Annonce
Ugeavisen Vejle

Ejere af elbiler tanker strøm i blinde, når de rammer en stander fra konkurrenten

Med den nye lovgivning på området, kan ladestandere ved kantstenen, eller hækken, snart blive en realitet. Foto: Flemming Larsen
Kantstensopladning skal sætte strøm til tempoet og skabe bedre rammer for opladning af el-biler - også når man bor til leje. Til gengæld efterlyser forbrugerne mere klar skiltning af el-priserne.

Vejle: Det skal være nemmere at lade sin elbil op, når man bor til leje og derfor ikke har mulighed for at have sin egen ladestander i indkørslen.

"Standere ved kantstenen" er et af elementerne i et nyt landsdækkende lovforslag, der lige nu er ude i høring.  Regeringen forventer at forslaget vedtages hurtigst muligt - det er ambitionen, at loven kan træde i kraft 1. januar 2022.

Formålet med lovforslaget er at gøre det lettere for kommuner at samarbejde med private el-selskaber om at etablere ladestandere til elbiler på andre arealer, end kommunalt ejede. Dermed åbnes der eksempelvis for, at kommunerne kan medvirke til opsætning af ladestandere ved lejlighedskomplekser.

Annonce

Vejle Kommune er allerede gået i gang med etableringen af elladestandere: Et udbud er for længst på plads. Det blev vundet af selskaberne Clever og Sperto, og betyder, at der i første omgang opsættes 18 ladestandere med 36 stik i Vejle midtby og ved motorvejen nord og syd for byen.

Og kommunen er klar til at gå endnu videret, men venter på at lovforslaget fra regeringen bliver ført ud i livey. Hertil siger Gerda Haastrup Jørgensen (V), formand for teknisk udvalg:

- Med lovforslaget får vi flere muligheder for at etablere endnu flere elladestandere. Og  det er noget af dét, der skal til, for at endnu flere kan se sig selv skifte til en elbil, siger Gerda Haastrup Jørgensen (V).

Vejle Kommune er langt fremme, når det gælder om at stikke el-stikket i . Foto: Flemming Larsen

Ingen undskyldninger

På spørgsmålet om, hvorfor regeringen har været så lang tid undervejs i forhold til kommunernes og bilisternes ønsker, svarer transportminister Benny Engelbrecht (S) i en mail til avisen:

- Der er fra mange sider et stort fokus på etableringen af den offentligt tilgængelige ladeinfrastruktur, som skal stå klar, for at vi vil kunne oplade fremtidens mange grønne biler. Det er i denne forbindelse vigtigt for regeringen at sikre et solidt grundlag for den fremtidige regulering af ladestandermarkedet, der kan være med til at understøtte, at flere bilejere i fremtiden ønsker at skifte fra en fossil bil til en elbil.

Ministeren kalder kommunernes rolle i den grønne omstilling for helt central, og siger, at der ingen undskyldning er for at sætte udrulningen af ladeinfrastrukturen på pause.

- Kommunerne kan frem til det nye lovgrundlag er forhandlet færdigt og er trådt i kraft med afsæt i vejlovens §80 give tilladelse til etablering og drift af ladestandere på kommunale vejarealer på samme måde, som de altid har kunnet, lyder det fra ministeren

Af lovforslaget fremgår også, at operatører af ladestandere forpligtes til at give adgang for roamingtjenester, når ladepladsen er etableret på offentlige arealer, eller når en ladeplads er etableret med tilskud fra det offentlige. Det betyder kort, at selskaberne ikke kan lægge på deres egne standere, men skal lade bilister med alle typer "el-lade-brikker" oplade, hvor de vil.

Her er spørgsmålet, om man kan lovgive om, hvor høj en pris en operatør kan forlange, når ejeren af en elbil benytter en ladebrik fra en konkurrerende operatør. Hertil svarer Benny Engelbrecht:

- For så vidt angår dit spørgsmål om priser for strøm, er der i øjeblikket en politisk drøftelse af lovforslaget mellem Folketingets partier som opfølgning på aftalen fra juni om udmøntning af puljen til grøn transport. Der er i denne forbindelse stor politisk interesse for at skabe en god reguleringsmæssig ramme om markedet for opladning til gavn for elbilisterne.

Annonce

Kender ikke prisen

Det eneste af de store elladestander-selskaber, der aktuelt tilbyder at man kan lade med sin ladebrik hos andre selskaber, er E-on.

Normalt betaler man 3,50 kroner per kWh hos E-on, hvis man er abonnent eller kunde i forvejen. Bruger man ladebrikken fra eksempelvis Clever, eller et af de andre selskaber, stiger prisen hos E-on til 5,50 kroner per kWh plus cirka 10 procent eller mere i såkaldt roamingafgift, som andre selskaber lægger oven i prisen. Roamingafgiften kan være af varierende størrelse - nogle steder helt op til 25 procent.

- Vi anbefaler derfor at hente vores app. Med den kan man - via sit kreditkort - betale over alt. Og her er prisen fast på de 3,50 kroner per kWh, uanset om man er kunde hos os, siger Vibeke Agerdal Kristiansen, presssechef hos E-on.

Henrik Skyggeberg, pressechef hos Clever, oplyser, at selskabewt har valgt ikke at åbne for at selskabetskunder kan benytte deres Clever-ladebrik hos andre selskaber.

- Det kan man ikke, fordi vi ikke føler, at der er gennemsigtighed for forbrugeren. Kunden  med en ladebrik på et andet ladenetværk kender jo ikke til prisen før, under eller efter opladningen. Derfor lancerer Clever også i år muligheden for at starte, stoppe og betale for opladning på andre ladenetværk, så man altid kender prisen for opladningen, siger Henrik Skyggeberg.

Annonce
Annonce
Ugeavisen Vejle

Biltest: DS 3 E-Tense er en luksuriøs bybil

Annonce
Annonce
Ugeavisen Vejle

Vil du bo i Vejles midtby? Grønt lys for boligprojekt med 120 lejligheder - gult lys for et mindre byggeri

Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Vejle

Sådan har ingen vist pandemien før: Billeder med masser af dramatik

Ugeavisen Vejle

Her er finalefeltet til Årets Bil: Se hvilke syv biler, der kvalificerede sig

Ugeavisen Vejle

Byrådet sagde ja til at bygge kommunens længste dige: Stor regning sendes videre til sommerhusejerne

Ugeavisen Vejle

Ingen adgang for mænd: Singlekvinder vil spise brunch sammen i ny klub, og det vil de tale om

Ugeavisen Vejle

Har du nerver af stål: Så besøg Dystopias spøgelseshus i kælderen på Det Gamle Rådhus

Ugeavisen Vejle

Midtjyde fandt kærligheden i Vejle: Chris åbner skrædderi i Vestergade

Ugeavisen Vejle

14-årige Freja var ramt af kræft i nyren:  - I år holder hun lysets tale og skal få vejlenserne til lommerne

Ugeavisen Vejle

Kom til halloween i Metodistkirken

Ugeavisen Vejle

Uuuuhyggelige nattevandringer for alle på fredag

Ugeavisen Vejle

Stiller din nabo eller kollega op? Se de 103 kandidater, du kan sætte kryds ved 16. november

Ugeavisen Vejle

Da Gulddreng blev til Malte blev han ramt af en hammer: Men tre steder fandt han roen til at finde tilbage til sig selv

Egtved Posten

Har du årets store juletræ: Så højt skal det være, og Vejle er gået på jagt

Ugeavisen Vejle

Mens vi venter på den nye tyske kansler

Ugeavisen Vejle

Min ven er sin kæreste utro: Han er til helt unge piger

Ugeavisen Vejle

Ugens foto: I middelalderen lå der en borg på denne plads

Ugeavisen Vejle

Eleverne fra Campus Vejle har styr på "trick n' treat": - Vi har et unikt samarbejde med byens butikker

VEJLE

Se billederne: Show, sjov og sammenhold - cheerleaderne i Vejle har en fest og vil gerne dele den med publikum

Ugeavisen Vejle

Skal dyste om en af branchens mest eftertragtede priser: Topkokke skal nyfortolke kartoflen i konkurrence i Vejle

Ugeavisen Vejle

Det må jeg bare erkende: Jeg er til modeller med kvindelige former

Ugeavisen Vejle

Kan blive tvunget til at droppe Black Friday: Se hvilken speciel branche, der bare er vildt ramt

Ugeavisen Vejle

De fik hver 10.000 kroner: Lions Vejle Munkebjerg uddelte kontanter til to modtagere, og pengene kommer mennesker med særlige behov til gode

Annonce