Annonce
Ugeavisen Vejle

En potent og veludrustet firehjulstrækker: Subaru Outback mangler kun brølet

Subaru Outback er en potent og veludrustet firehjulstrækker, men ikke nogen hurtig bil. Foto: Flemming Larsen
Med 169 hestekræfter og et moment på 252 ved 3800 omdrejninger i minuttet, mangler Subaru Outback ikke styrke. Og så er det sjovt at udfordre modellen i umuligt terræn.

Motor: Subaru Outback 2,5i Touring er ikke nogen hurtig bil, blandt andet på grund af dens vægt på godt to tons: Alligevel er det en potent og veludrustet firehjulstrækker, og selv om den mangler brølet fra førhen, kan jeg sige tjek til langt de fleste ting ved ugens testbil.

Med 169 hestekræfter og et moment på 252 Nm ved 3800 omdrejninger i minuttet mangler man ikke på noget tidspunkt styrke, og accelerationsevnen på 10,2 sekunder fra 0 til 100 kilometer i timen vænner man sig til.

Udfordrede modellen

En af de ting, jeg godt kan lide, er, at Outback'en er bygget på den nye Subaru Global-platform. Sammenlignet med den foregående er denne model dobbelt så vridningsstiv: Det mærkede jeg, da jeg udfordrede bilen i det barske og ujævne terræn ved Tirsbæk Gods.

Alle Outbacks er som standard udstyret med såkaldte Vehicle Dynamics Control-monitorer, som via sensorer analyserer, hvordan bilen følger førerens planlagte vej: Nærmer vejgrebet sig grænsen for ustabilitet for eksempel i forbindelse med skarpe kurver eller undvigemanøvrer, vil 4-hjulstrækkets momentfordeling, motorydelsen og bremserne på hvert hjul tilpasse sig hinanden og hjælpe én med at holde bilen på rette kurs.

Det oplevede jeg, da jeg et par gange i løbet af testugen kørte igennem et par skarpe kurver med lidt for høj fart. Manddomsprøven blev med nød og næppe bestået, da jeg i de landlige omgivelser lidt uden for Vejle undveg et par rådyr, der sprang frisk ud foran bilen fra skoven.

Selv om jeg havde taget højde for sidstnævnte, da jeg samme aften havde stillet urene om til vintertid, måtte jeg lige holde en pause på et par minutter, nemlig for at tørre svedperlerne af panden.

Det er behageligt at opholde sig i kabinen. Her finder man meget udstyr og luksus. Foto: Flemming Larsen
Annonce

Stor udstyrspakke

En anden ting, jeg også hurtigt forelskede mig i, var Outback'ens X-Mode og Hill Descent Control: Med et tryk på X-Mode, som er et køreprogram, oplevede jeg, at jeg selvsikkert kunne manøvre gennem mudderet, da jeg kørte i terræn. Og at bilens Hill Descent Control trådte til på et par af de udfordrende, stejle nedkørsler, nemlig ved at levere et konstant og kontrolleret momentum.

Selv om Subaru Qoutback fylder godt i landskabet, er det en smukt designet bil. Foto: Flemming Larsen

Og så må jeg også bare indrømme, at jeg i løbet af årene som bilnørd er blevet til biler med luksus.

Således skal Subaru også have ros for kabinen.

Her er alt underspillet lækkert.

Den luksuriøse, rummelige kabine er et roligt tilflugtssted, som man ikke ønsker at forlade, her kombineres elegant enkelhed med førsteklasses materialer og smukke detaljer.

Designerne har for alvor fået lov til at sætte deres præg, blandt andet når det gælder førerpladsen: Bilens skærm åbner op for navigation, telefon og radio- og musik, og man sidder godt i de cognac-favede nappa lædersæder.

Samtidig kan jeg godt lide Outbacks høje sikkerhedsniveau med blandt et infrarødt kamera, der eksempelvis læser og genkender førerens ansigt og indstiller forskellige funktioner, ligesom systemet også advarer én, hvis man er ukoncentreret eller døsig. Dertil kommer for eksempel adaptiv fartpilot, lygter med kurvelys og adaptivt fjernlys, automatisk bremsning ved bakning,  vognbaneassistent og slingrealarm.

Der er masser af plads til den krævende børnefamilie. Bagagerummet er 559 liter, og 1848 liter, hvis man lægger sæderne ned. Foto: Flemming Larsen
Annonce

Et par minusser

Der var dog også et par ting, jeg ikke kunne sige tjek til: Jeg bøvlede noget med med bilens touch skærm, da der skulle tastes en adressen på navigationen, det irriterede. Skiltelæsningen fungerede også kun en gang imellem og stemmekontrollen fejlede også.

Men... det er vel også begrænset, hvad man kan forlange i en bil til 574.800 kroner.

Sagt med et smil på læben.

Subaru Outback 2,5i Touring

Motor: 2,5i liter (2.498 ccm) 4-cylindret  Boxer med direkte indsprøjtning.

Ydelse: 169 hestekræfter (124 kW)

Max. Moment: 252 Nm ved 3800 omdr./min

Topfart: 198 km/t

Acceleration: 0 til 100 km/t, 10,2 sekunder

Gearkasse: Lineartronic gearkasse, 8 trins automat gearkasse, permanent 4-hjulstræk

Brændstofsøkonomi: 11,6 km/l ved blandet kørsel

CO2-udledning: 193 g/km

Bagagerummet har en volume på 559 liter, og 1848 liter, hvis man lægger sæderne ned.

Pris: Subaru Outback fås fra 469.900 kroner, testbilen inklusive metallak og brunt nappa læder 574.800 kroner








Annonce
Annonce
Ugeavisen Vejle

Ugens foto: Eksport af oste fra DOFO

Annonce
Annonce
Ugeavisen Vejle

Irmas brevkasse: Konen drikker alt for meget

Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Vejle

Biblioteket anbefaler: En rigtig julehistorie for hele familien

Ugeavisen Vejle

Hed december med sexlegetøj og blid bondage: De er pivfrække i Vejle Ø

Ugeavisen Vejle

Hver tredje vejlenser har en i omgangskredsen: Det bør være en pligt at hjælpe, og man får det godt med sig selv

Ugeavisen Vejle

Ugens læserfoto: Og vinderen er...

Ugeavisen Vejle

Her er alle navnene: Rock i Byparken har programmet klar til 2022

Ugeavisen Vejle

Psykiater i Vejle: Dette er din superkraft - brug den, hvis du vil være glad og lykkelig

Ugeavisen Vejle

Skøjtebanens køleanlæg er kollapset: Kommunen lejer sig til is i Mariaparken

Ugeavisen Vejle

Islandsk trold mere levende end nogensinde: Hun tager børnene med på en rejse

Ugeavisen Vejle

Glem alt om luksusfælder: Slut med at unge skal gå konkurs

Ugeavisen Vejle

Bryggen i Vejle bliver elektrisk: Her får du alt at vide om elbiler

Ugeavisen Vejle

Vejles nye værtinde: Navnet er Victoria - og du må spørge hende om alt muligt

Ugeavisen Vejle

Lukket café skabte problemer bag lågen: Men så trådte Tortilla Flats til

Ugeavisen Vejle

Biblioteket anbefaler: Som at tage et bad i honning

Ugeavisen Vejle

Nu er sidste etape af rækkehuse åbnet for udlejning: Der er rift om boligerne trods kras kritik

Ugeavisen Vejle

Irmas brevkasse: Svigermor styrer hele familien

Ugeavisen Vejle

Mange er vilde med det: Den sjove og rå Dacia Duster er fortsat Old School

Ugeavisen Vejle

Her blev juletræerne hentet: Se video, da det tunge grej måtte i brug, og da kommunens mand røg til tops i juletræet

Ugeavisen Vejle

Ugens foto: Rostævne i Vejle Havn

Ugeavisen Vejle

Maden i mit liv: Ingen jul uden havregrynskugler

Ugeavisen Vejle

Vejlenser vinder 50.000 kroner: Simon er frankofil, og vil bruge pengene på mad og teknikker

Ugeavisen Vejle

Tyve stak af med milliondyr luksusbil: Nu udlover Kenneth en kæmpe dusør

Annonce