Annonce
Ugeavisen Vejle

Bilen der gør dig yngre og smartere: Her får du opmærksomhed fra dine kvindelige medtrafikanter

Kia Stengers former er lige så dynamiske som hos skuespilleren Jennifer Lopez. Foto: Flemming Larsen
Fem sekunder, det er nogenlunde den tid, det tager at bringe sig selv fra 0 til 100 kilometer i timen. I hvert fald hvis man sidder bag rattet i Kia Stigers faceliftede, dynamiske model.

Vejle: Livet er noget særligt. Det er intenst, uforudsigeligt og spændende i alle sine facetter.

Det kom jeg til at tænke over efter at have prøvekørt Kias faceliftede Stinger. Og den koreanske bilimportør fortjener da også ros for faceliftet, det selv om jeg tidligere har prøvekørt modellen med en 3,3 liters V6 med dobbelt turbo og 370 hestekræfter under motorhjelmen og lillesøsteren med 255 hestekræfter.

Den faceliftede model havde 366 hestekræfter ved 6.600 omdrejninger og et maksimum  moment på 510 Nm ved 1.300-4.500 omdrejninger, det kommer vi tilbage til.

Annonce

Som en smuk kvinde

Udvendigt har Kias designere givet modellen et nyt strejf af drama: Den frække, lave frontparti og muskuløs bagende giver, som hos Jennifer Lopez, bilen et dynamisk udseende. Mest karakteristisk er bagenden med sin meget kraftige C-stolpe og refleksbåndet, der løber som en tåre fra baglygten op langs siden på bilen.

Stinger køberne har også muligheden for at specificere større bredborede udstødningsrør i sølv med en mere præstationsinspireret diffusor for at give bilen et mere muskuløst udtryk, og der kan også vælges nye 18 og 19 tommer fælge. Foto: Flemming Larsen

En anden detalje er luftindtaget, der sidder som et greb foran fordøren, ligesom fronten også domineres af voldsomme luftindtag.

Kia Stinger 3.3 T-GDi

Motor: 3.3 T-GDi

Ydelse: 366 hk v. 6.000 omdr.

Tophastighed: 270 km/t

Præstation (0-100): 5,4 sek.

CO2 udslip: 247 g/km

Max. moment: 510 Nm v. 1.300-4.500 omdr.

Brændstofforbrug: 9,2 km/l v. blandet kørsel

 Brændstof: Benzin

Træk: Firhjulstræk

Egenvægt: 1.797 kg

Gearkasse: AUT 8-trin

Totalvægt: 2.325 kg

Anhængervægt m. bremse: 1.000 kg

Anhængervægt u. bremse: 750 k

Kia har også tænkt over, at det skal være en oplevelse at sidde bag rattet i sin godt 800.000 kroner dyre bil.

I kabinen bliver man mødt af endnu mere komfort: Nye materialer af højere kvalitet og opdateringer til infotainmentsystemet.

Stinger-køberne har også muligheden for at specificere større bredborede udstødningsrør i sølv med en mere præstationsinspireret diffusor for at give bilen et mere muskuløst udtryk, og der kan også vælges nye 18 og 19 tommer fælge.

Opgraderinger er designet til at forbedre bilens komfort på de lange ture og skabe en mere luksuriøs atmosfære i kabinen. Rattets nederste del har fået en ny metallisk finish, der matcher den kromramme, der nu omgiver den digitale instrumentklynge. Sidstnævnte er designet til at give klar information til føreren via dens high-definition display. Bakspejlet er nu rammeløst, hvilket skaber et moderne udseende og forbedrer udsynet.

Det er en stor oplevelse at sætte sig ind i Kia Stinger. PR-foto

I kabinen er der ikke overladt noget til tilfældighederne. De forskellige knapper sidder som de skal, det gælder som for eksempel betjeningen af den adaptive fartpilot, gearskiftekontakterne på rattet.

Og så er jeg også vild med, at hastigheden og navigation-oplysningerne fremgår digitalt i bilens forrude, da bilen er udstyret med Head Up-display, der betyder, at man ikke behøver at fjerne blikket fra vejen.

For med turbo og de mange hestekræfter under motorhjelmen er det nødvendigt at kunne bevare overblikket. Og jo speederen blev trådt i bund, men det skete på tysk jord, da jeg er glad for mit kørekort.

Mest overraskende er hvor god plads, der er på bagsædet, når der samtidig er skabt et stort bagagerum.

Annonce

Kører forbavsende godt

Men hvordan kører den så?

Drivlinjen styres elektronisk: Det betyder, at modellen med dens 8-trins automatgearkasse, kører godt. Her tænker jeg især på igangsætningen, bilens bløde præcise acceleration, de umærkelige gearskift og dens lydløse fremfærd.

Og der bliver da også kigget efter bilen, både af mænd og især af kønne unge, motorinteresserede kvinder, i sidstnævnte tilfælde kunne jeg foranledes til at tro, at det også var føreren, de var interesseret i.

Sagt med andre ord: Modellen er smidig, og den er hurtig. Luksuriøs og støjsvag. Den opfylder den helt perfekte balance mellem kørekomfort og køregenskaber.

Det er netop Stingers høje udstyrsniveau, som gør den interessant. Tager man en BMW 540-serie med 340 hk og firehjulstræk, så er den 30.000 kroner dyrere end testbilen.

Spørgsmålet, jeg stillede mig selv efter testugen er dog, om Kia Stinger holder prisen lige så godt som BMW.

Det gør de syv års garanti måske noget ved.

Annonce
Annonce
Ugeavisen Vejle

Vejlenser kørte ikke stærkt nok: Kevin levede ikke op til egne forventninger

Annonce
Annonce
Ugeavisen Vejle

Sandwich og fritter som du sjældent har smagt dem: Ny bod fylder street food helt op

Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Vejle

Jeg er åbenbart for gammel til T-shirts: Sandheden er ilde hørt

Ugeavisen Vejle

Tillykke til Betty og Kirsten: Her er årets frivillige ildsjæle

Ugeavisen Vejle

Nu kan du opleve en bæredygtig bydel: Vejle har haft fokus på Arkitekturens dag siden 1972

Ugeavisen Vejle

Spænding udløst: To unge forfattere får hver 50.000 kroner

Ugeavisen Vejle

Bøn fra Vejle-restauratører: Lad os holde jul i oktober på en hverdag

Ugeavisen Vejle

Hestepigen skifter gear: Louisiana fra Vejle går efter sæde i McLaren-racer med 452 hestekræfter under hjelmen

Ugeavisen Vejle

Nye rækkehuse i hastigt voksende landsby er klar til udlejning

Ugeavisen Vejle

En succes for 54 Vejle-butikker: Vejlenserne har købt 76.000 lykkeposer i år

Ugeavisen Vejle

Biblioteket anbefaler: Frede og Selma sætter spot på børns følelser og hverdagsliv

Ugeavisen Vejle

Irmas brevkasse: Han kaldte mig en møgkælling

Ugeavisen Vejle

Ny, lille kortfilmsfestival blev løbet over ende - der kom tusindvis af film ind fra hele verden

Ugeavisen Vejle

Maden i mit liv: Her har du opskriften på en lækker sæsonbetonet ret

Ugeavisen Vejle

Ugens foto: Larm og ræs på Nørremarken

Ugeavisen Vejle

Ny vandrerute på 170 kilometer har et budskab: Gå fra bøvlet by til den lette løsning

Ugeavisen Vejle

Ford Mustang er en spændende elbil: Lidt for meget vrinsk, men med lidt for lidt lyd

Ugeavisen Vejle

Dyrene er væk fra stalden: Nu gives der i stedet liv til hundeportrætter, natur og dåser på papir

Ugeavisen Vejle

80 år er ingen alder: Helt anderledes end alle de andre

Ugeavisen Vejle

Japanske skønheder med flotte former: Svenn fra Vejle solgte for millioner af kroner af dem, og der var blomster til fruerne

Ugeavisen Vejle

Skoleelever med til at redde restaurationsbranchen: Det er megafedt at lave mad, siger Liv Kynde, og hun har ikke noget imod skæve arbejdstider

Ugeavisen Vejle

Ugens læserfoto: Her er der plads til alle

Ugeavisen Vejle

Hva' siger manden, Misse? To kvinder har forladt deres chefstillinger i stor kæde - nu vil de bygge deres egne forretninger op

Annonce