Annonce
Ugeavisen Vejle

Hurtig model med masser af sportslige detaljer: Hyundai har skabt en sjov bil

Hyundai i20 N er alt andet end en bybil, det fortæller accelerationsevnen på fra 0 til 100 km/t på 6,2 sekunder lidt om. Foto: Flemming Larsen
Der er fart over feltet, når man sætter sig i modellen i20 N. Det er endnu engang lykkedes Hyundai at skabe en sjov bil med mange hestekræfter og en hurtig accelerationsevne.

Motor: Der vil komme til at gå lang tid, inden jeg glemmer det brede smil fra føreren i vognbanen ved siden af os på Fredericiavej i Vejle: Han sad bag rattet i en Hyundai i30 N, da vi blæste forbi ham i en Hyundai i20 N, altså lillesøsteren.

Sammen med smilet fik vi tommelfingeren.

Jeg tror, smilet var så bredt, fordi det var fotografen, der kørte. Han er godt 10 år ældre end avisens motorredaktør. Og ville derfor ikke på noget tidspunkt være nogen konkurrent - i hvert fald ikke hvis modellerne ikke er dem på fire hjul, men på to ben.

Annonce

Vild acceleration

Selv om det højst sandsynlig også gælder mig, ser jeg tilbage på testugen i selskab med den nye Hyundai i20 N, der er drevet af en 1.6-liters turboladet GDi-motor med en 6-trins manuel gearkasse, med et smil.

Tophastigheden er 230 km/t, hvilket må siges at være vildt i en model, som ikke vejer meget, og hvis motor leverer et drejningsmoment på på 275 Nm.

Accelerationsevnen er endda også vild, nemlig fra 0-100 km/t på blot 6,2 sekunder.

Når man sætter sig bag rattet bliver man glad. Man kan, næsten, selv designe bilens køreoplevelse. PR-foto

Hyundai i20 N

Motor: 1,6-liter (1598 ccm), 4 cyl., benzin

Ydelse: 204 hestekræfter (150 kw), forhjulstræk

Max. Moment: 275 Nm

C02-udslip: 158 g/km

Acceleration:  0 til 100 km/t, 6,7 sek.

Tophastighed: 230 km/t

Forbrug: 17,3 km/l ved blandet kørsel

Bagagerum: 351 liter

Køreklar vægt: 1265

Pris på Hyundai i20 N: fra 289.995 kr.

Annonce

Rendyrket køreglæde

Som bilnørd kan jeg godt lide, at jeg engang imellem får lov til at køre i biler med manuel gearkasse, det er med til at holde en skarp, og det er nødvendigt, når man udfordrer så hurtig en model.

Allerede fra 1.500 omdrejninger er der godt med bundtræk og et højt, raspende lydspor. Senere sætter turboen og de 204 hestekræfter ind og stopper først ved 230 km/t.

Dertil kom det dog lagt fra, men har man styr på timingen i forbindelse med gearskiftene, tager i20 N dig med i himlen, det føles i hvert fald som om man letter, når man skruer skruer op for accelerationen.

Samtidig oplever man også et godt vejgreb; den lille "ny" fra Hyundai styrer nærmest klinisk præcist, og grebet i forhjulene er fænomenalt. Dog udfordrede fotografen og jeg den så meget, at bilen slog et slag med bagenden i en af de rundkørsler, vi forcerede.

Måske netop derfor er N'et opkaldt efter Hyundais eget testanlæg Namyang og den berømte tyske racerbane Nürburgring.

Annonce

Mange muligheder

Ingen tvivl om, at Hyundai kommer til at give såvel Ford som VW kamp til stregen: Den koreanske model, i20 N, er i hvert fald en værdig konkurrent til Polo GTI og Ford ST.

Ifølge Hyundai kan stort set alt indstilles, akkurat som når bilimportørens eget tema går og skruer på bilerne i forbindelse med de mange test på Namyang: Der kan skrues op og ned, alt afhængig af, hvilket humør man er i, når man sætter sig bag rattet.

Det gælder alt fra styretøj over motorlyd til ESC-systemet, som modvirker biler i at skride ud på en glat vej eller ved opbremsning, hvor bilens hjul befinder sig på forskelligt underlag. Og efter jeg først havde vippet til den ene af de små blå vinger, nemlig den, der styrer de forskellige køreindstillinger, kom jeg aldrig væk fra Sport igen.

I den mere end rappe bybil, i20 N, er der kræset for detaljerne. Blandt andet, når det gælder fronten med et luftindtag, der passer til en turbomotor. Foto: Flemming Larsen
Annonce

Kælet for detaljerne

Og så er den nye højtydende i20 N, der er inspireret af den hurtige Hyundai i20 WRC rally-model, forkælet med så mange sportslige detaljer, at jeg nær havde glemt nogle af de ting, jeg ellers plejer at irritere mig over.

Havde der ikke været så meget motorsport over modellen: Fronten med et luftindtag, der passer til en turbomotor, lygterne, de 18 tommer alufælge med matgrå finish og de røde bremsekalibre med N-logo og en fræk heksbøjle, havde jeg hidset mig op over den manglende trådløse Apple CarPlay, den adaptive fartpilot, den manglende plads på bagsædet og bagagerummet, hvor der kun er plads til en weekendtaske.

Men fordi man i kabinen også bliver forkælet med blandt andet lækre sportssæder med integreret nakkestøtte samt sportsrat, N-gearknop og sporty alu-pedaler samt et N specifikt digitalt instrument, hvor omdrejningstælleren er placeret i midten, er kritikken forsvundet som dug for solen.

Jeg vil endda gå så langt, at jeg i stedet er klar til at tage pungen op af lommen og bruge - ikke 10.000 kroner - men kun 9.995  kroner i Performance-pakken.

Måske fordi jeg som bilnørd her får en model med et mekanisk spærredifferentiale ved forakslen, som sikrer, at forhjulene bider i underlaget i selv Vejles skarpeste sving, og bremseovervågning, så man blandt andet kan følge med i, hvor hårdt man bremser.

Dertil kommer også en helt masse andet.

Annonce
Annonce
Tørring Folkeblad

Gadepræst fortæller om sit arbejde ved kirkecafé

Annonce
Annonce
Ugeavisen Vejle

Nu pilles dødsdømte ejendomme ned: De må vige pladsen for 110 spritnye lejligheder i midtbyen

Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Vejle

På café i en smart bybil for Mokkaens skyld

Egtved Posten

Nissen med den gule fører-hue vandt fotokonkurrencen

Ugeavisen Vejle

Hun blev kaldt container-rotten: Dorit åbner forretning på Ternevej

Ugeavisen Vejle

Nu er det officielt: Guldskat er skrumpet men slår alligevel en verdensrekord

Ugeavisen Vejle

Biblioteket anbefaler: Kunstneren og krimiforfatteren

Ugeavisen Vejle

Circle K er helt elektrisk: Vejle har fået sin første 300 kW ladestander

Ugeavisen Vejle

Ugens foto: Den olympiske fakkel kom til Vejle

Ugeavisen Vejle

Markant hjørneejendom får ny beboer efter at have stået tom i årevis: Det er så oplagt, at du næsten kan gætte, hvem det er

Ugeavisen Vejle

Spiderman er tilbage: Endelig åbner Lido Biograferne og caféen - husk mundbind og coronapas

Ugeavisen Vejle

Professor fra Vejle: Så døden i øjnene og fik to nye lunger

Ugeavisen Vejle

Ugens læserfoto: En gåtur efter frokosten

Ugeavisen Vejle

Lukkede sin forretning efter 33 år - og begynder nu på et nyt arbejdskapitel: Det bliver en fantastisk frihed

Ugeavisen Vejle

Farvel, burger - goddag, lakrids: Vejles nye slikbutik åbner på det skarpe hjørne ved Nørretorv

Ugeavisen Vejle

Under huden: Vis os din tatovering - vi vil høre din historie

Ugeavisen Vejle

Jelling Musikfestival tilføjer fire danske topnavne til plakaten: Kim Larsens kendte søn spiller for fjerde gang

Ugeavisen Vejle

Spådom holdt stik: Stigning i kommunens folketal slog alle rekorder, og et drengenavn var særligt populært blandt nyfødte

Ugeavisen Vejle

Hun gik på togskinnerne for at tage sit eget liv og var indlagt på psykiatrisk hospital i halvandet år: Sådan kom Trine på rette kurs

Ugeavisen Vejle

Når storesøsteren er mere spændende end lillesøsteren: Hyundai i30 N er en fuldendt fuldblodsracer

Ugeavisen Vejle

Ugens foto: En norsk stavkirke i Vejles gader

Ugeavisen Vejle

Biblioteket anbefaler: Gå om bord på brudeskibet

Ugeavisen Vejle

Her boede de åndssvage: Brejnings historie hitter mere og mere

Annonce