Annonce
Ugeavisen Vejle

Derfor er de så populære: De to modeller holder hvad de lover

ProCeed GT-Line er efter et facelift blevet endnu skarpere at se på, og man får fortsat meget bil for pengene. Foto: Flemming Larsen
Skal man kører med ProCeed GT-Line eller Ceed SW Plug-in Hybrid? Jeg kørte med GT-line udgaven, da jeg ikke er til Plug-in Hybrid.

Motor: Jeg har to kolleger, der begge har kørt Kia i mange år. De handler bil hver gang den gamle er betalt, og får en god pris, fordi der fortsat er et par år tilbage, når det gælder fabriksgarantien på den gamle.

Men også fordi der - i hvert fald i den ene kollegas tilfælde - er tale om en rummelig bil, der opfylder selv den pladskrævende families behov.

Sådan har jeg det også selv, når jeg tester biler fra Kia: Selv om bilmærket er steget i pris i forhold til tidligere, får man fortsat meget for pengene.

Annonce
I kabinen på ProCeed GT-Line er der ikke meget at komme efter, og også kvalitetsmæssigt lever modellen op til mine forventninger. Foto: Flermming Larsen

ProCeed GT-Line

Motor: 1,5 T-GDI (MHEV)

Ydelse: 160 hk ved 5.500 omdr.

Tophastighed: 210 km/t

CO2 udslip: 128 g/km

Max. moment: 253 Nm v. 1.500 – 3.500 omdr.

Brændstof: Benzin

Træk: Forhjulstræk

Gearkasse: 7-trins DCT

Præstation: 0 TIL 100 KM/T, 8,8 sekunder

Brændstofforbrug: 17,5 km/l v. blandet kørsel

Egenvægt: 1.455 kg

Totalvægt: 1.900 kg

 Anhængervægt m. bremse: 1.410 kg  Anhængervægt u. bremse: 600 kg

Pris: ProCeed GT Line fås fra 304.900, testbilen inklusive ekstraudstyr 389.895 kroner

Selv om designet er blevet skarpere, er der forsat plads til de bløde, runde former i ProCeed GT-line udgaven. Foto: Flemming Larsen

Bilen til den prisbevidste

Det gælder for eksempel den faceliftede ProCeed GT Line, der med 160 hestekræfter og et moment på 253 Nm lever op til de af os, som forlanger meget bil for penge. Hestekræfterne spiller fint sammen med drejningsmomentet, og selv om det tager 8,8 sekunder at accelerere fra nul til 100 kilometer i timen, går det an.

Jeg har tidligere testet bilmærket, og dengang fandt jeg både designet og, de skarpe linjer kombineret med modellens, bløde runde former, og valg af materialer i kabinen for interessant.

Man får meget for pengene, når man sætter sig bag rattet.

Det gælder også, når det handler om sikkerhed: Her kan jeg også godt lide, at alle de funktioner man bruger i det daglige er inden for rækkevidde - ikke noget med, at man under kørslen skal bladre på bilens informationsskærm.

Samtidig er pladsen i bilen, trods de føromtalte skarpe linjer, behagelig for både føreren, sidemaden eller -kvinden og bagsædepassageren.

Annonce

Markant opdatering

Tidligere på årets blev Ceed-familien opdateret med nye drivlinjer: I testbilerne byder faceliftet på nyt Kia-logo, nye kofangere, nyt grill design, nye lygtedesigns, nye fælgdesigns samt en række nye elementer i interiøret.

ProCeed GT-Line og Ceed SW Plug-in Hybrid (som jeg testede i ugen før den sporty  GT-line udgave) deler designelementer i fronten: Gitterdesignet i de to luftindtag er eneste forskel mellem de to.

Forlygter er integreret i tre lodrette LED-elementer: Positions-/køre- og blinklys i ét, samtidig med, at LED-tågelyset er blevet integreret i lygten. Derudover har lygten en 6-kantet linse med nær- & fjernlys.

Vil man spare lidt på budgettet, men vil man fortsat have en rummelig familiebil, er Ceed SW Plug-in Hybrid et udmærket bud. Foto: Flemming Larsen
Annonce

Sikkerheden i top

Med faceliftet har Kia også tænkt på sikkerheden: Apple CarPlay og Android Auto er nu trådløst, hvis modellen er udstyret med en otte tommer skærm (stadig med kabel på 10,25 tommer skærmen, men mon ikke det kun er et spørgsmål om tid).

Vil man have en udvidet motorvejsassistent med indbygget navigationsbaseret adaptiv fartpilot, er dette tilkøb.

Men ellers må sikkerheden i både ProCeed GT-Line og Ceed SW Plug-in Hybrid siges at være i top.

Ceed SW Plug-in Hybrid

Motor: 1,6 GDi / elektrisk motor

CO2 udslip: 33 g/km

Kombineret ydelse: 141 hk v. 5.700 omdr.

Brændstof: Benzin

Max. moment: 265 Nm

Tophastighed: 168 - 195 km/t afhængig  af forhold

Træk: Forhjul

Køreklar vægt: 1.608 kg

Gearkasse: 6-trins DCT

Totalvægt: 2.030 kg

Præstation (0-100): 10,8 sek.

Anhængervægt m. bremse: 1.300 kg

Brændstofforbrug: 66,7 km/l v. blandet kørsel

Anhængervægt u. bremse: 600 kg

Bagagerum: 437 / 1.506 l

Ceed SW Plug-in Hybrid fås fra 259.000 kroner, testbilen inklusive udstyr 310.898 kroner.


Udstyrsniveauet i Ceed SW Plug-in Hybrid er også af høj standard. Foto: Flemming Larsen

Begge modeller holder det, de lover: Når man skal tage stilling til, om man vælger at køre med GT-line eller SW Plug-in Hybrid udgaven, er det et spørgsmål om temperament.

Desigmæssigt er linjerne i Ceed SW lige så skarpe som i GT-line, måske en anelse mere bløde og runde. Til gengæld får man kun 141 hestekræfter, men et drejningsmoment, der er lidt større i Ceed SW. Accelerationsevnen er to sekunder langsommere i sidstnævnte, men det er heller ikke det, der skal være afgørende for valget.

Køreegenskaberne i begge biler er gode, og vil leve op til selv den mest krævende billist.

Når jeg alligevel vælger at køre med ProCeed GT-Line, hænger det sammen med, trods prisforskellige på godt 80.000, at pengene er givet godt ud for GT-Line udgaven.


Annonce
Ugeavisen Vejle

Der blev fyret 15.000 klimakroner af om året: Nu kan Stefan drikke rødvin for pengene

Annonce
Ugeavisen Vejle

Vejles svar på Emil fra Lønneberg sørgede for at byens udsatte fik deres livs bedste måltid

Annonce
Ugeavisen Vejle

Sådan sparer Laila 18.000 kroner om året: Nu er der plus på kontoen, selvtilliden er vokset, og vejlenseren har øget chancen for et liv uden skranteår

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Vejle

Alice lader dine drømme gå op i guld: Ny guldsmed i byen skaber personlige vielsesringe og mere til

Ugeavisen Vejle

Så mange vil gerne drive ishusene ved to af Vejles strande: Sikærs forslag har skubbet efterspørgslen i vejret

Ugeavisen Vejle

Ny og helt anderledes restaurant åbner på Vejles gågade: Restauratør vil give gæsterne et show ved bordet

Ugeavisen Vejle

Ugens foto: Stort optog i Nørregade

Ugeavisen Vejle

Biblioteket anbefaler: I would prefer not to

Ugeavisen Vejle

Musvitten - mejsen med det sorte slips

Ugeavisen Vejle

Statens Serum Institut har øje på Vejles unge: Trekantområdet topper kedelig liste, og det handler om sex

VEJLE

Nyt spisested på markant hjørne: Du skal købe mindst tre pizzaer ad gangen - til gengæld kommer de i en flot, gul æske

Annonce