Motor: Jeg har nævnt det før: Jeg kan godt lide høje biler, SUV'er, alene af den grund, at det giver overblik. Samtidig kan jeg godt lide rummelige biler - og ikke mindst luksus.
Derfor kommer jeg heller ikke til at gå på kompromis, når min Volkswagen Golf Variant skal skiftes ud - og dieselmotoren formentlig bliver skiftet ud med en stor batteripakke. Jeg hører nemlig til dem, der køber bil med hjertet og ikke med pengepungen.
Derfor havde jeg det også godt i ugens testbil, BMWs iX xDrive 40.
Selv om BMW i mine øjne er et konservativt bilmærke, har jeg det godt i bilmærkets selskab. For der er ikke gået på kompromis med noget som helst. Hverken når det gælder designet udvendigt - det er selvfølgelig et spørgsmål, om man kan lide de meget markante pyntelister - eller indvendigt
BMW iX xDrive 40
Motor: (for/bag)190 kW / 200 kW
Samlet ydelse 326 hk
Max. Moment: 630Nm
Batterikapacitet: 76,6 kWh
Rækkevidde: 425 km (WLTP)
Ladehastighed: 0 til 100 procent, 8 timer ved 11kW (16 A, 380 V, 3-fase AC)
Ladehastighed: 10 til 80 procent, 31 minutter ved 150 kW
Tophastighed: 200 km/t (elektronisk begrænset)
Acceleration: 0 til 100 km/t., 6,1sek.
Køreklar vægt: 2.440kg
Totalvægt: 3.010kg
Anhængervægt m/u bremser: 2.500/750 kg
Bagagerum: 500 til 1.750 liter
Pris: BMW iX fårs fra 699.000 kroner, testbilen kostede 927.121 kroner
Luksuriøs kabine
Kabinen i BMWs iX xDrive 40 er også et kapitel for sig: Det er som når man som barn, fik lov til at komme ind i den fine stue.
Den tyske bilimportør har arbejdet med at støjdæmpe kabinen i alle deres modeller, så de lange ture kommer til at foregå med stor komfort, og her er der ikke noget at komme efter. Det burde der selvfølgelig heller ikke være, når det er en elbil, man tester, men selv støjen fra dækkene og vinden hører man næsten ikke.
I kabinen er der da heller ikke gået på kompromis med valg af materialer og kvalitet, overhovedet, men det må der selvfølgelig heller ikke være i en bil til knap en million kroner.
Høj sikkerhed
Sikkerhedsmæssigt er vognen også i top. Det tager lidt tid, hvis man skal sætte sig ordentligt ind i bilens infotainment-system. Kvalitet af skærm og funktioner er i orden, det selv om ting også kan fungere for godt: Bilens adaptive fartpilot har en tendens til at reagere på bløde trafikanter på cykelstien og svingede medbilister, jeg oplevede flere gange, at bilen bremsede ned, selv om der ikke var noget foran mig.
Det irriterede mig en smule.
Til gengæld er der ikke noget at komme efter udstyrsmæssigt: Alt efter temperament kan man vælge at slå noget af det fra. Selv slår jeg gerne vognbaneassistenten fra, når jeg tester biler, da det irriterer mig, at jeg ikke kan få lov til at foretage et rapt vognbaneskift uden at skulle huske at bruge bliklyset.
Lidt for bling-bling
Skærmen kan føles langt væk, hvis man ikke er lige så høj og med lige så lange arme, som avisens motorredaktør. Men så kan det hele heldigvis betjenes med enkelte tryk eller via en drejeknap af krystalglas, der er monteret på et lille træpanel.
Panelet, der er monteret på det svævende midterkonsol mellem fører- og passagersædet, var en anden af de få ting, der irriterede mig i løbet af testugen. Det, der skulle give en fornemmelsen af luksus og ekstravagance, fungerede ikke for mig, blandt andet fordi det besværliggjorde en så simpelt ting som at placerer vandflaskerne til køreturen i holderne. BMW skal have ros for at have placeret knapperne til indstillingen af sæderne i døren, men materialevalget, "krystaller", vil jeg gerne have undværet.
Køreegenskaber og rækkevidde
Men hvordan kører BMW iX xDrive 40?
BMW har valgt luftaffjedring som standard i iX-modellerne, og det er selvfølgelig med til at gøre køreegenskaberne endnu bedre. For jeg bliver her nødt til at indrømme, at der ikke er meget at sætte en finger på. Vejgrebet er godt, både når man udfordrer bilen ad snoede landeveje i Vejle-området, eller når man accelererer på de lidt længere ture på motorvejen.
Til gengæld skuffer rækkevidden: Jeg var her blevet lovet en rækkevidde på 425, men måtte konstatere, at det koster over 100 kilometer, hvis man kører BMWs elbil som sådan en model skal køres.