Annonce
Ugeavisen Vejle

Charmerende livsstilsbil, men med flere begrænsninger

Fiat 500e er en charmerende livsstilsbil, men ikke hvis man skal køre langt. Foto: Flemming Larsen
Fiats livsstilsbil, 500e, er et charmerende bekendtskab. Men selv om man tager højde for, at der bare er tale om en bybil, er rækkevidden ikke god nok.

Motor: Jeg kørte som yngre Fiat: Jeg har både haft en Fiat 127, en Fiat Ritmo og en Fiat Regata. Det var før, der var noget, der hed servostyring, vognbaneassistent, adaptiv fartpilot og automatisk nødbremse.

Alligevel var jeg en stolt bilejer, og med god grund: Den italienske bilimportørs biler var tilbage i 1990'erne på flere bilejeres læber, end det er tilfældet i dag.

For eksempel Punto - et Giugaro-design fra Fiat, der med et kort overlap blev den bilen, der tog over fra den populære Uno.

Annonce

Tillige med de danske motorjournalisters kåring som Årets bil i Danmark fik den også titlen "Car of the Year i Europa" i 1995. I 1996 blev den Europas mest solgte bil.

Livsstilsbiler

I dag er Fiat, akkurat som italienske, kvindelige skønheder, kendt for sine smukke former.

De smarte piger kører i livsstilsbilen Fiat 500, i cremefarvet og med vinrød kaleche, den smarte ungersvend kører i Fiat 500L, der ifølge importøren ikke er en lille egoistbil, men en familiebil (MPV) af den frække slags.

New 500e, Icon, HB 87 kW

 Motor: E-motor

Ydelse: 118 hk

Max. moment; 220 Nm

Gearkasse: Automatgearkasse

El forbrug WLTP: 142 Wh/km

CO2 WLTP: 0 g

Tophastighed: 150 km/t.

Acc:. 0-100 km/t., 9 sek.

Acc.: 0-50 km/t. 3,1 sek.

Rækkevidde el WLTP: 317 km

Batteri: 42 kWh

Køreklar vægt: 1.398 kg

Totalvægt: 1.690 kg

Priser:  New 500e 70 kW elektrisk fås fra 190.090 kroner, testbilen inklusive udstyr 283.465 kroner

Annonce

Smart design

Denne artikels skribent er siden Fiat-årene blevet lidt mere gråhåret og lidt mere stiv i kroppen: Det er det italienske bilmærke ikke, tværtimod.

Den nye elektriske 500 fås i 3 udgaver: Hatchback, Cabriolet og den innovative 3+1 med en ekstra bagdør i passagersiden, der giver nem adgang til bagsædet. Det er dog ikke noget rart sted at opholde sig i længere tid for en velvoksen motorredaktør på 190 centimeter, hverken når det gælder pladsen til knæene eller hovedet.

Jeg kan dog godt lide, man har været tro den legendariske italiener fra 1957. De ikoniske linjer går igen, og det gør den charmerende.

Og så kan jeg også godt lide, at Fiat har valgt at modernisere fabrikken i Torino og flytte produktionen fra Polen og hjem til støvlelandet. Det har igen gjort Fiat 500 til en rigtig italiener.

Designerne har især kælet for detaljerne i kabinen.

Masser af udstyr

Derfor bliver man også glad i låget, når man tager plads i ugens testbil, New 500 Icon HB 87 kW: Modellen har flotte former. Der er tænkt over udformningen af lygterne, som sammen med logoet, ligner et smukt, italiensk kvindeansigt.

Og også bagenden er formfuldendt.

Detaljerne forsætter i kabinen: Her har designerne tænkt over alt. Nuvel, jeg ved godt, at testbilen - i forhold til fra prisen på 190.000 kroner, var knap 100.000 dyrere. Men... Knapperne til de forskellige funktioner sidder, som de skal.

Og så har den lille´, smarte livsstilsbil alt, som hjertet begærer, i hvert fald hos den gamle bilanmelder, der selv kørte Fiat tilbage i 1980'erne og 1990'er: Vognbaneassistent, adaptiv fartpilot, der endda fungerer fra 0 km/t, og automatisk nødbremse - og ligeså vigtigt i min verden, trådlød opladning af ens smartphone og trådløs tilslutning i Apple CarPlay.

Modellen, som igen produceres i Italien, har bevaret sine smukke, kvindelige former. Foto: Flemming Laren
Annonce

Gode køreegenskaber

Hvordan kører Fiat 500e ?

Selv om bilen kun har 118 hestekræfter at gøre godt med, kører elbilen godt. Lidt sjovt får man både af accelerationsevnen fra 0 til 100 km/t og fra 0 til 50 km/t i specifikationerne, hvilket formentligt hænger sammen med, at det tager 9 sekunder at nå de 100 kilometer, mens det kun tager 3,1 sekunder at nå de de 50 kilometer.

Den charmerende elbil har tre køreindstillinger: Normal, Range og Sherpa. Sidstnævnte skal man benytte, hvis man er ved at løbe tør for strøm: Her reduceres motorkraften, og klimaanlægget slår fra.

Ellers skal man benytte køreindstillingen Normal. Rækkevidden er nemlig den charmerende italieners største problem: Modellen fås med to batteri-størelser, 24 kWh og 42 kWh.

Ifølge importøren giver det på papiret en rækkevidde på henholdsvis 180 og 320 kilometer, men det holder langt fra: Og det, vurderer jeg, er bilens største problem.

Med et fuldt opladet batteri, forsvandt 70 procent af strømmen, 224 kilometer, på en 115 kilometer køretur fra Vejle til Randers.

Sagt med andre ord: Fiat 500e er en charmerende bybil, men med begrænsninger.


Annonce
Annonce
Ugeavisen Vejle

Biltest: DS 3 E-Tense er en luksuriøs bybil

Annonce
Annonce
Ugeavisen Vejle

Vil du bo i Vejles midtby? Grønt lys for boligprojekt med 120 lejligheder - gult lys for et mindre byggeri

Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Vejle

Sådan har ingen vist pandemien før: Billeder med masser af dramatik

Ugeavisen Vejle

Her er finalefeltet til Årets Bil: Se hvilke syv biler, der kvalificerede sig

Ugeavisen Vejle

Byrådet sagde ja til at bygge kommunens længste dige: Stor regning sendes videre til sommerhusejerne

Ugeavisen Vejle

Ingen adgang for mænd: Singlekvinder vil spise brunch sammen i ny klub, og det vil de tale om

Ugeavisen Vejle

Har du nerver af stål: Så besøg Dystopias spøgelseshus i kælderen på Det Gamle Rådhus

Ugeavisen Vejle

Midtjyde fandt kærligheden i Vejle: Chris åbner skrædderi i Vestergade

Ugeavisen Vejle

14-årige Freja var ramt af kræft i nyren:  - I år holder hun lysets tale og skal få vejlenserne til lommerne

Ugeavisen Vejle

Kom til halloween i Metodistkirken

Ugeavisen Vejle

Uuuuhyggelige nattevandringer for alle på fredag

Ugeavisen Vejle

Stiller din nabo eller kollega op? Se de 103 kandidater, du kan sætte kryds ved 16. november

Ugeavisen Vejle

Da Gulddreng blev til Malte blev han ramt af en hammer: Men tre steder fandt han roen til at finde tilbage til sig selv

Egtved Posten

Har du årets store juletræ: Så højt skal det være, og Vejle er gået på jagt

Ugeavisen Vejle

Mens vi venter på den nye tyske kansler

Ugeavisen Vejle

Min ven er sin kæreste utro: Han er til helt unge piger

Ugeavisen Vejle

Ugens foto: I middelalderen lå der en borg på denne plads

Ugeavisen Vejle

Eleverne fra Campus Vejle har styr på "trick n' treat": - Vi har et unikt samarbejde med byens butikker

VEJLE

Se billederne: Show, sjov og sammenhold - cheerleaderne i Vejle har en fest og vil gerne dele den med publikum

Ugeavisen Vejle

Skal dyste om en af branchens mest eftertragtede priser: Topkokke skal nyfortolke kartoflen i konkurrence i Vejle

Ugeavisen Vejle

Det må jeg bare erkende: Jeg er til modeller med kvindelige former

Ugeavisen Vejle

Kan blive tvunget til at droppe Black Friday: Se hvilken speciel branche, der bare er vildt ramt

Ugeavisen Vejle

De fik hver 10.000 kroner: Lions Vejle Munkebjerg uddelte kontanter til to modtagere, og pengene kommer mennesker med særlige behov til gode

Annonce