Motor: "Bilimportørerne bliver nødt til at være ærlige omkring rækkevidden på deres elbiler, det gælder især om vinteren".
Sådan sagde en kollega på redaktionen, da vi diskuterede min anden test af Volkwagens elbil ID.3. Og han er endda en varm fortaler for elbiler, fruen og ham har netop investeret i en Renault Zoe - som bil nummer to.
Da jeg testede ID3 første gang, var jeg himmel henrykt. Og har jeg da også som medlem af Danske Motorjournalister været med til at give elbilen en plads i finalefeltet i kampen om at blive Årets Bil 2021 - en titel elbilen fra VW som bekendt vandt.
VW ID.3
Motor: El-motor, baghjulstræk
Effekt: 204 hk
Batteri: 45, 58 eller 77 kWh, svarende til en rækkevidde på henholdsvis 330, 414 og 534 kilometer
Moment: 310 Nm
CO2: 0 g/km
Topfart: 160 km/t
Acceleration: O til 100 km/t 7,3 sekunder
Dimensioner: L/B/H 426/181/155 cm
Akselafstand: 277 cm
Bagagerum: 385 liter
Egenvægt: 1719 kg
Mange bilister har for alvor taget elbilen ID.3 fra den tyske bilimportør VW til sig, og med en rækkevidde på mellem 330 og 534 kilometer i tre batteriudgaver henvender den sig da også til et bredt udsnit af os danskere.
Men... for der er et alvorligt men. Den frække pige i klassen, som jeg kaldte bilen i min første test, krakelerer lidt, når man kradser i "hendes" makeup. Efter 180 kilometer var batteriet nemlig fladt, og jeg kørte hverken stærkt eller havde skruet op for varmen i bilen. På papiret stod rækkeviden til 417 kilometer.
Himlen var blå og solen bragede ned i ansigtet, men... Temperaturen udenfor var minus 12 grader, det kan batteriet ikke lide. Og det skal bilimportørerne være mere ærlige om.
For der er endnu for få hurtigladere, i hvert fald når turen går ad snoede landeveje mellem Vejle og Gjern.
Den nye pige i klassen
Designmæssigt stikker ID.3 ellers af: Det er en bil, man lægger mærke til i bybilledet. Selv om den på mange måder er lige så konservativ som den Golf, jeg tidligere anmeldte her i avisen, og som jeg sammenlignede med klassens konservative pige, der gik lidt kedeligt klædt og som aldrig skejede ud, så er der noget nyt og anderledes frækt over den nye pige i klassen.
Det, jeg godt kan lide, er, at VW med ID.3 er begyndt helt forfra. Jeg savner navnet Golf, men da elbilen jo intet har til fælles med tidligere Golf-modeller fra den tyske bilimportør, er det vel rimeligt: ID3 er bygget på en splinterny platform, som er fleksibel både hvad angår akselafstand og antallet af moduler i batteriet. I ID.3 er der for eksempel ni moduler i batteriet, mens den kommende ID.4 vil have 12.
Som tidligere omtalt her i avisen føler man sig også godt godt tilpas i kabinen, så snart man sætter sig bag rattet. Med infotainment-systemerne fra Volkswagen finder man ikke bare hurtigt ruten til sin destination, listen over standardudstyr i ID.3 er også lang. Udover navigation finder man adaptiv fartpilot med kø- og trafikassistent, LED-lys for og bag, wifi og trådløs opdatering som standard i alle versioner.
Og så er jeg også lidt, nå ja, himmel henrykt over, at bilens trafikassistent læser samtlige vejskilte, så holder man foden fra speederen, er fartbøder fortid. I god tid tager bilen selv hensyn til fartbegrænsningen på stedet, det er da smart.
Længere rækkevidde - hurtigere opladning
Derfor er jeg en af dem, der er begyndt at glæde mig til batterier med længere rækkevidde. Og til, at man kan oplade sin model hurtigere end i dag, nemlig i løbet af en burger og en kop kaffes tid.
Jeg er nemlig vild med elbiler, mens jeg fortsat mener, at hybrid plug-in biler bare er en mellemregning.