Annonce
Ugeavisen Vejle

Biltest: En baggårdskat på spring

Fords Puma er en rigtig baggårdskat, nemlig helt sin egen. Foto: Flemming Larsen
Ford Puma er helt sin egen: Designet skiller sig ud, og selv om motoren kun har tre cylindre, er baggårdskatten hurtig.
Annonce

Biler, hvor designerne har slået nogle lidt skævere streger, har altid tiltalt mig. Og det gør Ford Puma.

Både fronten og bagenden er formfuldendt, skærmene og de kurvede linjer ligner ikke nogen anden SUV-inspirerede crossover, og så kan jeg også godt lide Fords leg med farver - også her skiller pumaen sig ud.

Udstyrer man samtidig bilen med en 1-liters EcoBoost-benzinmotor med 155 hk og brændstofbesparende 48-volts hybridteknologi, kan man se frem til en god en god biluge. Især fordi testbilen, Ford Puma ST Line, var udstyret med seks-trins manuelt gear.

Vi er fortsat nogle, der godt kan lide acceleration ved hjælp af hurtige gearskift.

Annonce

To udstyrsvarianter

Pumaen fås i to udstyrsvarianter, og begge adskiller sig på design og stil: Den stilfulde Puma Titanium og den sportslige Puma ST Line.

Valget faldt selvfølgelig på den sportslige udgave med 19-tommers alufælge med sportsaffjedring, som er tilpasset modellens fjedre og støddæmpere.

Ford Puma 1,0 EcoBoost, 155 hk, ST Line

Motor:  1,0 liter, 3-cylindre

Effekt: 155 hestekræfter

Topfar: 225 km/t

Acceleration: 0 til 100 km/t, 9 sekunder

Moment:. 190 Nm/ 1400-4500 omdr./min. 240 Nm overboost.

Gear: 6 trins manuelt

CO2: 127 g/km (WLTP)

Brændstoføkonomi:  17,9 km/l ved blandet kørsel

Bagagerum: 456/1216 liter

Mål: L/B/H 421, 181, 155 centimeter

Pris; fra 250.00 kroner, testbilen cirka 300.000 kroner

I kabinen er testbilen udstyret med et læderrat med røde syninger, som går igen på  lædersæderne, og modellens sportslige karakter rundes af med aluindlæg i pedalerne, en gearknop i aluminium og en sort taghimmel, der får en til at føle sig godt tilpas i bilen.

De mange detaljer gør, at man for alvor lægger mærke til bilen i gadebilledet. Foto: Flemming Larsen

Det samme gælder for bagsædepassagererne, dem er der nemlig også god plads til.

Ford skal også have ros for bagagerummet i pumaen: Under det almindelige bagagerum har man udstyret modellen med en megaboks på 80 liter. Det betyder, at der pludselig er plads til, at ens golfudstyr kan stå op, eller der er plads til fruens potteplanter, uden man sviner bilen til.

Annonce

Høj sikkerhed

Sikkerhedsmæssigt er der heller ikke meget at komme efter: 12 sensorer, tre radarer og to kamera er med til at øge sikkerheden. Testbilen er desuden udstyret med adaptiv fartpilot, der fungerer perfekt i forbindelse med den daglige køkørsel i Vejle, ligesom systemet også holder afstand til forankørende og centrere bilen i vognbanen.

Annonce

Avanceret teknologi

Motormæssigt må man gøre op med sig selv, om man vil nøjes med 125 hestekræfter eller  investerer lidt ekstra i 30 hestekræfter mere.

I kabinen føler man sig godt tilpas fra det øjeblik, man tager plads bag rettet. Foto: Flemming Larsen

Jeg testede modellen med de 155 hestekræfter, og personligt vil jeg ikke gå på kompromis. Heller ikke selv om Ford Pumas elektriske motor leverer op til 50 Nm ekstra og som ifølge importøren reducerer benzinmotorens arbejdspres og forbedrer brændstoføkonomien med op til ni procent.

Jeg opnåede dog ikke helt brændstoføkonomien på de 17,9 km/l ved blandet kørsel.

En smart detaljer er dette ekstra rum der betyder, at ens golfsæt eller potteplanter kan stå op. Foto: Flemming Larsen

Men hvordan kører den så?

Selv om modellens accelerationsevne, 0 til 100 km/t på ni sekunder, ikke gør den til nogen racerbil, er den, hvis gearskiftene falder rigtigt, en kvik og sikker bil. Bilen reagerer prompte, når man drejer rattet, og samtidig har bilen et godt vejgreb.

Konkurrenterne til Ford Puma er blandt andet VW T-Roc, Seat Arona og Renault Captur, og her springer pumaen uden problemer forbi - i hvert fald de to førstnævnte.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Ugeavisen Vejle

Fang Vejle: Bare tag et foto

Annonce
Forsiden netop nu
Annonce