Annonce
Ugeavisen Vamdrup

I sin fritid kører Christoffer med 200 kilometer i timen

Christoffer Christensen bor til dagligt sammen med sin familie i Vamdrup. Han har ofte sin far, Freddy Christensen, med som mekaniker til de forskellige løb, han deltager i. Foto: Mathilde Nygaard Jespersen
17-årige Christoffer Christensen har, siden han var helt lille, haft en passion for motorsport. I dag bruger han en del af sin fritid på at køre ræs i Formel 4-klassen, og han drømmer om, at han i fremtiden kan blive professionel.
Annonce

Vamdrup: 17-årige Christoffer Christensen har været at finde bag et rat, siden han var 6 år gammel. På det tidspunkt var det dog ofte med kyndig overvågning fra sin far, at han fik lov til at styre en lille gokart på en bane eller manøvrere rundt i familiens bil på gårdspladsen.

- Det var super sjovt at få lov til i den alder. Da jeg så blev lidt ældre, var det også vigtigt lige at få en føling med en bil, og hvordan en kobling egentlig lige fungerer, før man kommer over i en bil på en bane og på længere sigt også en meget større bil med en væsentlig større motor, især når man ikke har et kørekort endnu, siger Christoffer Christensen.

Siden turene rundt med sin far på passagersædet har Christoffer opgraderet sit køretøj til en Formel 4-bil meget lig dem, der også bliver brugt, når de professionelle kører Formel 1-ræs rundt om i verdenen.

- Det er væsentlig anderledes at køre en racerbil sammenlignet med en almindelig personbil, som er bygget til, at man skal sidde behageligt og slappe af i sine arme og hænder, når man styrer bilen. I en racerbil ligger man nærmest ned, mens man kører, og man har meget lidt plads at sidde på, forklarer Christoffer Christensen.

Annonce

Tilbage i bilen

Christoffer kører i dag på teamet Mads Hoe Motorsport i den klasse, der hedder Formel 4, hvor man i denne sæson kører fem løb på blandt andet Jyllands-Ringen og Padborg Park. Det var egentlig ikke meningen, at Christoffer skulle køre løb i år, fordi han var på et udvekslingsophold i Mexico, men da coronakrisen skyllede ind over verdenen, valgte han at vende snuden tilbage mod Danmark.

- Da grænserne lukkede, fik jeg pludselig meget travlt med at få booket et fly hjem. Det var et ret kaotisk døgn, kan man roligt sige. Det var lidt ærgerligt, at mit ophold blev afbrudt, men det har jo så til gengæld givet mig muligheden for at køre, siger Christoffer Christensen.

I en racerbil, som den Christoffer Christensen kører i, ligger man mere ned, end man sidder op, mens man kører, og der er kun lige plads til, at føreren kan sidde der. Selvom han endnu ikke har et kørekort, er det tilladt for ham at køre ræs på en lukket bane. Privatfoto

Der var dog lidt rust, der skulle bankes af, da Christoffer igen satte sig bag ved rattet i racerbilen.

- Jeg kunne godt mærke, at jeg ikke havde kørt ræs i otte måneder, så jeg skulle lige i form igen. Jeg var ret øm i min ryg og i mine nakkemuskler, da jeg havde været i bilen første gang, siger Christoffer Christensen og begynder at grine:

- Altså, jeg kunne nærmest ikke bevæge mig i et par dage, siger han.


Jeg kunne godt mærke, at jeg ikke havde kørt ræs i otte måneder, så jeg skulle lige i form igen. Jeg var ret øm i min ryg og i mine nakkemuskler, da jeg havde været i bilen første gang.

Christoffer Christensen


Annonce

Krav til krop og sind

Ikke nok med at det kræver en del af kroppen at køre rundt på banerne med over 200 kilometer i timen, så er det også nødvendigt at have en stærkt psyke. Derfor træner Christoffer dagligt, og han går desuden jævnligt hos en coach, som hjælper ham med at forberede sig til løbene, som han ellers sjældent har mulighed for at prøve kræfter med.

- Det er lidt småt med, hvad det bliver til af decideret træning i bilen på en bane, fordi det er meget dyrt. I stedet kan jeg låne en simulator, hvor jeg kan lære banerne at kende. Jeg er en af den slags kørere, der godt kan lide at nærstudere tingene og lære alle sving og linjer på banen at kende, inden jeg sætter mig bag rattet. Det er nogle af de ting, jeg blandt andet taler igennem med min coach, siger Christoffer Christensen, som forklarer, at han også har en fast rutine op til, at han skal i gang med et løb:

- Hvis du spørger min coach, er jeg nok lidt for forsigtig, når jeg kører, så jeg skal have adrenalinen i kroppen i gang. Jeg laver en masse armbøjninger og forsøger at få pulsen op og blive lidt aggressiv, inden jeg sætter mig i bilen, siger han.

Det er ganske dyrt at træne i en Formel 4-bil, og Christoffer Christensen må derfor ofte affinde sig med at øve sig i en simulator og gennemgå de forskellige baner sammen med sin coach. Privatfoto

Han er godt klar over, at det kan gå galt, når man kører hurtigt, men det er ikke tanker, der fylder specielt meget hos ham, når han sidder i bilen, men det er heldigvis aldrig gået rigtig galt for den unge kører.

- Jeg er kørt af banen nogle gange, men bilen mister heldigvis hurtigt farten, når man rammer gruset. Jeg er næsten mere nervøs for, at jeg smadrer noget på den, fordi det er så dyrt at erstatte, siger Christoffer Christensen grinende.

Annonce

Store drømme

Til de forskellige løb, som Christoffer kører, er der ofte talentspejdere på plads på tilskuerpladserne, og det er da også drømmen for Christoffer, at han en dag kan få lov til at gøre sin passion til sin levevej.

- Det er helt sikkert det, der er målet, hvis jeg bare skal drømme stort, men det er også svært at nå helt dertil, især når man i eksempelvis min klasse er oppe imod kørere og teams, som har rigtig mange penge i ryggen, og som derfor kan træne meget mere på baner, end jeg kan, siger Christoffer Christensen.

Han ved da også godt, at det kun er få, der kommer igennem nåleøjet. Han har derfor planer om, at han efter sommerferien skal starte på Hansenberg i Kolding og på længere sigt uddanne sig til ingeniør.

- Jeg er nødt til at have noget at falde tilbage på, så fornuftig er jeg trods alt, men det kunne uden tvivl være super fedt en dag at få lov til at køre professionelt, siger Christoffer Christensen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce