Annonce
Ugeavisen Vejle

Her skal du ikke hæve stemmen

Ifølge David Waltoft har Lido Caféen udelukkende positiv erfaring med det nye tilkaldesystem. Foto: Lars Saugbjerg
Tjener! Nej, det er ikke nødvendigt at råbe op, når du er på cafebesøg på Søndertorv i Vejle. Et særligt system gør livet lettere for kunder og personale.
Annonce

Vejle: Hvordan tilkalder man en tjener til sit bord, når man er på café? Det ligger fast, at det er "no-go" at knipse med fingrene for at få tjenerens opmærksomhed. Og det er i hvert fald også ilde set, hvis man rejser sig og skriger tjener ud i lokalet.

Hos Lido Caféen i Vejle behøver man slet ikke tænke over de grundlæggende regler for etikette i en restaurant, for her er der - så at sige - andre boller på suppen. Med et særligt tilkaldesystem placeret ved hvert bord, kan gæsterne hidkalde tjeneren - endda uden, at andre gæster bider mærke i din adfærd. At tilkalde en tjener kræver blot et tryk på en knap.

- Vi har haft systemet i tre måneder, og efterhånden er det kørt godt ind. Erfaringerne er meget positive, fortæller David Waltoft, bestyrer i Lido Caféen.

Sådan ser systemet ud. Tryk for bestilling eller betaling. Foto: Lars Saugbjerg
Annonce

Bio-rykind

Når du er klar til at bestille eller betale, trykker du på en knap. Du kan også bruge systemet undervejs, hvis du for eksempel har brug for ekstra drikkelse eller flere snacks.

- Når en kunde trykker på knappen, summer uret på vores håndled. Vi kan straks se, hvilket bord, der er tale om - og om det handler om bestilling eller betaling. Systemet har også forbindelse til køkkenet, så kokken kan fortælle tjenerne, hvornår maden er klar til servering, siger David Waltoft.

Nogle vil måske påstå, at systemet er overflødigt, hvis ellers tjeneren er opmærksom. Men indretningen i Lido Caféen gør, at lokalet kan være svært at overskue. Og tilknytningen til biografen har også stor betydning.

- Vi kan ofte få meget travlt, lige pludseligt. Når der kommer et stort rykind i forbindelse med en film, er det vigtigt, at personalet kan håndtere situationen, og her hjælper systemet os meget, forklarer bestyreren.

På grund af "bio-rykind" kan det være svært at vurdere, hvornår caféen får mest travlt.

- Skulle det ske, at vi er for få tjenere i forhold til antallet af gæster, hjælper tilkaldesystemet os med at bevare overblikket - uden at kunderne bemærker travlheden.

Annonce

Mersalg

Ifølge David Waltoft har kundernes tilbagemeldinger været positive.

- Alle taler varmt om tiltaget, og det betyder meget for os. Vi har jo netop installeret systemet for at give gæsterne en endnu bedre oplevelse.

Få gange har Lido Caféen oplevet, at børn har "leget" med knapperne, men det tager personalet med et smil.

- Alt i alt må jeg konstatere, at tilkaldesystemet giver os mere ro på, og samtidig kan det faktisk være med til at skabe mersalg - fordi det er så let at bestille. Blot tryk på knappen, så kommer tjeneren.

Når du trykker på knappen uret. Tjeneren kan straks se, hvilket bord, der ønsker opmærksomhed. Foto: Lars Saugbjerg
Annonce
Annonce
Ugeavisen Vejle

Nøgne værker i Havnegade

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Vejle

Jacob Bank bliver professionel

Ugeavisen Vejle

Tag på snapse-urtetur på heden

Annonce