Annonce
Ugeavisen Vejle

Ford Kuga hybrid plug-in i biltest: Et godt bud på en bil til den pladskrævende familie

Ford har fået ros for sin hybrid plug-in, både som familiebil og fra bilnørder. Foto: Flemming Larsen
Ford Kuga hybrid plug-in er en rummelig familiebil, men hvor langt kører den på literen, når strømmen er brugt ?
Annonce

Motor: Jeg kan lige så godt vænne mig til det: Min næste bil bliver mere støjsvag, end min fire år gamle dieselbil, det bliver nemlig en hybrid, en hybrid plug-in eller en elbil. Valget er endnu ikke taget.

Et godt bud til den pladskrævende familie kunne eksempelvis  være en Ford Kuga hybrid plug-in, der ifølge bilimportøren med sine 69,3 decibel er mere støjsvag end nogensinde. Og kører man på ren strøm, udgør støjniveauet  i kabinen bare 52 decibel.

Annonce

Rummelig kabine

Det man bliver mest overrasket over, når man tager plads i testbilen, er pladsen. Både for- og bagsædepassagerer mangler ikke lofthøjde eller plads til knæene.

Ford Kuga er en rummelig familiebil med masser af udstyr og komfort. Foto: Flemming Larsen

Og det er ikke kun bilens ratjonglør og hans forsædepassager, der har en  god siddekomfort, det samme har bagsædepassagererne. Bagsæderne er således justerbare, både når det gælder sæde og ryglæn.

Samtidig er det værd at bemærke, selv om man som i mit tilfælde bor sammen med to pladskrævende piger, at der er god plads til bagage til "kør-selv"-ferien. Bagagerummet er på ikke mindre end 581 liter.

Annonce

Højt udstyrsniveau

Samtidig er udstyrsniveauet højt i Kuga hybrid plug-in. Allerede i Trend-udgaven er der masser af udstyr. Jeg kunne dog godt tænke mig, at fartpiloten var adaptiv og nødbremsen var mere avanceret, det savner man i de forskellige varianter. Men selv om Fords udstyrspakker er billigere end konkurrenternes, skal man betale ekstra for dette.

Motor: 2,5-liters, 4 cylindret benzinmotor + elmotor

Ydelse: 225 hk

Moment: Forbrændingsmotoren 200 Nm, el-motoren 230 Nm

Transmission: CVT-gear og forhjulstræk

Batteristørrelse: 14,4 kWh

Elektrisk rækkevidde: 56 km

0-100 km/t.: 9,2 sekunder

Topfart: 200 km/t.

Forbrug: 37,5  km/l (WLTP)

Mål (L/H/B): 461/168/188 cm

Køreklar vægt: 1.844 kg

Pris: Fra 280.000 kr, afhængig af udstyrsmodel.

Tilbage bag rattet føler man sig godt tilpas sammen med Kuga-modellen. Bilen har, trods dens størrelse, en hurtig accelerationsevne, og så er den som nævnt støjsvag, det til trods for dens 2,5 liters kraftige benzinmotor og CVT-gearkasse.

Bagklappen i Ford Kuga er dejlig stor, hvilket er godt, når bilen skal pakkes til "kør-selv-ferien".  Foto: Flemming Larsen

Dog skal man være opmærksom på, at der er tale om en familiebil. Ikke noget med en stram undervogn, hvilket går en smule ud over vejgrebet. Bilen reagerer derfor ikke helt så prompte som man kunne ønske sig.

Annonce

Under motorhjelmen

Den største nyhed i modellen, som har lagt sig ud rent størrelsesmæssigt, selv om bilen er blevet 90 kilo lettere, er under motorhjelmen: Kombinationen af en 2,5 liters benzinmotor, der får hjælp af en elmotor. Og som giver en samlet ydelse på 225 hestekræfter.

Forbrændingsmotoren yder 152 hestekræfter, elmotoren 130 hestekræfter. Man må dog ikke bare lægge tallene sammen, da bilen ikke kan benytte sig af begge motors fulde kraft samtidig, så altså 225 hestekræfter.

Jeg testede Kuga hybrid plug-in mens man ikke måtte oplade batteriet, fordi der var risiko for at der kunne gå ild i batteriet. Og derfor var brændstoføkonomien ikke helt så god som de 37,5 km/l som bilimportøren oplyser i specifikationerne.

Ifølge Ford kører Kugaen 15,4  km/l, hvis man kun har bezinmotoren til sin rådighed, altså når man eksempelvis kører fra Vejle til København eller Hirtshals. Her ramte jeg kun mellem 12,5 og 14 km/l. ...Men så blev der også kørt bil.

Prismæssigt er Kuga hybrid plug-in også for alvor blevet en konkurrent til blandt andet  Peugeot 3008, Toyota RAV 4, Skoda Karoq og især Mitsubishi Outlander. Testbilens fire varianter, fås således fra 270.000 kroner til 320.000 kroner.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Ugeavisen Vejle

Efterårsbio i Byens Hus

Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Vejle

Dråben, der stadig fylder

Annonce