Annonce
Ugeavisen Svendborg

Ugens kommentar: Ugeavisen Svendborg har fået flere læsere

Michael Thorbjørnsen

Som det sker i så mange andre brancher, bliver vi også i medierne løbende målt og vejet på diverse parametre.

Mest spænding er der om de årlige læsertal fra Danske Medier Oplagskontrol, for her får vi i den skrivende presse en valid pejling på, om aviserne rent faktisk bliver læst. Det er selvfølgelig vigtige tal, fordi de ikke blot viser, om vores journalistik vækker interesse, men også fortæller annoncørerne, hvor det kan betale sig at bruge penge på annoncer.

Før påske blev de nye læsertal så offentliggjort - og lad mig blot slå fast, at der er tale om særdeles positive tal for Ugeavisen Svendborg. Undersøgelsen viser, at din lokale ugeavis i 2020 havde en fremgang i læsertallet på otte procent, fordi 2000 flere læser Ugeavisen Svendborg sammenlignet med samme periode sidste år. Af undersøgelsen fremgår det, at denne avis hver uge nu læses af i snit 28.000 mennesker.

Annonce


Lad mig i samme moment minde om, at de to mastodonter med hovedsæde i Silicon Valley cirka 8800 kilometer væk fra vores lille og skønne andedam vist ikke betaler skat til fællesskabet, ikke støtter de lokale sportsklubber med sponsorater og at de i det hele taget overhovedet ikke interesserer sig for udviklingen og livet i Svendborg og på Sydfyn - det gør vi til gengæld her i avishuset i Sct. Nicolai Gade 3.

Michael Thorbjørnsen, redaktør


Jeg må dog også erkende, at læsertallet de seneste 10 år er faldet med 18 procent, men det hænger til dels sammen med, at vores oplag, altså antallet af aviser, der trykkes, distribueres og rent faktisk kan læses, i samme periode er faldet med 13 procent. Det vil altså sige, at vi, noget firkantet sagt, siden 2012 har mistet de læsere, som ikke længere modtager avisen i deres postkasse, men at de læsere, som modtager avisen, stadig bladre den igennem.

Når man tager i betragtning, at mange kloge mennesker for længst har lagt papiravisen i graven, fordi de sociale medier bare buldrer derudad og tager opmærksomhed samt tid fra os alle, så viser tallene, at Ugeavisen Svendborg stadig ånder og lever i bedste velgående. Dermed ikke sagt, at alle er rosenrødt, for vi kan bestemt også mærke faldende annoncemængde på grund af coronakrisen, ligesom vi kan mærke både Facebook og Google puste os i nakken.

Lad mig i samme moment minde om, at de to mastodonter med hovedsæde i Silicon Valley cirka 8800 kilometer væk fra vores lille og skønne andedam vist ikke betaler skat til fællesskabet, ikke støtter de lokale sportsklubber med sponsorater og at de i det hele taget overhovedet ikke interesserer sig for udviklingen og livet i Svendborg og på Sydfyn - det gør vi til gengæld her i avishuset i Sct. Nicolai Gade 3.

Og det er vel netop denne interesse og opbakning til lokalsamfundet, som mange i denne globaliserede og til tider uoverskuelige verden efterspørger og får Ugeavisen Svendborgs læsertal til at stige.

Vi sætter i hver fald stor pris på vores læseres fortsatte interesse for avisen, både på print og på Facebook, hvor vi i øvrigt har rundet de 17.000 følgere, og hvor vi med flotte tal i reach og interaktioner ligeledes præstere pænt over middel blandt de danske ugeaviser.

Tak til alle, fordi I afsætter tid til Ugeavisen Svendborg, som lover ikke at hvile på laurbærrene, men fortsat vil knokle på og skrive om det, der vedrører netop vores kernelæsere: De helt nærlokale nyheder, små og store, fra Svendborg og det øvrige Sydfyn.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Svendborg

Teater i nyt lys

Annonce