigtig godt af ladning hele tiden.

Annonce

Moderne udtryk og lettere batterier

Elcyklerne har udviklet sig helt enormt de seneste 5-6 år.

- I starten var de som nævnt klodsede og tunge i designet, men i dag er producenterne qua den store efterspørgsel virkelig kommet op på mærkerne og leverer elcykler, som er meget moderne i sit udtryk, og batteriet, som ofte er integreret i stellet, er både lettere og yder mere, siger cykelhandleren.

Bjørn Smith forklarer, at det nu er blevet alment "accepteret" at bruge elcykel, fordi man i en ofte travl hverdag, kommer hurtigere frem med hjælp fra cyklens lille hjælpemotor.

- Vi har blandt vores nye elcykelkunder mange yngre kvinder og mænd, som er forældre, og som bare har travlt både morgen og eftermiddag, fordi der skal hentes børn fra skoler og institutioner. De har måske ikke råd til en bil - og her er elcyklen et både billigt, hurtigt og rent miljømæssigt et super alternativ til en bil, siger Bjørn Smith.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Ugeavisen Svendborg

Sjælen hænger fast

Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Svendborg

Kunstner viser rundt

Ugeavisen Svendborg

Bo banker rusten af

Annonce