Annonce
Ugeavisen Svendborg

Toner fra Tårnet: Let og melankolsk melodi fra Tom Waits

Jesper Wung Sung, forfatter
Svendborg-forfatteren Jesper Wung Sung har valgt Tom Waits’ "San Diego Serenade" til "Toner fra Tårnet"- hør den på hverdage klokken 16 fra Vor Frue kirke.

Svendborg: Hvilken sang har vi hver især hørt fleste gange i vores liv? Altså forstået som i aktivt valgt at høre og det helst med den fysiske indsats, der ligger i at rejse sig og lægge en vinyl – som det kaldes i dag – på pladespilleren.

Hvis man spørger Jesper Wung Sung, succesrig forfatter bosat i Svendborg, er han i tvivl, men højt på listen ligger Tom Waits’ "San Diego Serenade", som han derfor han valgt som sit ønske i Ugeavisen Svendborgs serie "Toner fra Tårnet".

- Jeg opdagede Tom Waits i gymnasietiden, og han har siden været min mest trofaste musikalske følgesvend. ”San Diego Serenade” er tidlig og ikke-eksperimenterende Waits. Det er en et-menneske-ved-et-klaver-sang. Megen populærmusik påstår, at unge helst vil høre om det, der ligger lige foran deres snuder – om fester, sex og lykkelig eller ulykkelig forelskelse, såkaldt kærlighed. Men jeg tror ikke, at jeg har været det eneste unge menneske, der gerne, måske endda hellere vil høre om alt det andet. Om levet liv, skæbner og dét der ligger derude, fortæller Jesper Wung Sung.

Annonce

"San Diego Serenade"

I never saw the morning till I stayed up all night

I never saw the sunshine till you turned out the light

I never saw my hometown until I stayed away too long

I never heard the melody until I needed the song

I never saw the white line till I was leaving you behind

I never knew I needed you until I was caught up in a bind now

I never spoke "I love you" till I cursed you in vain

I never felt my heart strings until I nearly went insane

I never saw the east coast until I moved to the west

I never saw the moonlight until it shone off of your breast

I never saw your heart until someone tried to steal, tried to steal it away

I never saw your tears until they rolled down your face

I never saw the morning till I stayed up all night

I never saw the sunshine till you turned out your love light, baby

I never saw my hometown till I stayed away too long

I never heard the melody until I needed the song

Melodien til ”San Diego Serenade” er både let og melankolsk. Det er en langsom, enkel sang.

- Der kunne være tusind vers, som alle ville sige: sådan er livet. En del af styrken ligger i, at den hører lige så meget hjemme i en kirke som på et værtshus.

- Tom Waits var også den første musiker, der gav mig lysten til at selv at forsøge at fortælle historier. Han er en storyteller – også når han ikke skaber et sammenhængende univers. ”I never saw the morning, ’till I stayed up all night.”

Tom Waits har skrevet "San Diego Serenade", som er en af Jesper Wung Sungs absolutte favoritter. Arkivfoto

- Det rørende og smertefulde – melankolien – ligger i, at vi mennesker forstår langsommere, end vi lever. Vi kommer hele tiden for sent. Vi kan være blinde for det, der er vigtigt for os. Vi bliver gang på gang fanget på det forkerte ben. Livet mærkes, når det gør ondt. Livet er både her og et andet sted. Vi er på vej videre, mens melodien spiller fra Vor Frue Kirke. Indtil vi pludselig stopper op. Erkender. ”I never heard the melody, until I needed a song”.

- Og dét blev så til en af verdens bedste sange, begrunder Jesper Wung Sung sit valg.

Kort om Tom Waits

Thomas Alan Waits, født 1949 i Californien, har igennem årene haft en outsiderposition i amerikansk musik, noget der kan tilskrives hans til tider vanskeligt tilgængelige sange og hans dybe og rustne vokal.

Tom Waits er tit blevet omtalt som manden med en stemme som en skærebrænder. Han er ofte blevet beskrevet som eksponent for beatgenerationens optagethed af eksistenserne på undersiden af det amerikanske samfund, og hovedparten af Waits' tekster tager da også udgangspunkt i luderen, drukkenbolten og servitricen med de bristede drømme. Kort sagt ludere, lommetyve og karnevallet.

Waits' musiske produktion falder i to dele.

Den første er præget af evergreens og en jazzet lyd centreret omkring klaveret som hovedinstrument og Waits som historiefortæller inspireret af forfattere som Charles Bukowski og Raymond Chandler.

Waits' anden periode løber fra cirka 1983 og er  bl.a. inspireret af det amerikanske 'wunderkind' Captain Beefheart og det sære, det underlige, det karnevaleske.

Tom Waits blev i 2011 optaget i Rock and Roll Hall of Fame.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Svendborg

Donation til flagallé

Ugeavisen Svendborg

Viser på vandet

Ugeavisen Svendborg

Tid til take-away teater

Annonce