Annonce
Ugeavisen Vamdrup

Fire skolebusser har meget få passagerer: Kommunen kan spare over en million

Måske skal de befordringsberettigede børn ved tre skoler snart til at køre med flextaxa til og fra skole. Arkivfoto: Anders Brohus
Kolding Kommune er i gang med at undersøge om skoleruter for Ødis, Vamdrup og Christiansfeld skoler skal nedlægges, så børnene i stedet skal til at køre med flextaxa til og fra skole.
Annonce

Vamdrup/Ødis/Christiansfeld: Fire busser i skoledistrikterne for Ødis Skole, Vamdrup Skole og Christiansfeld Skole har måske snart kørt de sidste ture.

En beregning, som Sydtrafik har lavet, viser nemlig, at de fire busser kører rundt med meget få passagerer, og at Kolding Kommune kan spare en rund million kroner, hvis buspassagererne i stedet benytter Sydtrafiks Flextrafik, som er kollektiv trafik med mindre vogne, som man ringer efter, når man har behov. Kommunens udgift til de fire busser er lige nu 2,1 millioner kroner om året.

Det er skoleruterne 520, 521, 527 og 539, der formentlig er på vej til at blive nedlagt og erstattet af gratis flextrafikordninger for de elever, som kommunen er forpligtet til at sørge for befordring til frem og tilbage mellem deres hjem og skoler.

Men også de af bussernes passagerer, som ikke er befordringsberettigede, får selvfølgelig mulighed for at bruge flextrafik mod egenbetaling.

Annonce

Flest er børn

Politikerne i byrådets trafikansvarlige udvalg, teknik- og klimaudvalget, har netop drøftet sagen, og udvalgsformand Jakob Ville (V) oplyser, at der ikke er truffet nogen beslutning endnu.

- Nu vil vi lige høre, hvad de berørte skoler og Ældrerådet mener først. Og så vil vi gerne vide lidt mere om, hvorfor busserne ikke bliver benyttet mere, end de gør, og om der er udsigt til, at de vil blive det. Det betyder jo for eksempel meget, om der er flyttet familier med tre-fire børn ud i nogle af de små landsbysamfund, og det kan betyde virkelig meget for et lokalsamfund, om der kører en bus, siger Jakob Ville.


Måske kan det ende med, at vi kan yde en bedre service og samtidigt spare penge. Så er det jo en win-win-situation.

Jakob Ville (V), formand for teknik- og klimaudvalget


Ifølge Sydtrafik har de fire ruter i de mest belastede uger tilsammen et gennemsnitligt passagerantal på 46,8 pr. hverdag - og knap en tredjedel af dem er de elever, som kommunen har pligt til at befordre gratis. Hvis kommunen fremover kun dækker deres befordring via flextrafik, kan politikerne spare mere end en million kroner om året, påpeger Sydtrafik.

En stor overvægt af resten af bussernes passagerer er også skolebørn - dog uden krav på kommunalt betalt befordring - og de, foreslår kommunens embedsmænd, kan tilbydes flextrafik til en lavere betaling end de almindelige takster.

- Nu overvejer vi og undersøger nærmere, og vi vil se åbent ind i de høringssvar, vi får. Men måske kan det ende med, at vi kan yde en bedre service, fordi man bliver fragtet fra dør til dør med flextrafik lige på det tidspunkt, man har brug for det, og samtidigt spare penge. Så er det jo en win-win-situation, siger Jakob Ville.

De berørte skoler og Ældrerådet skal melde tilbage senest 20. november.

Tal om busserne

  • Hvis Koldings politikere vælger at nedlægge rute 520, 521, 527 og 539, kan det ske med virkning fra sommeren 2021.
  • De fire ruter benyttes i dag af: 10 procent voksne, 86 procent børn og 4 procent pensionister.
  • I de mest belastede uger er der i gennemsnit et passagerantal på 46,8 pr. dag på de fire ruter tilsammen.
  • Af de børn, som bruger busserne, er 34,5 procent befordringsberettigede - det vil sige, at de på grund af farlig skolevej skal befordres mellem skole og hjem på kommunens regning.  

Kilde: Sydtrafik

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce