Annonce
Ugeavisen Vejle

Hurtige biler: Toyota GR Supra eller Renault Megane R.S Trophy

Folk i den tredje alder kan godt køre i hurtige biler. Vi tænker endda måske mere over, at vi også skal bruge kørekortet i morgen. Foto: Torben Holst
Toyotas Supra og Renault Megane har henholdsvis 258 og 300 hestekræfter, et højt moment og CO2-udledning. Det positive er, at lyden fra bilernes motorrum er fed.

Motor: Det er to vidt forskellige biler, Toyota Supra og Renault Megane. De hører begge til i kategorien "sjove biler", og det skyldes ikke kun lyden fra bilernes motorrum.

Det skyldes også, at der bliver lagt mærke til avisens modne motorredaktør. Og jo, folk i den tredje alder kan godt køre i hurtige biler. Vi tænker endda måske mere over, at vi også skal bruge kørekortet i morgen.

Toyota GR Supra 2.0

Motor: 2.0 liter – 4 cyl.

Hestekræfter: 258 hk

Acceleration: 0 til 100 km/t 5,2 sekunder

Moment: 400 Nm

CO2 udledning: 168 g/km

Tophastighed: 250 km/t.

Køreklar vægt: 1470 kg

Bagagerum: 290 liter

Akselafstand: 247 cm

Længde, brede, højde :438 cm,185 cm,130 cm

Pris på testbilen: 860.000 kroner

Et spørgsmål om temperament

Når det kommer til spørgsmålet om, hvilken model man skal vælge, er det et spørgsmål om temperament.

Toyota GR Supra 2.0, modellen med de bløde, kvindelige kurvede former, eller den mere skarpskårne Renault Megane R.S. Trophy.

I den "lille" Toyota GR Supra har den japanske bilimportør sparet lidt på udstyrspakken i kabinen, det betyder til gengæld, at prisen er rigtig. Foto: Torben Holst

Med hensyn til Supra må der siges at være kommet noget godt ud af samarbejdet mellen en japansk og en tysk bilimportør.

Jeg har nydt selskabet med begge modeller af Toyota GR Supra - storesøsteren med en 3.0 liters benzinmotor med og 340 hestekræfter og lillesøsteren, der for mit vedkommende blev til et herligt gensyn til trods for, at jeg denne gang måtte nøjes med 258 hestekræfter.

For lillesøsteren er en kvik pige: Accelerationsevnen fejler bestemt ikke noget - fra 0 til 100 km/t på bare 5,4 sekunder, hvilket blandt andet skyldes, at storesøsteren vejer godt 100 kilo mere.

Og så kan man gå meget på restaurant for den godt kvarte million kroner, nemlig prisforskellen på de to modeller, der begge er udstyret med et ottetrins automatgear.

Automatgearet passer godt til bilen: Det reagerer lynhurtigt, når man træder speederen i bund og tvister den hvide dame gennem serpentinersvingene på vejen, som løber klos op ad fjorden helt inde fra Vejle by til Munkebjerg Hotel i skoven. Gearet formår også at tilpasse sig, hvis kørslen er mere moderat, nemlig når datteren sidder i passagersædet.

GR Supra rammer noget helt essentielt hos en bilnørd som mig: Det er en sportsvogn, der går direkte i hjertet og blodet på én, når man først har sat sig til rette i sportssædet og træder på speederen.

Udstyrsmæssigt har Toyota valgt at spare på modellen til 860.000 kroner, men det gør ikke noget: Det er alligevel ikke en familiebil, og jeg kan godt leve med den lidt mindre pakke.

Selv familieudgaven af Renault Megane R.S. Trophy er en fuldblodsracer.

Renault Megane R.S. Trophy

Motor: 1.8 Turbo

Hestekræfter: 300

Acceleration: 0 til 100 km/t, 5,7 sekunder

Tophastighed 260 km/t

Moment: 420 Nm

Brændstoføkonomi (WLTP): 11,7 km/l

C02 (WLTP): 192

KØREKLAR VÆGT: 1531 KG

Annonce

Den skarpskårne

Vil man alligevel have lidt flere hestekræfter, skal man vælge den mere skarpskårne Renault R.S. Trophy. Her har jeg også prøvekørt to modeller: Baneraceren, hvor bagsædets ryglæn er erstattet af en rød tårnstiver og seletøj, som får en til at føle sig som en racekører, og den mere familievenlige udgave med plads til bagsædepassagerer.


At påstå, at familieudgaven af Renault R.S. Trophy er en langsom bil, vil være det samme som at påstå, at Linse Kessler har små bryster.

Motorredaktøren


Begge franske modeller er fuldblods racerbiler: Stive som et bræt, og ikke nær så smidige som de franske modeller, jeg tidligere har stiftet bekendtskab med. Heller ikke selv om familieudgaven var lidt blidere ved mit korpus.

Selv bagenden på Renault Megane R.S. Trophy er formfuldent. Foto: Flemming Larsen

Men hvordan kører den så.

Når man nu får mulighed at køre i så hurtig en bil, er det en fornøjelse, at modellen er udstyret med en 6 trins automatgearkasse. Jeg kan ellers godt lide, at man selv får lov til at kontrollere gearskiftene, men accepterer automatgearkassen. Blandt andet fordi automatgearkassen kan sættes i manuel, så man selv kan skifte gear med modellens to paddles ved rattet. Det er ikke helt det samme, men.... Det giver trods alt lidt kontrol over bilen, der accelererer fra 0 til 100 km/t på 5,7 sekunder.

Og at påstå, at familieudgaven af Renault R.S. Trophy er en langsom bil, vil være det samme som at påstå, at Linse Kessler har små bryster.

Bilen reagerer prompte, så snart man drejer på rattet, og man får ikke en sjovere bil.

Selv den franske lillesøster er en racer, nemlig med 300 hestekræfter og 420 NM. Og det gør derfor ikke noget, at testbilen af familieudgaven kun koster 550.300 kroner mod de 800.000 kroner verdens hurtigste udgave af baneraceren koster.

Vejgrebet er perfekt, og vælger man det rigtige køreprogram, når fruen skal overtales til netop denne model, er jeg sikker på det går an.

Jeg er selv i tvivl om, hvilken af modellerne, jeg skal vælge: Renault R.S. Trophy er den mest skarpskårne af de to hurtige modeller, og den mest familievenlige, mens Toyota GR Supra 2.0 er den mest egoistiske, da der kun er to sæder.

Konkurrenterne til Toyota Supra 2.0 og Renault Megane R.S. er Honda Civic Type R med 320 hestekræfter eller Cupra Leon, der ræser derudad med 245, 300 eller 310 hestekræfter.

Annonce
Annonce
Ugeavisen Vejle

Her triller bolden for gode venskaber: Vejle FC gav Sana og Bana en varm velkomst

Annonce
Annonce
Ugeavisen Vejle

Wæthæl bag hyttetur: Motion og hygge

Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Vejle

Tager til Island for børnenes skyld

Ugeavisen Vejle

Gratis tilbud til alle: Sommer i Økolariet

Ugeavisen Vejle

Ugens læserfoto: Og vinderen er...

Ugeavisen Vejle

Niels skal være guvernør

Ugeavisen Vejle

City Vejle: Det er perfekt branding

Ugeavisen Vejle

Sådan får dit barn en aktiv sommer i Vejle

Ugeavisen Vejle

Ny sammenslutning i Vejle vil tale børnenes og de unges sag

Ugeavisen Vejle

FestiVejle: Heksen overlever et år mere, mød hende på Rådhustorvet

Ugeavisen Vejle

Stuur, stuur nummer i Vissingsgade

Ugeavisen Vejle

Italiensk frokost og farverige cocktails: Hyggelig indvielse af ny cocktailbar

Ugeavisen Vejle

'Egtvedpigens Fodspor' blev kvalt i sin egen succes: Vejle Kommune er mere tys-tys med ny vandrerute

Ugeavisen Vejle

Sommerferien begynder på biblioteket: Mød en kendt YouTuber

Ugeavisen Vejle

Musical i Vejle: Morten med i Midt om Natten

Ugeavisen Vejle

Gentagne oversvømmelser: Sportsfiskernes klubhus skal rives ned og bygges igen

Ugeavisen Vejle

Vejle skal have grønne busser: Vil reducere CO2-udledningen med 75 procent

Ugeavisen Vejle

Test af Kia Sorento: Skal man vælge plug-in hybrid eller diesel

Ugeavisen Vejle

Populær podcast: Nu som show i Vejle Musikteater

Ugeavisen Vejle

Tramp i pedalerne: Voksne skal træne cykelbalance og trafiksikkerhed

Ugeavisen Vejle

Biblioteket anbefaler: En barsk og kærlig barndom

Ugeavisen Vejle

Kåret som årets tillidsrepræsentant i Vejle Kommune

Ugeavisen Vejle

Kun fantasien sætter grænser på kunstnerisk Summer Camp

Annonce