Annonce
Ugeavisen Vejle

Fart over Ghostbusters: Firehjulstrækker med Old School teknik

Den tydeligt markerede kølergrill, lyssignaturen og designet gør, at modellen er blevet frækkere at kigge på. Foto: Flemming Larsen
Dacia Duster minder mig om en wannabe: Lidt på afstand ligner modellen med firehjulstræk en eksklusiv SUV, men følelsen forsvinder, når man tager plads bag rattet.
Annonce

Motor: SUV er for længst blevet et modebegreb i bilbranchen.

Derfor minder bilmærket Dacia Duster mig lidt om en wannabe:  På afstanden ligner modellen nemlig en eksklusiv SUV, men følelsen forsvinder en smule, når man tager bag rattet. Både infotainment-systemet og knapperne til de forskellige funktioner er old school.

Selv om sæderne er af en ordentlig kvalitet, er der meget old school over kabinen. Foto: Flemming Larsen

Alligevel går det an at kalde ugens testbil, Dacia Duster Prestige Blue dCi 115 S&S 4WD, for en SUV. Det er nemlig fortrinsvis brændstofforbruget, der beregnes afgifter ud fra, og derfor er de ægte SUV’er ikke blevet billigere. Og det er vigtigt for bilejerne at vide.

Når Duster også er en ægte SUV, skyldes det også højden på 2,10 meter og frihøjden på 21 centimeter: Man sidder højt og overblikket er fint.

Og med 30 graders tilkørselsvinkel og en frakørselsvinkel på 33/34 grader har den alle de 4x4-egenskaber som en rigtig terrænbil skal have.

Annonce

Glad i låget

Samtidig glædede jeg mig ekstra meget til at teste Dacia Duster. Dels, fordi jeg synes man får meget bil for pengene, og dels, fordi smarte reklamefolk i en video for modellen benyttede kæmpehittene "Ghostbusters"  og "Another One Bites the Dust" til at markedsføre  firehjulstrækkeren.

Dacia Duster Prestige Blue dCi 115 S&S 4WD

Motor: 1,5 liters turbo, diesel

Ydelse: 115 hestekræfter ved 3750 omdr./min

Moment: 260 Nm ved 2000 omdr./min

Gearkasse: 6 trins manuel gearkasse

Topfart: 175 km/t

Acceleration: 0 til 100 km/t på 10,2 sekunder

Brændstofforbrug: 17,7 km/l ved blandet kørsel

CO2: 147 g/km

Pris: Fra 179.990 kroner, pris på testbilen 258.890 kroner

Det er elles sjældent, jeg lader mig imponere af smarte reklamer. Men "Ghostbusters" og "Another One Bites the Dust"-melodierne gør mig glad i låget, fordi det minder mig om min ungdom. Og fordi bilen i reklamefilmen er orange.

Det er godt tænkt.

Der er rigtig meget SUV over bilen, og den er da også udstyret med firehjulstræk. Foto: Flemming Larsen

Og så skal bilimportøren også have ros for opgraderingen af designet: Linjerne står skarpere end tidligere, i hvert fald udvendigt. Den tydeligt markerede kølergrill, lyssignaturen og designet gør, at modellen er blevet frækkere at kigge på.

Annonce

Lidt for old school

Men i kabinen er vi så tilbage i min ungdom.

For selv om bilen udvendigt er udstyret med 17 tommer aluminiumsfælge, tågeforlygter og sidespejle med varme, er det ikke nok.

Indvendigt er den billige plastik og infotainment-systemet med til at få kabinen til at dufte lidt for old school-agtigt. Og det stopper desværre ikke her: Skiftet mellem fartbegrænser og fartholder foregår manuelt med en knap i midterkonsollen. Her er man dog i det mindste så ærlig, at man kalder tingene for det, som det er: Fartholder og fartbegrænser, som dog ikke fungerer, i hvert fald ikke ned ad Vejles stejle bakker ind mod byen.

Annonce

Meget offroad for pengene

Når jeg alligevel er forelsket i Dacia Duster, hænger det som nævnt sammen med, at man får meget for pengene.

Jeg testede modellen med firehjulstræk, endda hvor man kan aktivere et differentialespær. Og udstyret inkluderer også det såkaldte "Hill Descent Control Drivline"-styresystem, som fastholder bilens hastighed ved stejle nedkørsler, uden at man behøver gøre andet end at styre bilen.

Der er masser af mulighed for at få al bagagen med, det selv om man er en pladskrævende familie. Foto: Flemming Larsen

Og når man, ligesom i Ghostbusters- og Another One Bites the Dust-reklamerne, udfordrer modellen, minder den meget om en regulær offroader. Køreegenskaberne er gode, selv om jeg i ny og næ savnede reduktionsgearet under prøvekørslen.

Motorvarianten på ugens testbil er en 115 hestekræfters 1,5 liters turbo, dieselmotor med et moment på 260 Nm. Det betyder, at modellen kræver hurtige gearskift ved både bykørsel, kørsel ad snoede landeveje og kørsel på motorvej, i hvert fald når modellen udfordres.

Men når det er sagt, får man som nævnt meget for pengene.

Så nu er det op til bilimportøren at få opdateret bilen, ikke mindst i kabinen og udstyrsmæssigt.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce