Annonce
Ugeavisen Vejle

Familiebil med sportslige detaljer

Kia Ceed hybrid plug-in er en sportslig familiebil, og med syv års fabriksgaranti er man godt kørende. Foto: Flemming Larsen
Kia Ceed med hybrid plug-in er en fornuftig familiebil med sportslige detaljer, men opladningstiden af elmotoren er for lang
Annonce

Motor: Det er uretfærdigt at skulle anmelde en Kia Ceed SW PHEV med 141 hestekræfter og et moment på 265, efter i ugen forinden at have testet en Renault Megane R.S. Trophy-R med en 1,8 liters turbo benzinmotor med 300 hestekræfter og et moment på 400.

Den ene er en fuldblods racerbil, den anden en almindelig familiebil.

Når det er sagt er Kia Ceed SW PHEV hybrid plug-in et godt bud på familiens næste bil, hvis det da ikke bliver en Kia Pro Ceed, der er en sportslig og rummelig bil med mere karisma end hybrid plug-in modellen.

Kia Ceed SW PREV

Motor: 1.6 GDI

Slagvolumen, ccm: 1580

Antal cylindre/ventiler: 4/16

Maks. ydelse hk/omdrejninger: 105/5700

Maks. drejningsmoment, Nm, omdrejninger: 147/4000

Gearkasse : DCT 6 trin.

Hybrid - elektrisk motor

Maks. ydelse hk/omdrejninger 60,5/1798-2500

Maks. drejningsmoment, Nm omdrejninger 1700/1798

Hybrid system - kombineret ydelse

Maks. ydelse hk/omdrejninger, 141/5700

Maks. drejningsmoment, Nm omdrejninger, 265

Acceleration: 0 til 100 km/t, 10,8 sekunder

Topfart: 195 km/t

CO2: 29 g/km

Annonce

Mange fordele og bil for pengene

Det, der tiltaler mig ved ugens testbil, er, at Kia blandt andet giver syv års fabriksgaranti på sine biler. Det betyder i mit tilfælde, at der fortsat er garanti på bilen på salgstidspunktet. Derudover synes jeg, at man får meget bil for pengene, hvis man vælger en Kia.

Ceed hybrid plug-in er ingen undtagelse. Modellen er kun kommet i en enkelt udstyrsvariant, og her synes jeg, man får meget bil for prisen på 269.999 kroner, nemlig når man tager plads bag rattet.

Brugen af sølvfarvede og sorte og blanke plastpaneler i kabinen, får bilens interiør til at virke luksuriøs, ligesom bilens sæder også har fået et kvalitetsløft.

Modellen oser af lækre materialer og udstyr, bilen er blandt andet udstyret med 16 tommer alufælge, LED kørelys, LED for -og baglygter, el-foldbare sidespejle med varme, automatisk nedblændeligt bakspejl, bakkamera, dobbelt bagagerumsbund, adaptiv fartpilot, parkeringssensor bag, regnsensor, 4,2 tommer instrumentering, 8 tommer touchskærm, bluetooth, DAB+, automatisk nødbremse med fodgængerregistrering, elektronisk P-bremse og udvidet vejbaneassistent, og i kabinen finder man varme i forsæder og i rattet, 2-zoners klimaanlæg med anti-dug, læderrat og lædergearknop og mørktonede ruder.

Annonce

Positiv hybrid-teknik

Den nye KIA XCeed hybrid plug-in er et overbevisende alternativ til konventionelle benzin- og dieselmodeller. Den nye drivlinje kombinerer en litium-polymer-batteripakke på 8,9 kW, en elmotor på 44,5 kW og en 4-cylindret GDI-motor, en benzinmotor med direkte indsprøjtning.

Den samlede ydelse for drivlinjen er 141 hk og et drejningsmoment på 265 Nm, hvilket gør den i stand til at accelerere fra 0- 100 på 11 sekunder.

Det gør som nævnt ikke bilen til en racerbil, tværtimod. Til gengæld er bilens elmotor med til at give modellen en god brændstoføkonomi. Men... for her er der et alvorligt men, det tager alt for lang tid at oplade de 58 kilometer.

Ifølge Kia, cirka to timer. Men da jeg satte den til opladning på avisen, stod der syv timer i displayet. Helt så lang tid tog det dog ikke, men de fem timer det tog, dur simpelthen ikke.

Bagenden af bilen er også elegant. Kia er inden for de seneste år blevet gode til at fremstille biler. Foto: Flemming Larsen
Annonce

Nær den perfekte familiebil

Alligevel er Ceed hybrid plug-in nær den perfekte familiebil.

Med omkring 50 kilometer på ren el dækker det flestes behov i hverdagen, hvis man har mulighed for at oplade bilen derhjemme og på ens arbejdsplads.

Køreegenskaber er perfekte, det samme er rummeligheden. Batteriet tager en smule af pladsen. Men det er begrænset og ikke noget, der mærkes i hverdagen. Pakkes bilen rigtig, kan en familie bestående af to voksne og to børn fint på på ferie.

Så leder man efter en rummelig stationcar med syv års garanti og køre på ren el, i hvert fald i hverdagen, så fortjener Kia Ceed SW PHEV hybrid plug-in en prøvetur.

Brugen af sølvfarvede og sorte og blanke plastpaneler i kabinen, får bilens interiør til at virke luksuriøs, ligesom bilens sæder også har fået et kvalitetsløft. Foto: Flemming Larsen
Selv om batteriet tager lidt af pladsen, er der fint plads til bagagen til en familie bestående af to vokse og to børn til ferieturen. Foto: Flemming Larsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce