Annonce
Ugeavisen Vejle

Biltest: Maskulin bil til både mænd og kvinder

Dyrehaven i Vejle og Mitsubishi Outlander PHEV med sit rå look klæder hinanden. Modellen har siden 2012 fået tre ansigtsløftninger og fås med en hybrid plu-in motor: en benzinmotor på 2,4 liter med 135 hestekræfter og to elmotorer, én på hver af bilens aksler, og som tilsammen yder 177 hestekræfter. Foto: Torben Holst
Den nye Mitzubishi Outlander hybrid plug-in er en rå SUV, der henvender sig til både mænd og kvinder. Modellen er både luksuriøs og maskulin.
Annonce

Vejle: Jeg har tidligere haft den holdning, at livet er for kort til hybrid plug-in: Biler, hvor man kombinerer el- og benzinmotorer, altså går med både livrem og seler. Og kører man ikke langt hver dag, er et batteri til 50 kilometer måske slet ikke så tosset endda samtidig med, det også er en måde at få fjernet den skadelige CO2-udledning, som en storby som Vejle også er plaget af.

Og så er vi som nævnt nogle, der endnu ikke er klar til at skifte til en eldreven bil.

Jeg testede for nylig en elbil med rækkevidde på 238 kilometer, og det fik mig til at til at tage min gamle benzindrevne bil, da jeg vidste, jeg skulle køre godt 500 kilometer. Havde jeg taget elbilen, skulle jeg i givet fald have sat strøm til bilen to gange.

Annonce

Hybrid plug-in

Her ville en hybrid plug-in have været et godt supplement.

Denne uges testbil, Mitsubishi Outlander PHEV, har siden 2012 fået tre ansigtsløftninger, og fås nu med en hybrid plug-in motor: en benzinmotor på 2,4 liter med 135 hestekræfter og to elmotorer, én på hver af bilens aksler, og som tilsammen yder 177 hestekræfter.

Jeg testede den dyreste udgave af Mitsubishi Outlander og kunne blandt andet godt have undværet lædersæderne. Jeg vil hellere have hestekræfter og moment. Foto: Torben Holst

Omregnet giver det i alt 224 hestekræfter og et moment, som ifølge Mitsubishi matcher det samme som en 3,0 liters motor.

Det mærker man, når man accelererer. Bilens størrelse betyder dog, at man skal bruge 10,5 sekunder på at accelerere fra 0 til 100 km/t.

Mitsubishi Outlander PHEV

  • Benzinmotor: 2,4 liter benzin, m.4 cyl. 16-ventiler DOHC MIVEC
  • Ydelse kW (hk) 99kW (135 hk) ved 4.500 omdr./min
  • Max. moment 211 Nm ved 4.500 omdr./min
  • El Motorer for/bag (hk): 60kW (82 hk) 137 Nm/ 70kW (95 hk) 195 Nm
  • Batteri: Lithium-ion 330 v på 13,8 kWh
  • Samlet systemydelse: (hk) 165 kW (224 hk)
  • Ladetider: 5,5 timer (ca.) Normal m. AC 230V/10A 25 in. (ca.) Quick charge (op til 80% kapacitet)
  • Brændstofforbrug: 50 km/l. ved blandet kørsel (WLTP)
  • El-rækkevidde by/komb.: 57 km/45 km (WLTP)
  • CO2: 46 g/km
  • Tophastighed: (El) 170 km/t. (135 km/t.)
  • Køreklar vægt: 1.890 kg
  • Totalvægt: 2.390 kg
  • Anhængervægt: m./u. bremser 1.500/750 kg
  • Baggagerum: 463 liter/1602 liter
  • Pris: Fra 299.900 kroner, testbilen 395.000 kroner

Når man accelererer, løber omdrejningstælleren ikke hysterisk i vejret. Det kunne man ellers godt have frygtet, men det sker først, hvis man træder speederen helt i bund. Men det er ikke sådan, en Outlander skal køres, det er ikke bilens natur.

Annonce

Klarer terrænet

Mitsubishis nyeste model er til gengæld ikke bange for terræn. I fin stil klarer den terrænet i både dyreparken og i Munkebjergskoven i Vejle: Med en elmotor på hver aksel har Outlander PHEV i princippet 4-hjulstræk samtidig med, at den kan køre helt op til 135 km/t på ren strøm.

Støjniveauet er lavt, og selv om jeg godt kan lide motorlyd, er det med til at give mindre stress. Det kan til gengæld bilens reaktionsevne give - bilen reagerer ikke så prompte, som man kunne ønske sig, når man drejer skarpt på rattet.

Mitsubishi Outlander er et godt bud på en bil til den pladskrævende familie. Foto: Torben Holst

Men der er jo heller ikke tale om nogen racerbil.

Sikkerhedsmæssigt bør man ikke spare de sidste penge: køber du den billigste variant, får du for eksempel ikke Outlanders sikkerhedsassistenter med i prisen -  som for eksempel modellens automatisk kamera- og nødbremsesystem, der ser fodgængere, den adaptive fartpilot og vognbaneassistenten.

Jeg vil her anbefale udstyrsmodellen Intense, mens man bilmæssigt får en schweizerkniv,  hvis man vælger udstyrsmodellen Instyle. Når jeg ikke selv ville vælge Instyle frem for Intense, er det fordi, jeg fint kan undvære lædersæderne.

Jeg vil hellere have hestekræfter og moment sammen med mulighed for at kunne trække af sted med 1500 kg på jydekrogen.

Annonce

Hvem er konkurrenterne

Er du vild med store SUV'er, kan du - selvfølgelig ikke pris- og kvalitetsmæssigt - sammenligne Mitsubishi Outlander PHEV med Volvo T8 Twin Engine og Range Rover PHEV.

Men Mitsubishi giver dig med Outlander alligevel meget bil for pengene, så der er måske ikke noget at sige til, at  der er tale om verdens mest solgte hybrid plug-in SUV.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Vejle

Keld & Hilda fejer jubilæum i Vejle

Ugeavisen Vejle

Baby-salmesang fylder kirken igen

Ugeavisen Vejle

Børnecasting på Bryggen

Annonce