Annonce
Ugeavisen Vejle

Bilen for pendlere og den økonomibevidste familie

Suzuki Vitara med hybrid er en økonomisk SUV, men vil man have lidt mere bil for pengene, skal man vælge modellen med lidt flere hestekræfter og udstyr. Foto: Flemming Larsen
Suzuki Vitara med hybrid er en økonomisk SUV, men vil man have lidt mere bil for pengene, skal man vælge modellen med lidt flere hestekræfter og udstyr.

Motor: En af mine gode venner kører i en Suzuki Vitara. Han valgte med hjertet i stedet for kun med pengepungen, og derfor har hans model ekstra hestekræfter, mere udstyr og firehjulstrækker.

Det er nok det, man skal gøre, hvis man vælger Suzuki.

Det er konklusionen, efter jeg i sidste uge testede en Vitara 1.4 Hybrid Active med 129 hestekræfter og et max. moment på 235 Nm. Omvendt er konklusionen også, at det er en fin SUV for den økonomibevidste familie og for pendleren, der bare skal bruge bilen til at køre til og fra arbejde.

Suzuki Vitara 1.4 Hybrid Active

Motor: 4-cylindret turbo-benzin 1,4 liter.

Hybridteknik: 48V MHEV med integreret starter generator (13 hk og 50 Nm), der yder assistance til benzinmotoren ved acceleration og under kørsel plus 48V/8Ah Lithium-ion batteri.

Ydelse: 129 hk (95 kW) ved 5.500 omdr./min.

Max. Moment: 235 Nm ved 2.000 til 3.000 omdr./min.

Gearkasse: 6 trins manuel gearkasse.

Brændstofforbrug: 17,5 km/l ved blandet kørsel.

CO2: 129 g/km.

Tophastighed: 190 km/t.

Acceleration: 0 100 km/t, 9,5 sekunder.

Køreklar vægt: 1.268 kg.

Totalvægt: 1.770 kg.

Anhængervægt med -/uden bremser: 1.200 kg/400 kg.

Bagagerum: 375 liter.

Pris: Vitara Hybrid fås fra 239.990 kroner, testbilen inklusive udstyr 247.990 kroner.

Design og rummelighed

Suzuki Vitaras design er efter min smag lidt for firkantet, det selv om den udefra ligner en rigtig SUV - altså ikke bare en forvokset stationcar. Det betyder også, at der i kabinen er rimelig god plads til bagsædepassagererne.

Kabinen er til gengæld lidt for ordinær, der er forsat for megen af den billige plastic. Men man skal huske på, at Vitara er en billig bil.

Den mest skrabede model er lige vel skrabet efter min smag, så her er det en gode ide at vælge udstyrsudgaven "Adventure. Her får man blandt andet automatisk klimaanlæg, 17 tommer fælge, et multimediesystem med syv tommer skærm og mulighed for Appel Carplay, fartpilot og læderrat.

Så med mindre du skal have firehjulstræk, der også har sikkerhedspakken, vil jeg anbefale, at man går efter topmodellen Adventure.

Men...for der er fortsat et men: multimedieskærmen i Suzukis biler kunne godt trænge til en opdatering. Skærmen er nem at betjene, men tingene sker for langsomt. Så her er den en opgave for bilimportørens it-afdeling.

Annonce

En sikker bil

Når det handler om Euro NCAPs crashtest klarer Suzuki Virara sig til gengæld flot. I de klassiske test-discipliner yder Vitara faktisk solid beskyttelse i både frontal, side og pæletest, hovedstøtterne er gode mod piskesmæld og selv fodgængere tager Vitara relativt blidt imod.

Sikkerhedsmæssigt er der dog en væsentlig ting, jeg ikke aldrig kommer til at acceptere: Selv om sikkerheden er tilgodeset med en aktiv nødbremse, der både kan advare og bremse, hvis man kommer for tæt på den forankørende, og den tilknyttede radar styrer fartpiloten, der selv kan holde afstand til forankørende biler, er der et problem. Den slår fra, når farten kommer ned på 40 km/t., og det dur ikke i en moderne bilverden.

Her er der også noget at rette op på for Suzuki

Det er en fin SUV for den økonomibevidste familie og for pendleren, der bare skal bruger bilen til at køre til og fra arbejde. Foto: Flemming Larsen
Annonce

Motorvarianter og kørsel

Vitara er som nævnt et godt valg, hvis du hører til økonomibevidste familie eller pendler. Suzuki leverer fjerde generation af bilen med end 3 cylindre og 1.0 liter og 112 eller 4 cylindre 1.4 liters boosterjet-benzinmotor med 140 hestekræfter og som Hybrid udgave med 129 hestekræfter.

Og når det gælder benzinøkonomien er der heller ikke noget at komme efter, ifølge importøren kører man op til 16,3 km/l i modellen med 112 hestekræfter, 13,4 km/l for modellen med 140 hestekræfter og helt op til 17,5 km/l for Vitara Hybrid efter den nye, mere restriktive og realistiske WLTP-norm ved blandet kørsel.

Men hvordan kører den så.

Når man har vænnet sig til, at det ikke er verdens hurtigste i acceleration, fra 0 til 100 km/t på 9,5 sekunder, er køreegenskaberne fine, både når det gælder små, snoede landeveje, bykørsel, lange lige strækninger ad motorveje. Affjedringen er komfortabel, og selv om den adaptive fartpilot som nævnt ikke hører til mest avancerede, fungerer alt som det skal.

Sagt med andre ord: En fin bil, men jeg har det som min bekendte. Så jeg ville vælge firehjulstræk, flere hestekræfter, automatgear og udstyret.

Pladsen i bagagerummet er rimelig, lige akkurat nok til ferieturen, hvis bilen bliver pakket rigtig. Foto: Flemming Larsen
I de klassiske test-discipliner yder Vitara faktisk solid beskyttelse i både frontal, side og pæletest, hovedstøtterne er gode mod piskesmæld og selv fodgængere tager Vitara relativt blidt imod. Foto: Flemming Larsen
Annonce
Annonce
Ugeavisen Vejle

Det må jeg bare erkende: Jeg er til modeller med kvindelige former

Annonce
Annonce
Ugeavisen Vejle

Kan blive tvunget til at droppe Black Friday: Se hvilken speciel branche, der bare er vildt ramt

Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Vejle

De fik hver 10.000 kroner: Lions Vejle Munkebjerg uddelte kontanter til to modtagere, og pengene kommer mennesker med særlige behov til gode

Ugeavisen Vejle

Grønt knallertkørekort: Nu skal de unge drøne af sted på el-scooteren

Ugeavisen Vejle

Simon fra Vejle kan vinde mange penge:  Nomineret til prestigefyldt talentpris

Ugeavisen Vejle

Så bliver det ikke mere smart og ungt: Kendt tøjmærke åbner butik på gågaden

Ugeavisen Vejle

Nu er det tid til at høste frø til den vilde have

Ugeavisen Vejle

Jubilar i Vejle uddelte 30.000 kroner: De modtog pengene

Ugeavisen Vejle

Se hvem stjernekokken er: Vejlenser er Danmarks bedste østerskok

Ugeavisen Vejle

Da det gik bedst, var der 180 butikker: Nu lukker stor skotøjskæde de sidste forretninger i Danmark og Norge

Ugeavisen Vejle

Det lugter lidt af Drejeskiven: Godt nyt til alle musikelskere - ny pladeforretning åbner i Vejle

Ugeavisen Vejle

Badawi åbner ny bod på street food: De milde øjne bag disken har set de mest forfærdelige ting

Ugeavisen Vejle

Sådan kan du modtage 500 kroner fra Vejle Kommune

Ugeavisen Vejle

Biblioteket anbefaler: At skrive om andres liv...

Ugeavisen Vejle

Heidi stak af på vinder-knallerten: Vejlenserne har stemt på Vejles bedste butikker - se hele listen her

Ugeavisen Vejle

Så mange har været i Lido Biograferne: En agent og en ninja slåsser så det brager

Ugeavisen Vejle

Irmas brevkasse: Svigerfar giver mig et klap bagi

Kultur

Ugens foto: Vejles fattiggård lå ved Sønderåen

Ugeavisen Vejle

Sådan gjorde Anna hobbyen til sin levevej: Tjener kassen i en mandeverden

Ugeavisen Vejle

Skam og skyld, når far er i fængsel: 'Jeg græd, da jeg hørte børnenes historier'

Ugeavisen Vejle

Tv-kendt influencer med 40.000 følgere har været med til at designe kjolerne: Sådan ser konfirmandmode hos Panayotis ud i 2022

Ugeavisen Vejle

Restauratør-par vil prøve noget andet: Restauranten i Vejle Golfklub skal igen have ny forpagter

Ugeavisen Vejle

Rebekka åbner ny frisørsalon i Vejle: 'Jeg føler, at jeg flytter hjemmefra'

Annonce