Annonce
Ugeavisen Vejle

Hun fylder meget, men på den gode måde: Skoda Enyaq Sportline 80 er en rummelig familiebil

Skoda Enyaq Sportline 80 fylder meget i gadebilledet, men på den gode måde. Der er nemlig tale om rummelig familiebil. Foto: Flemming Larsen
Vælger man Skoda Enyaq i Sportline-modellen med den store udstyrspakke, kommer prisen op i superliga-klassen sammen med Volvo og Audi.

Motor: Hver gang jeg har testet en elbil af de bedre, får det mig til at overveje, om det er nu, at min gamle Golf Variant diesel skal skiftes ud med en elbil.

Sådan havde jeg det efter en uge i selskab med Skoda Enyaq Sportline 80 med 204 hestekræfter og en tophastighed på 160 kilometer - det selv om accelerationsevnen fra 0 til 100 kilometer i timen kun er på 8,6 sekunder.

Der er nemlig tale om en rummelig familiebil, hvor der er god plads til både føreren og de øvrige passagerer - selv pladsen på bagsædet er forbavsende god. Modellen er bygget på samme platform som volkswagens ID.4, og også udstyrsmæssigt går mange af tingene fra VW igen i  i kabinen.

Annonce

Så havde det ikke været for fruen, ville jeg køre med en Skoda i stedet for en ID.4. Hun vil ikke forstå, at Skoda ikke længere har et dårligt ry.

At sætte sig ind i kabinen i Enyaq er næsten som at sætte sig ind i ID.4. Udstyret er stort set identisk. Foto: Flemming Larsen

Udstyrspakken koster

Prisen tiltaler mig også, den begynder lige nøjagtig under 300.000 kroner, nemlig 299.995 kroner. Og her minder Skoda desværre meget om VW - skal det være lidt sjovere at køre bil i hverdagen, stiger prisen gevaldigt.

Testbilen steg nemlig til cirka 480.000  kroner med ekstraudstyr som panorama-soltag, infotainment plus, der består af  både navigation, head-up-display, adaptiv fartpilot fra 0 km/t, som er en ikke uvæsentlig detalje, og ikke mindst trådløs opladning og CarPlay.

Sagt med andre ord: Der er ikke meget at komme efter, og så var den knaldrøde bil sammen med dens bløde, feminine former med til at skabe masser af opmærksomhed i testugen.

Skoda Enyaq Sportline 80

Ydelse: 204 hk / 150 kW

Topfart: 160 km/t

Acceleration: 0 til 100 km/t, 8,6 sek

Moment: 310 Nm

CO2 udledning: 0 g/km.

Rækkevidde: 517 km

 Batterikapacitet: 77 kWh

Forbrug: 174 Wh/km

Ladeeffekt: (AC/DC) 11 kW / 125 kW

Anhængervægt: 1000 kg

Akselafstand: 278 cm

Køreklar vægt: 2149 kilo

Halvårlig grøn ejerafgift: 330 kroner

Annonce

Overgår sin fætter

Som nævnt er det især i kabinen, at modellen, kusinen Enyaq, accelererer i forhold til sin fætter ID.4: Jeg er, som årene er gået, blevet lidt mere mild og rummelig, og har således accepteret, at der står Skoda på bilen.

Det virker som om alt er større på Skoda Enyaq Sportline, og selv om hun fylder lidt meget i gadebilledet af en SUV, er det på den gode måde. For bagagerummet er større, 580 liter, og i kabinen er der på bagsædet fint plads til tre, blandt andet, fordi bilens bunden er flad.

Der er heller ikke noget at komme efter, når det gælder sikkerhedsudstyret - og noget, der her glædede den gamle VW Golf Variant-ejer, er, at fartpiloten er rykket fra knapperne på rattet ud i en ekstra arm. Vælger man at investere lidt ekstra i udstyr, er det nemlig lige før der ikke er plads på rattet. Og nej, jeg gider ikke sidde at lede efter funktionerne ved at bladre på infotainment skærmen, jeg vil hellere køre bil.

Skoda Enyaq er en model med flotte former. Foto: Flemming Larsen
Annonce

Gode køreegenskaber

Selvom Skoda Enyaq Sportline 80 er en stor bil, er køreegenskaberne gode, og de i alt 204 hestekræfter og drejningsmomentet på 310 Nm, passer godt til bilens størrelse.

Baghjulstrækket, som de fleste elbiler er udstyret med, betyder, at forhjulene kan dreje skarpt: Trepunktsvendingen på den stille villavej i Vejle lykkedes i første hug.

Men, for der er kun et enkelt, lille minus: Hvor ville det dog være dejligt, hvis bilimportørerne var lidt mere ærlige, når det gælder rækkevidden.

Således holder rækkevidden på de 517 kilometer ikke på en dejlig forårsdag: Med blandet bykørsel og motorvejskørsel blev det til 420 kilometer, hvilket jeg fint kan leve med, hvis jeg bare fik det at vide.

Ligesom jeg godt kan leve med, at der står Skoda i stedet for VW på bilen...

Udover at kabinen er rummelig, er der også god plads, 580 liter, når den pladskrævende børnefamilie skal på sommerferie. Foto: Flemming Larsen
Annonce
Ugeavisen Vejle

Kendte erhvervsfolk har holdt på hemmelighed i flere måneder: Nu afslører de planerne om at give Vejle et varigt Tour de France-minde

Annonce
Ugeavisen Vejle

Fie har en dyster side i sig: Hendes krop har netop fået den 12. fortælling om det "mørke" i livet - 'Men jeg er stadig en smilende og mild kvinde'

Annonce
Ugeavisen Vejle

Se kortet over Vejles bedste strande: Her kan du bade i rent badevand

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
VEJLE

Vejlensere har strikket over 10.000 gule lapper: Sådan skal de nu syes sammen til en gigantisk Tour de France-førertrøje

Ugeavisen Vejle

De græssende dyr hjælper naturen på vej

Ugeavisen Vejle

Biblioteket anbefaler: Videnskab i børnehøjde

Ugeavisen Vejle

De har mere end 25 års erfaring med skønhed: Tager også mændene under kærlig behandling

Ugeavisen Vejle

Færre unge søger mod de gymnasiale uddannelser i Vejle: På ét gymnasium er rektor dog 'lettet og meget tilfreds'

Ugeavisen Vejle

En billig by- og pendlerbil: Hyundai Bayon er et frisk pust i gadebilledet

Ugeavisen Vejle

Ugens læserfoto: Vi maler byen gul

Ugeavisen Vejle

Vejle-restaurant i midtbyen er lukket: 'Jeg lavede danske mad, som mor ville have serveret den, men det var ikke nok'

Ugeavisen Vejle

Charlotte sagde sit job op og brød med kæresten: 'Nu gider jeg simpelthen ikke mere'

Ugeavisen Vejle

Ugens foto: Forårsstemning på Nørretorv

Annonce