Annonce
Ugeavisen Vejle

Er du klar til elbil: Fem elbiler inden for rækkevidde

Tesla byggede ladestandere i motorvejskrydset Esbjerg/ København og Aalborg/Padborg. Det er også en af årsagerne til, at Tesla sælger mange biler. Foto: Torben Holst
Med de nyeste afgiftsændringer vil politikerne have os til at køre mere grønt. Men infrastrukturen er endnu ikke på plads.
Annonce

Motor: Første gang jeg kombinerede el med et køretøj, var forlængerledningen ikke lang nok.

Clever havde ellers lovet mig, at bilen kunne køre 260 kilometer på en opladning.

Men det holdt ikke, og min hustrus søster og dennes mand måtte servere både frokost og eftermiddagskaffe, fordi elbiler fra Renault skulle lades op med et mormorstik, altså 220 volt.

Der er heldigvis sket meget siden, og i dag tester jeg jævnligt elbiler - og så snart infrastrukturen er på plads, er jeg privat også klar til at køre mere grønt.

Jeg kommer her med et bud på fem elbiler, der allerede nu er - i hvert fald økonomisk - inden for rækkevidde.

1 En frisk bybil

Renault Zoe er et godt bud på en billig elbil. Der er tale om en frisk bybil for dem, der vil køre grønt.  Foto: Flemming Larsen

Det var ikke kun køreegenskaberne, der tiltalte mig, da jeg testede Renault Zoe Intens.

Der er tale om en bybil, der gør én i godt humør. Renault leverer elbilen i en række pangfarver. Fronten smiler til én på grund af placeringen af lygter og logo, og så faldt jeg især for opgraderingen af kabinen:  Blandt andet står touch skærmen, der er på 9,3 tommer, på højkant. Den er nem at betjene, og er også behagelig at se på. Gearknoppen sidder hvor den skal, nemlig i midterkonsollen mellem sæderne, og er i den rigtige størrelse, der gør betjeningen nem: Der skal blot et lille vip til mellem R, N, og D/B - og så er kabinen udstyret med flere typer ladestik til mobiltelefonen.

Investerer man de godt 257.000 kroner i modellen, skal man dog være indstillet på rækkevidden på 383 kilometer.

2 Kona electric SUV med god rækkevidde

Hyundai Kona Electric kan nu monteres med træk, og rækkevidden er øget. Foto: Hyundai

En anden model, der har overrasket mig positivt er Kona electric.

Med SUV'en får man en lydløs elbil med høj indstigning, der giver et godt overblik, og en lang udstyrsliste med blandt andet Apple CarPlay, Bluetooth, bakkamera, fartpilot, klimaanlæg, varme i forsæder, LED-kørelys, eCall, automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse, LED-baglygter og aktiv vognbaneassistent.

Kona electric har en rækkevidde på op til 449 km på en opladning, og prisen begynder her fra 189.995 kroner.

3 ID.3 er en rummelig elbil

ID.3 har en rækkevidde på mellem 330 og 534 kilometer, noget mindre i frostvejr, men alligevel. PR-foto

Mange bilister har for alvor taget elbilen ID.3 fra den tyske bilimportør VW til sig, og med en rækkevidde på mellem 330 og 534 kilometer i tre batteriudgaver henvender den sig til et bredt udsnit af os danskere.

Designmæssigt stikker ID.3 også af: Det er en bil, man lægger mærke til i bybilledet. Selv om den på mange måder er lige så konservativ som den Golf, jeg anmeldte for nylig her i avisen, og som jeg sammenlignede med klassens konservative pige, der gik lidt kedeligt klædt og som aldrig skejede ud, er der noget nyt og anderledes over den nye pige i klassen.

Bilen fås fra cirka 270.000 kroner.

4 Peugeot e208

Elbilen e208 fra Peugeot skal have ros for dens dynamiske udseende. Foto: Flemming Larsen

Jeg føler mig lidt som en racekører, når jeg sætter mig bag rattet i Peugeots elbiler. Modellen e-208 er en sporty bybil, man skal vælge som bil nummer to, eller hvis man er ligeglad med, at der ikke er plads til svigerforældrene på bagsædet, mens e-2008 mere er en rummelig familiebil.

Det, der tiltaler mig ved e-208 i Allure-udstyrsudgaven til godt 260.000 kroner, er netop udstyrsniveauet. Den er blandt andet udstyret med 16 tommer aluminiumsfælge, LED-kørelys og -baglygter, regn- og lyssensor og parkeringssensor bag. I kabinen er elbilen udstyret med Peugeots I-cockpit og nøglefri startknap. Til gengæld skal man have pungen op af lommen, hvis man vil have adaptiv fartpilot.

Kabinen med det lille rat, der er lavt placeret, så man har et fint overblik over det indrammede instrumentbord, er en detalje, der imponerer en bilnørd som mig. Placeringen af instrumentbord og infotainment-system er med til at give kabinen et yderst sportslig look.

5 Tesla Model 3 er min favorit

Tesla Model 3 er min favorit, og det selv om jeg også har testet Tesla S og Tesla X.  Foto: Torben Holst

Det kan godt være, jeg er blevet lidt minimalistisk på mine "gamle dage". For når det gælder elbiler er Tesla Model 3 fortsat min favorit. Det selv om jeg både har testet model S og model X.

Tesla lover ikke mere end de kan holde; det gælder især rækkevidden. Samtidig tiltalte det mig meget, at det ikke tager længere tid at lade bilen op, end det tager at nyde en burger sammen med familien ved en af Teslas mange ladestandere. Den amerikanske bilproducent har om nogen forstået at binde Nordjylland og Sjælland sammen, når det gælder opladning.

Infrastrukturen og rækkevidde bør alle i markedet derfor tage alvorligt.

En anden årsag til bilens popularitet er, at man rent faktisk kan få sin Model 3 leveret med det samme - ifølge Tesla - mens andre bilproducenter har ventetid.

Prisen her er fra cirka 375.000 kroner.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce