Annonce
Ugeavisen Vejle

Biltest: Pendler- og bybil, så er Corsa godt kørende

Corsa med en 3-cylindret, 1,2 liters benzinturbomotor med 100 hestekræfter og et moment på 205 Nm var den mest rappe af Opel-modellerne. Foto: Flemming Larsen
Kabinens infoskærme har Opel lånt fra Peugeot. Der var ikke navigation i nogle af bilerne, men i stedet Apple CarPlay og Android.
Annonce

Motor: Du må selv tage beslutningen: Er du til til hustruen eller elskerinden...?

Begge dele bliver forvirrende i længden, det var i hvert fald sådan, jeg havde det efter at have prøvekørt to modeller fra Opel - en Corsa med en 4-cylindret, 1,5 liters dieselmotor med 102 hestekræfter og et moment på 250 Nm og en Corsa med en 3-cylindret, 1,2 liters benzinturbomotor med 100 hestekræfter og et moment på 205 Nm.

Den 4-cylindrede Corsa med 1,5 liters dieselmotor, 102 hestekræfter og et moment på 250 Nm henvender sig helt klart til det unge eller ældre par og pendlere. Foto: Flemming Larsen

Førstnævnte var velkørende og lettere anonym, mens den anden førte sig frem med sorte 17-tommer-fælge, en kæk hækspoiler og sort kontrastfarve på taget.

Annonce

Flotte kabiner

I begge tilfælde er man ikke i tvivl om, at Opel er kommet i familie med Peugeot: Der er mange detaljer, der går igen.

Det skuffer mig dog, at Opel har valgt en strategi, hvor prisen er vigtigere end sikkerheden. Basismodellen har således ikke automatisk nødbremse, og det er noget, som bilimportøren bør gøre noget ved.

I den rappe Corsa GS-Line er der gjort ekstra ud af detaljerne. Foto: Flemming Larsen

Til gengæld er der ikke meget at komme efter i kabinen. Her er der, prisen taget i betragtning, brugt lækre materialer. Og især er der i den farverige Corsa GS-Line gjort ekstra meget ud af detaljerne.

I begge modeller sidder man godt, og der er et fint overblik til speedometer og omdrejningstæller gennem rattet, fordi bilerne er udstyret med et almindeligt rat.

Personligt er jeg mere til rattet i Opel Corsas lidt frækkere lillesøster, Peugeot 208.

Den frækkeste af de to Opel-modeller fører sig frem med sorte 17-tommer-fælge, en kæk hækspoiler og sort kontrastfarve på taget. Foto: Flemming Larsen

Derudover mangler jeg også den adaptive fartpilot, selv om det en gang imellem er rart selv både at styre og køre i bilen.

Bilernes informationsskærme har Opel lånt fra Peugeot, og der var ikke navigation i nogle af bilerne, men i stedet Apple CarPlay og Android. Her irriterer det mig, at der skal et kabel til, før det fungerer - det burde være trådløst.

Et af de steder, Opel heller ikke skal have ros for den nyeste udgave af Corsa, er, når det gælder bagsædepassagererne. Der er plads til to voksne og to børn, man kører ikke fra Vejle til København i en Corsa, hvis man er fire voksne, i hvert fald ikke med mig som bagsædepassager.


Opel Corsa 1.5D 102hk Elegance

Motor: 1.5 liter diesel, 4 cyl.

Ydelse: 102 hk ved 3.500 omdr./min

Max. moment: 250 Nm ved 1.750 omdr./min

Gearkasse: 6-trins manuel gearkasse

Brændstofforbrug: 25 km/l. ved blandet kørsel (WLTP)

CO2: 108 g/km

Tophastighed: 188 km/t

Køreklar vægt: 1.165 kg

Totalvægt: 1.660 kg

Anhængervægt: m./u. bremser 1.200/580 kg

Baggagerum: 309/1.081 l liter

Priser: 144.990 kroner, testbilen inkl. alt udstyr 180.490 kroner

Opel Corsa 1.2T 100hk Aut. GS-Line

Motor: 1.2T liter benzin, 3 cyl.

Ydelse: 100 hk ved 5.500 omdr./min

Max. moment: 205 Nm ved 1.750 omdr./min

Gearkasse: 8-trins automatgearkasse

Brændstofforbrug: 16,9 km/l. ved blandet kørsel (WLTP)

CO2: 125 g/km

Tophastighed: 194 km/t

Køreklar: vægt 1.165 kg

Totalvægt: 1.620 kg

Anhængervægt: m./u. bremser 1.200/580 kg

Baggagerum: 309/1.081 liter

Priser: 144.990, testbilen inkl. alt udstyr 260.490 kroner

Annonce

Dynamiske køreegenskaber

Til gengæld er Opels plan om at gøre modellerne mere køredynamiske lykkedes. Begge de biler, jeg testede, reagerede prompte, så snart jeg drejede på rattet. Styretøjet er meget direkte.

Til gengæld er det kun familiebilen med fire cylindre, der er støjsvag.

Det er her, man skal gøre op med sig selv, om man er parat til at betale godt 180.000 kroner eller godt 260.000 kroner for sin næste Corsa. I begge tilfælde er Corsa en af Opels mest populære biler og med samme teknik som Peugeot 208 og den lille crossover, 3 Crossback.

Annonce

Mere lir

Selv om jeg er godt gift, må jeg erkende, at jeg er mest til den mere sprælske udgave af Opel Corsa, selv om den koster 80.000 kroner mere. Og at den larmer noget mere, fordi den kun er udstyret med 3-cylindre, hvilket får mange til at kigge efter elskerinden.

Der er meget lir i GS-Line-udgaven end i Elegance-udgaven, og den vækker også mere opmærksomhed. I modsætning til familieudgaven med  de seks manuelle gear er sportsudgaven beriget med en otte trins automatgearkasse.

Så er du til hustruen eller elskerinden?

Skal jeg tage valget for dig, bliver det hustruen. Men så tager jeg nok endnu et valg for dig og vælger søsteren, Peugeot 208, i stedet for en Opel Corsa.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Ugeavisen Vejle

Fang Vejle: Bare tag et foto

Annonce
Forsiden netop nu
Annonce