Annonce
Ugeavisen Svendborg

Sydfynsk EU-projekt rammer plet: ”Agnes” og ”Skjern” sikrer arbejdspladser og attraktive byer

”Styrket erhverv i gadeplan" har bidraget godt til den forrygende fremgang, som Martin Fischer har oplevet med sin køkkenbutik Køkkenfreak i Svendborg. Arkivfoto: Katrine Becher Damkjær
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse forlænger populært og effektivt socialfondsprojekt, som har skabt vækst og optimisme i butiksgaderne i fire sydfynske kommuner.
Annonce

Svendborg: I forretningslivet i fire sydfynske kommuner ved man godt, hvor matadoren ”Skjern” står bag disken – og hvilke butikker, der drives af entreprenante typer som ”Agnes”.

De kendte Matador-skikkelser er et af mange utraditionelle værktøjer, som det målrettede socialfondsprojekt ”Styrket erhverv i gadeplan” har brugt til at skabe ekstra omsætning og flere arbejdspladser i over 200 detailhandelsbutikker og andre virksomheder i gadeplan i Svendborg, Faaborg-Midtfyn og på Ærø og Langeland.

Projektets effektive metoder har ifølge en pressemeddelelse klædt de mange virksomheder på til blandt andet mere og bedre e-handel og digital markedsføring og har udviklet individuelle, digitale forretningsmodeller til virksomhederne. Dansk Erhverv, der sidder med i styregruppen, har betegnet projektet som ”gennemført og organiseret”, og projektet får nu ekstra 4,7 mio. kr. i støtte fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelses COVID-19-pulje.

Annonce

Fra 206 til 256 virksomheder

Med de ekstra midler kan ”Styrket erhverv i gadeplan” forlænges med et år til udgangen af 2021. Projektet kan dermed nå ud til yderligere 50 virksomheder i kommunerne Svendborg, Ærø, Langeland og Faaborg-Midtfyn og samtidig udvide servicen over for de 206 virksomheder og 266 ansatte, der allerede er med i projektet.

Projektet drives af Svendborg Kommune i partnerskab med de tre øvrige kommuner.

Og der er rigeligt brug for en forstærket indsats, for efter mange ugers nedlukning under COVID-19-krisen er der opstået nye vaner og behov hos kunderne, siger projektleder Helge Padegaard i pressemeddelelsen.

- Alle er udfordret på forretningsmodel og bundlinje, men mange har hurtigt omstillet sig til den nye situation. De har gentænkt deres forretningsmodel, møder kunderne med spændende online-oplevelser og kan omsætte det til kommerciel gevinst. Udviklingen har modnet dem hurtigt, og vi skal bruge støtten til at skrue op for nogle aktiviteter og ned for andre, så virksomhederne fortsat kan støttes i deres udvikling, siger Helge Padegaard.

Han nævner kontinuerlig og lokalt forankret 1:1-vejledning fra konsulenter, eksterne ekspertmentorer og netværksaktiviteter som nogle af projektets vigtigste aktiviteter.

Annonce

Konkrete værktøjer og individuel tilpasning

Kernen i projektet er, at konsulenter arbejder tæt sammen med virksomhederne om en individuel handlingsplan, der fører til en digital forretningsmodel, som omfatter digitalisering, e-handel og digital markedsføring, primært på de sociale medier. Indsatsen er målrettet, og planerne skrives direkte til den enkelte virksomhed.

- Det er simpelthen afgørende i projektets succes, at løsninger tilpasses den enkelte virksomhed. Alle virksomheder har individuelle behov, og de skal hjælpes med individuelle løsninger, påpeger Helge Padegaard.

Matador-arketyperne bruges som et systematisk og enkelt værktøj til at igangsætte de rigtige tiltag over for deltagerne.

- De er måske lidt ”Varnæs-agtige” og holder sig til det sikre og klassiske, men der burde måske være flere ”Agnes”-iværksættertyper, som kommer med masser af energi og hele tiden ser nye muligheder, mener Helge Padegaard og forklarer, at mange af de deltagende virksomheder er begyndt fra bunden med kompetenceudvikling.

Projektlederen peger desuden på, at COVID-19-krisen og de mange handelsstrøg med lukkede forretninger på stribe har vist os, hvor stor betydning et stærkt handelsliv har for byerne og borgernes oplevelse af bymiljø.

- Hvis du hiver handelen ud af byen, så er der ingen tiltrækningskraft tilbage, og så er det svært at tiltrække nye borgere eller holde fast på de nuværende. Alt tæller med, og derfor har vi i projektet inddraget alle forretninger, der er i gadeplan på en typisk gågade – også fx revisorer, restauranter, tandlæger og fysioterapeuter - fordi de alle understøtter det at være i en by, siger Helge Padegaard.

Projektet har flotte resultater bag sig: Foreløbig har 206 virksomheder og 266 ansatte genereret 30 mio. kr. i ekstra omsætning og skabt 14 nye arbejdspladser. Når projektet er slut om godt halvandet år, ventes den ekstra omsætning at ligge på 46 mio. kr., mens der forventes at være skabt 46 nye arbejdspladser.

Annonce

Køkkenfreaks blev kundeorienterede

I Svendborg var Line og Martin Fischer allerede gået i gang med at markedsføre deres køkkengrej-forretning Køkkenfreak på de sociale medier, da parret kom med i projektet. Her har de haft gavn af netværket med andre forretningsdrivende og samarbejdsprojekter med andre forretninger. Og så gik en vigtig pointe op for Martin Fischer undervejs i projektet.

Styrket erhverv i gadeplan

Operatør: Svendborg Kommune.

Vigtigste partnere: Faaborg-Midtfyn Kommune, Ærø Kommune, Langeland Kommune.

Frem til COVID-19 har projektet arbejdet med at forbedre digitale kompetencer hos medarbejdere og ledere for at ruste virksomhederne til at introducere fx e-handel og digital markedsføring.

266 ansatte fra 206 virksomheder i gadeplan i de fire sydfynske kommuner har foreløbig været med. Den langvarige lukning af detailhandelen under COVID-19-krisen har skabt yderligere behov for indsatsen, , herunder blandt andet 1:1-vejledning, mentorer og netværksaktiviteter.

Projektet har netop fået tillægsbevilling fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse på i alt 4,7 mio. kr. fra EU’s Socialfond og de decentrale erhvervsfremmemidler. Med de ekstra midler kan projektet udvides med ca. 50 virksomheder.

- Det handler om kunderne og deres ønsker og behov – man skal tænke som dem. Vi kan ikke længere blot sidde i vores forretninger i åbningstiden og have nogle gode varer – man må ud over rampen og gøre opmærksom på sig selv. Og man skal være dér, hvor kunderne er – ikke mindst på de sociale medier, siger Martin Fischer.

Han og hustruen har valgt at nå kunderne med små videoer. I dag har køkkengrej-parret over 170 opfindsomme YouTube-videoer om køkkenprodukter bag sig, som fungerer som reklame for både parrets fysiske butik og webshoppen. Og de bliver stadig vigtigere i detailhandelen.

Annonce

Mantra: Det skal kunne betale sig

- Det er afgørende at have en kobling mellem en fysisk butik og en webshop, og det er blevet meget udtalt efter COVID-19. Vi mærkede det tydeligt i marts, hvor vi fordoblede vores omsætning på webshoppen. Det er en nemmere måde at vækste på, for nye kunder kan jo hentes fra hele landet, forklarer Martin Fischer.

Et af omdrejningspunkterne i projektet er, at virksomhederne udfordres til at tænke kommercielt.

- Det skal give overskud at drive en forretning. Gode idéer er helt fint, men de skal spille sammen med den forretningsplan, der er lagt. Ikke mindst skal det svare positivt på spørgsmålet ”Kan du tjene penge på det?",  forklarer projektleder Helge Padegaard.

- Alle virksomheder har individuelle behov, og de skal hjælpes med individuelle løsninger, siger Helge Padegaard, projektleder for "Styrket erhverv i gadeplan". Foto: Styrket erhverv i gadeplan

Stephanie Lose, regionsrådsformand i Region Syddanmark, formand for Danske Regioner og medlem af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, glæder sig over projektet:

- I bestyrelsen er vores fokus både på de store strategiske indsatser og på de lokale indsatser, der er tilpasset de lokale virksomheders behov. Og her er det en fornøjelse at hjælpe et lokalt projekt, som blev igangsat af Syddansk Vækstforum og som gør en kæmpeforskel for detailhandelen i fire kommuner.

”Styrket erhverv i gadeplan” er lige præcis et af den slags lokale projekter, som bestyrelsen gerne vil styrke. Det tager fat på virksomhedernes konkrete behov og giver praktiske og fremadrettede løsninger.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Svendborg

Sommermusik på Skarø

Ugeavisen Svendborg

Morgenyoga på Bølgen

Annonce