Annonce
Ugeavisen Svendborg

Slip fantasien løs på sciencelinje

Elias og Sofia fra sciencelinjen på Tåsingeskolen er begge begejstrede for at kunne deltage aktivt i undervisningen. Foto Maja Rosendal Avnbøg
På Tåsingeskolen er første år med sciencelinjen godt i gang. Selvom der på skemaet står "linjefag" to dage om ugen, arbejdes der alle ugens dage i emner, der relaterer til naturfag. Det har været en positiv oplevelse for både elever og lærere. Snart er Sciencelinjen klar til at optage endnu et kuld naturfagsinteresserede elever i 7. klasse
Annonce

Tåsinge: Der skal noget af et overblik til for at holde alle de bolde i luften, som det kræver at have en linjeklasse som den sciencelinje, Tåsingeskolen har etableret. Der skal koordineres både årshjul og uddannelsesplaner.

- Alle lærerne på vores sciencelinje aftaler de overordnede emner i lærergruppen og putter dem ind i undervisningen, hvor det falder naturligt. Det ligger lige for at være praktisk orienteret og undersøgende i naturfagene. Men også humanistiske fag har budt ind med en masse gode tiltag. Jeg tror på, at børn har forskellige læringsstile.

- På sciencelinjen ønsker vi at skabe en bred klasse. Derfor skal eleverne have mulighed for at lære de forskellige fag på forskellige måder, siger Jens Lassen, der underviser i naturfag på den nye linje, der hedder 7.S.

En del af undervisningen på sciencelinjen foregår ud af huset. Her er 7. S på besøg hos Skulpturstøberiet (Foto: Tåsingeskolen)
Annonce

En motiveret klasse

En af de forskelle, der er på eleverne i scienceklassen og eleverne i de andre klasser, handler om motivation.

- I scienceklassen vil eleverne gerne vil gøre tingene færdige, selvom det har ringet ud. Det skaber motivation, når man selv aktivt vælger fag. Det samme gør undervisningens indhold, hvis man som lærer kan gøre det spændende nok, siger Jens Lassen.

Elias, der går på sciencelinjen er enig:

- Jeg er rigtigt glad for, at alle i klassen gider gå i skole. Vi har jo selv valgt det, siger han.

Klassekammeraten Sofia ser det som en fordel, at arbejdet er tværfagligt.

- Det kan gøre skolegangen bedre, hvis man gerne vil styrkes i et bestemt fag. Det er en god mulighed, for vi lærer ting på en helt anden måde end normalt. Og så er det sjældent, at vi har "gammel skole" med bog og blyant. Hver time arbejder vi digitalt, og tænker ikke over, at vi bruger vores hjerne hele tiden, siger hun.

Annonce

Science er også for piger

Første år var leder- og lærerteamet på sciencelinjen overraskede over, at en tredjedel af ansøgerne var piger, fordi ansøgerne på daværende tidspunkt af gode grunde kun kunne have en forestilling om, hvad indholdet på linjen var.

- Skolens mål er at få balancerede klasser. Der er ikke optaget 28 science-nørder på linjen. Der er valgt en bred klasse, hvor nogen har svært ved matematik, andre har svært ved dansk, men alle har science som fokus, og alt er tilpasset eleverne, siger Jens Lassen.

Også Sofia opfordrer til, at flere piger søger om optagelse på linjen til næste skoleår.

- Science kan være lige så meget for piger som for drenge. Vi har hver vores interesser, men samtidig kan vi have det her sammen. Og hvis der er noget, man ikke er vildt god til, kan man altid spørge nogen af de andre. Sådan er vores klassesammenhold, siger hun.

Annonce

Praktisk tilgang

Klassens lærere lovede eleverne to ting, da de startede linjen op: Det ene var at tage udgangspunkt i praktiske ting. Den anden var, at undervisningen også skulle tages ud af huset. Dé løfter, synes eleverne, er blevet holdt.

- Da vi arbejdede med hastighed, skulle vi løbe og cykle i stedet for at læse om en person, der gør det. Og vi byggede en kuppel af papir for at udregne rumfang, fortæller Elias.

Eleverne har også været ude og se på virkeligheden, bl.a. hvordan Skulpturstøberiet laver Grammy-awards, hvordan en halveret Tesla ser ud, og hvordan man skærer i hjerter og øjne. Derudover er der aftalt forløb med STX, HTX, EUD og SOSU-Skolen samt flere store, lokale virksomheder.

- Det, vi gerne vil opnå, er at give eleverne en bred berøringsflade for de ting, der er her i byen, så de forhåbentlig vælger karriere ud fra noget, de har set – ikke bare noget de har hørt om, siger Jens Lassen.

14. januar kl. 17-19 afholder Tåsingeskolen infomøde om Sciencelinjen. Der vil være lærere og elever til stede, så man førstehånds kan høre, hvordan det er at gå på linjen.

Læs mere på www.sciencelinjen.dk

Freelancejournalist Maja Rosendal Avnbøg har skrevet artiklen i et samarbejde med Tåsingeskolen.

Annonce
Annonce
Ugeavisen Svendborg

Nyt look til Nyt Syn

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Svendborg

Kvind dig op - mand!

Annonce