Annonce
Ugeavisen Vejle

Biltest: Golf er en klassisk men lidt konservativ bil

Testbilen var med benzinmotor, 130 hestekræfter og manuel gearkasse. Foto: Flemming Larsen
Når man sætter sig ind i en golf, er man sikker på god kørekomfort og et klassisk design. Modellen er dog også lidt for konservativ efter min smag.
Annonce

Motor: Når man siden begyndelsen af 70'erne har produceret godt 40 millioner biler, må man have ramt noget rigtig, og det må Volkswagen siges af have gjort med Golf, der, som den eneste bil, har sin egen klasse.

Og så kan jeg godt lide, at modellen ikke alene får topkarakter, fem stjerner, i Euro NCP-crashtesten, men også en meget fin totalbedømmelse.

Det klassiske, men lidt konservative look er med til at kendetegne nyeste udgave af Golf. Foto: Flemming Larsen

Selv om jeg som tidligere nævnt godt kan lide at køre bil, og gerne slår udstyr som for eksempel bilens vognbaneassistent sammen med en række andre hjælpemidler fra, noterer jeg mig, at den automatisk nødbremse, der også registrerer cyklister og fodgængere, når at bremse bilen helt ned i alle test-scenarier.

Annonce

Klassisk design

Selv om Golf-klasse har haft otte generationer til at ændre udseende, er der her ikke sket meget. Selv om modellen er blevet lidt mere skarpskåren, er designet stort set det samme som tidligere. Det minder mig om klassens lidt konservative pige, der altid gik lidt kedelig klædt og som sjældent skejede ud.

Med digitale instrumenter over alt i kabinen har Volkswagen taget et stort skridt ind i fremtiden. Foto: Flemming Larsen

Kabinen skal Golf-klassen til gengæld have stor ros for. Her er der tale om en større revolution, blandt andet med digitale instrumenter , det betyder, at alle traditionelle funktionsknapper er væk. Det spiller, selv om jeg lige skulle vænne mig til at skrue op og ned for radioen, men med lidt fingerspitzengefühl gik det efter et par timer i selskab med modellen

Det samme er tilfældet, når der skal skrues op og ned for varmen.

Med sine 381 liters bagagerum opfylde modelle de flestes krav. Foto: Flemming Larsen

Til gengæld står den 10 tommer informationsskærm, sammen med bilens andre skærme, knivskarpt i den nye generation. Når vi taler om designet, skal Volkswagen også have ros for at have smidt den lille plexiplade, hvor man tidligere skulle aflæse bilens head up display-oplysninger på, ud ad sideruden. Nu står oplysningerne i frontruden, det er dét rigtige.

Annonce

Masser af komfort - flere motorer

Samtidig oser Golf 8 af komfort. Det gælder både med hensyn til sidekomfort og plads til knæene. Og det gælder også hvis frisuren er sat med voks, når man en sjældent gang er bagsædepassager.

Golf 1,5 TSI Evo 130

Motor: 1,5 liter - 4 cyl. /1498 ccm

Effekt: 131 HK (96 kw)

Topfart: 214 km/t.

Brændstofforbrug: 23,4 km/l.

Acceleration: 0 til 100 km/t 9,2 skunder

Moment: 200 Nm/1400-4000 omdr.

CO2: 121 g/km.

Bagagerum: 381 liter

Køreklar vægt: 1315 kilo

Mål L/B/H: 4396, 1789, 1491

Pris: 278.997 kroner, testbilen cirka 300.000 kroner

Motormæssigt har Volkswagen også formået at forbedre sig, nemlig efter den tyske bilimportører kører fremtiden  møde med de nye 1,5 liters TSI EVO-benzinmotorer, 130 og 150 hestekræfters motorer.

Testbilen er udstyret med 130 hestekræfter, det giver en mere sparsommelig brændstoføkonomi, ligesom bundtrækket i modellen også er bedre end tidligere. Jeg oplevede et afbalanceret styretøj, et godt vejgreb. Og med en affjedring, der er så komfortabel, at man ikke mærker de værste ujævnheder.

Det skyldes den multijusterbare MQB-platform, som vi kender fra blandt andet Skoda Superb, VW Arteon, Seat Tarraco og Audi A3.

Og når modellen ser sit snit til det, nøjes hun med at køre på to af de fire cylindre, hvilket betød, jeg kørte over over 20 km/l. Det selv om der blev skiftet gear i et rask tempo og blev kørt frisk til.

Størrelsen på bagagerummet, 380 liter, er ikke den største, jeg har oplevet. Men Volkswagen har formået at indrette pladsen og med en hård bundplade, der kan placeres i flere niveauer. Under gulvet er der også et  rum, der er meget praktisk i hverdagen.

Så den tyske, konservative model vinder på sin kabine, med god plads til i hvert fald fire voksne, og sin overbevisende benzinøkonomi.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce