Annonce
Ugeavisen Vejle

Det bør du vide om fødevaresikkerhed og smileyordning

Sådan kan det se ud, når Fødevarestyrelsen er på kontrolbesøg i en butik. Pressefoto: Lars Bahl/Fødevarestyrelsen
Det behøver ikke nødvendigvis være fødevarerne det er galt med, når en fødevarevirksomhed får en sur smiley. Det forklarer sektionsleder i FødevareSydVest, som understreger, at høj fødevaresikkerhed er meget vigtig.
Annonce

Vejle: Det er heldigvis mere reglen end undtagelsen, at der ingen anmærkninger er, når Fødevarestyrelsen tager ud på kontrolbesøg i såvel vejlensiske som andre danske virksomheder.

Når det går galt, og der er en eller flere indskærpelser til virksomheden, kan der være flere årsager til det, oplyser Tine Lykkeberg Nielsen, som er sektionsleder i FødevareSydVest, der hører under Fødevarestyrelsen. Hun nævner rengøring, vedligehold, temperaturforhold og håndtering af fødevarerne, som nogle af de punkter, der kan være problemer med for restaurationer og fødevarevirksomheder.

Derudover er dokumentationen af egenkontrollen - et system til løbende at sikre, at produkterne, man sælger, er i orden - et punkt, som også kan give problemer, pointerer Tine Lykkeberg Nielsen.

Netop egenkontrollen er et af punkterne, der altid kontrolleres ved besøg hos detailbutikker, ligesom minimum et af hygiejnepunkterne (håndtering af fødevarer, rengøring og vedligehold) også indgår.

Men selvom en virksomhed har fået en glad smiley, er det ikke nødvendigvis ensbetydende med, at alt er perfekt.

- Det er en stikprøve, vi tager, så selvom man får en glad smiley, kan der sagtens være noget galt i virksomheden, for vi ser ikke alt, siger Tine Lykkeberg Nielsen.

Kontrolbesøg i 7100 Vejle

Ud af de 638 virksomheder i postnummeret 7100 Vejle, som har haft kontrolbesøg, har i alt 471 haft minimum fire besøg af Fødevarestyrelsen. Af disse har der ikke været anmærkninger ved de seneste fire besøg for 378 virksomheder, hvilket er det, der kræves for at få en elitesmiley.

Virksomhederne kan deles op i detail (salg til forbrugere) og engros (salg til andre virksomheder). Kun detailvirksomheder får smileys ved kontrolbesøg, mens detailvirksomheder får en "karakter" fra 1 til 4, der kan sammenlignes med smileyen, som også går fra 1 (den glade) til 4 (den sure).

For detailvirksomhederne, som har haft minimum fire besøg, har de fire seneste kontrolbesøg været uden anmærkninger for 311 ud af 390 virksomheder, som derfor kan fremvise en elitesmiley.

For engrosvirksomheder er dette tal 67 ud af 81 engrosvirksomheder. Selvom der ikke bliver givet en kontrolsmiley ved de enkelte besøg, kan de stadig få en elitesmiley efter samme kriterier som detail-virksomheder – dog med undtagelse af 3.-partscertificerede virksomheder, hvor der gælder andre regler. 60 engrosvirksomheder i 7100 Vejle har en elitesmiley.

I alt er der foretaget 469 kontrolbesøg i 7100 Vejle i 2019 til og med den 16. september. (Tallet kan være en lille smule højere, da der er seks engrosvirksomheder, som har haft minimum fire besøg, og for engrosvirksomheder er det kun disse fire besøg, som er søgbare.)

Samlet set er der givet følgende karakter/smiley ved besøgene: (I parentesen står andelen af det samlede antal kontroller.)

1 - svarende til den glade smiley: 401 (85,5%)

2 - svarende til smileyen med et lille smil: 47 (10,0%)

3 - svarende til smileyen med et fladt smil: 5 (1,1%)

4 - svarende til den sure smiley: 16 (3,4%)

Kilde: Beregninger og optællinger på baggrund af tal fra Fødevarestyrelsen

Annonce

Følger op på sanktioner

Sker det, at en virksomhed ikke får en smiley med bredt smil, og at der er en eller flere indskærpelser eller bøder, følger Fødevarestyrelsen op på det - gerne inden for to måneder. Som regel sker det uanmeldt, men i meget sjældne tilfælde - ved forbud - kan virksomheden selv kontakte styrelsen for et opfølgende besøg.

Har en virksomhed eksempelvis haft besøg af skadedyr såsom rotter, er det afgørende, om den selv lukker ned, eller om Fødevarestyrelsen lukker den med et forbud.

- Hvis virksomheden håndterer det, som den skal, samt orienterer os, og vi mener, at den har styr på det, kommer vi først, umiddelbart efter virksomheden åbner op igen, hvis vi vurderer det nødvendigt. Hvorimod hvis vi kommer ud til virksomheden og konstaterer ekskrementer eller rotter inde i virksomheden, og vi vurderer en risiko for fødevaresikkerheden, så får de et forbud af os. Og så er det os, der har hånd i hanke med, hvad der skal ske, og os der skal ud at ophæve forbuddet, siger Tine Lykkeberg Nielsen.

Hun understreger, at en høj fødevaresikkerhed er meget vigtig.

- Vi skal være med til at sikre, at der bliver solgt gode og sunde fødevarer med en høj fødevaresikkerhed, og at man som forbruger har en sikkerhed for at kunne gå ud at spise. Hvis ikke der er en ordentlig håndtering af fødevarerne, er der risiko for, at man kan blive syg, siger hun og uddyber:

- Rengøring kan man se som forbruger, men man kan ikke spotte, hvad der sker i køkkenet, og om der er foregået en rigtig nedkølingsproces af fødevaren, eller om den er tilstrækkeligt opvarmet. Og det er blandt andet det, vi holder øje med.

Annonce

Kontakt Fødevarestyrelsen ved mistanke

Men hvordan skal man som forbruger forholde sig til smiley-ordningen?

- Smileyerne skal give et retvisende billede af virksomheden, men omvendt skal man læse kontrolrapporten, for nogle gange kan anmærkningen skyldes dokumentationen i egenkontrollen, og det siger nødvendigvis ikke noget om virksomheden. Man kan også få en bøde eller indskærpelse, hvis kontrolrapporten ikke er hængt op, og det behøver ikke at betyde, at der er noget galt med fødevarerne, siger Tine Lykkeberg Nielsen.

Hvis man som forbruger har mistanke om, at der er noget galt med fødevaresikkerheden i en virksomhed, kan man kontakte Fødevarestyrelsen via dens hjemmeside, hvor man kan udfylde en kontaktformular og indgive en anmeldelse.

- Vi vurderer altid henvendelsen, og hvis vi mener, at der er nogen grund til at rykke på det, foretager vi et kontrolbesøg. Vi tager det meget seriøst, når vi får forbrugeranmeldelser, siger Tine Lykkeberg Nielsen.

Ingen anmærkninger - dette er den bedste smiley, detailvirksomheder kan opnå ved et kontrolbesøg. Pressebillede
​Indskærpelse. Pressebillede
Påbud eller forbud. Pressebillede
Bødeforlæg, politianmeldelse eller autorisation/registrering frataget - dette er den dårligste smiley, detailvirksomheder kan modtage. Pressebillede
​Ingen anmærkninger på de seneste fire kontrolrapporter og i de seneste 12 måneder. Elite-smiley er ikke en kontrol-smiley, men den viser, at virksomheden har været god til at følge reglene over tid. Pressefoto
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Vejle

Tid til hygge og halloween

Ugeavisen Vejle

Spil Dansk: Dansktoppens kendte solister står på scenen i Restaurant Skyttehuset

Ugeavisen Vejle

Koncert i Bredballe Kirke

Ugeavisen Vejle

Blueskoncert i Bygningen

Annonce