Annonce
Ugeavisen Vamdrup

Elever på Vamdrup Skole dystede i grønne opfindelser: Det er sjovt at arbejde med større projekter

Freja Clemmensen Aarestrup (tv.) og Marie Bødeskov Østergaard (th.) sidder her med en model af, hvordan en butik med en indrettet afdeling til genbrugstøj kunne se ud, hvis en etableret modebutik valgte at bruge deres idé. Foto: Mathilde Nygaard Jespersen
To grupper af elever fra Vamdrup Skole afdeling vest deltog i den forgangne uge i landsfinalen i opfinderkonkurrencen Projekt Edison. Det blev ikke til en sejr til eleverne, som dog nyder at deltage i større projekter på skolen.
Annonce

Vamdrup: De to piger tripper lidt nervøst omkring i klasselokalet på Vamdrup Skole afdeling vest, mens lærerne bøvler med at få teknikken til at virke på en af skolens computere. De skal bruges af Freja Clemmensen Aarestrup og Marie Bødeskov Østergaard, som foran et digitalt dommerpanel skal præsentere deres idé i den nationale finale af opfinderkonkurrencen Projekt Edison, som i år har overskriften "Min hverdag i fremtiden".

- Vi har valgt at arbejde med genbrug, og hvordan man kan få flere til at genbruge tøj, for der bliver produceret alt for meget, og det er ikke godt for kloden. For eksempel bruger man op til 10.000 liter vand for at producere et par jeans, forklarer Freja Clemmensen Aarestrup.

De to piger blev nummer fire i den kommunale konkurrence og gik derfor videre til finalen på landsplan. De går sammen i 6. klasse på skolen og har i de forgangne uger arbejdet sammen om ideen "Fremtidens genbrug", som dækker over et koncept, hvor det skal gøres lettere at handle genbrugstøj i etablerede modebutikker. Pigerne har derfor udviklet en app til telefonen, hvor det er nemt for både kunder og butikker at danne sig et overblik og handle med brugt tøj.

- Vi har også lavet en model for, hvordan man kan indrette en butik, så der er en afdeling, hvor man udelukkende kan købe brugt, siger Marie Bødeskov Østergaard og viser modellen frem, som er bygget af pap:

- Og man vil helt sikkert opleve, at kvaliteten på tøjet er ligeså høj, forklarer hun, mens hun skæver til den opstillede computer, hvor teknikken driller.

Annonce

En vild dyrehave

I klasselokalet ved siden af Freja og Marie er endnu en gruppe fra 6. klasse ved at gøre klar til at præsentere deres idé. De kom ind på en delt andenplads i den kommunale konkurrence med idéen til en vild dyrehave, hvor bier, pindsvin og andre dyr i den danske natur skal have mere optimale forhold.

- Vi har taget udgangspunkt i et område heromme bag ved skolen, siger Maiken Nygaard Brønd og peger ud af vinduet mod et større grønt areal:

- Og her vil vi bygge en have, hvor det er et naturligt område for de forskellige dyr at færdes. Det kan være, hvis man finder et pindsvin i sin have, hvor der ikke er plads til det, så kan man slippe det fri i vores have. Samtidig vil der være vilde blomster, som er gode for insekterne, forklarer hun.

Gruppen her fik en delt andenplads i den kommunale konkurrence med deres idé om en vild dyrehave. På billedet er det fra venstre mod højre: Maiken Nygaard Brønd, Malou Zoe Bergman, Mia Frost Davidsen, Christian Straarup Grytner og Victoria Bolding Schmidt. Foto: Mathilde Nygaard Jespersen

Under normale omstændigheder bliver finalen i Projekt Edison afviklet som en stor messe, hvor eleverne skal præsentere deres projekter. På grund af corona blev det hele i år i stedet kørt digitalt og via skolens computere, og tilbage hos Freja og Marie arbejdes der stadigvæk på både at få styr på nerverne og teknikken på skolens computere.

- Man kan godt mærke, at der er lidt sommerfugle i maven, så nu vil vi egentlig bare gerne have det overstået, siger Marie Bødeskov Østergaard smilende.

De to piger har været i gang med deres projekt igennem de seneste mange uger, og foruden at bruge tiden i skolen har de to også gjort en del arbejde hjemmefra.

- Vi har brugt rigtig meget fritid på det, fordi vi synes, det er rigtig spændende at arbejde med, og så synes vi også, at det er en vigtig ting. Vi vil også selv gerne blive endnu bedre til at genbruge, siger Freja Clemmensen Aarestrup.

I løbet af eftermiddagen kom der endelig hul igennem på skolens computere, og begge hold fik lov til at præsentere ideerne for et dommerpanel. Her blev det ikke til sejre til nogle af de to grupper, men eleverne har alligevel nydt at være en del af et anderledes skole-projekt.

- Vi har nogle lærere, som er gode til at arrangere alle mulige projekter. Vi har også på et tidspunkt arbejdet med at designe en husbåd, som skulle køre på vindenergi. Det er sjovt, at vi i vores undervisning også kan få lov til at bruge tid på anderledes projekter, siger Freja Clemmensen Aarestrup.

Freja Clemmensen Aarestrup viser her den app, som de to piger har arbejdet på at designe til deres projekt. Den skal gøre det nemmere for både virksomheder og private at forhandle med genbrugstøj. Foto: Mathilde Nygaard Jespersen
Foto: Mathilde Nygaard Jespersen
Foto: Mathilde Nygaard Jespersen
Foto: Mathilde Nygaard Jespersen

Om Projekt Edison

Projekt Edison er en landsdækkende opfinderkonkurrence for elever i 6. og 7. klasse.

Under et længere forløb vil eleverne stifte bekendtskab med koncept- og produktudvikling i både teori og praksis. Målet er, at hver gruppe fremstiller et produkt.

Formålet med Edison er at give eleverne muligheden for at deltage i en innovativ læringsproces tidligt i deres skoleforløb, og muligvis vække en interesse for entreprenørskab og iværksætteri. Undervisningen foregår tværfagligt.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Vamdrup

"Konkurrenceforvridning af værste skuffe": Tonnesen råber op om restriktioner, der fortsat tillader shopping i varehuse

Annonce